Rening och blandning av tarotkorten
Som titeln säger, så vill jag ha förslag på hur man renar sin lek och hur man kan blanda korten. Att blanda den som en vanlig spellek känns inte särskilt speciellt, vilket leken verkligen är för mig -it's the one.
Är det någon som har några förslag?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag blev spådd häromdagen och den kvinnan använde en tändare som hon förde leken över i solfjäderform. På avstånd förstås så den inte tog eld.
Har även läst att man kan pendla rent den…
…men det finns säkert fler som vet och kan mer…
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Att blanda leken är bra för att rena energierna. Det kan du göra såväl före som efter användning. Det tar bort gamla energier. Det är också viktigt att du renar korten särskilt om du har lagt för en annan människa än dig själv.
Ibland kan du sortera upp korten i ordningsföljd efter en användning. Detta fungerar som en rening med starkare effekt, ordningen ska då vara först stora Arkanan, därefter stavar, bägare, svärd coh pentagram i stigande ordning från ess till kung.
avstå från droger och alkohol vid varje användning av tarotkort. Det kan inverka negativt på tolkningen om man använder det. Om du vill vra helt befriad från påverkan( från låga astrala energier) bör du avstår från såväl rökning, som svart kaffe och svart te. Örtte däremot gör att du slappnar av och fokusera dig bättre. Mynta är bra.
Sedan finns det dem som tänder ett vitt ljus vid läggningen. Man kan använda rökelser. Och du kan lägga ut alla dina kort vid fullmåne och låta dem bada i renande energier.
Jag skulle aldrig rena min lek. Det skulle bara jaga iväg dem/det som hjälper mig att spå. Möjligtvis att jag skulle göra det om leken började ge mig konstiga och felaktiga svar. Men jag har aldrig varit i den situationen än.
Jag blandar inte korten som en vanlig lek men det beror mest på att jag inte vill slita på korten i onödan så jag har hittat på ett sätt som är extra snällt mot korten :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag brukar rena mina för att ta bort stagnerande energier. Jag håller dem över rökelse.
Många bra tips och det är roligt att få höra olika åsikter om tarot. Tycker inte det är nödvändigt att rena korten när det bara är jag som använt dem, men om ngn annan, framför allt ngn som är väldigt kritisk till häxkonst rör dem känns det som om de negativa energierna hoppar över till korten och det är då jag vill rena dem. Alla tenderar ju att ge bättre resultat om man uppmuntrar snarare än dömer, även korten (tror jag). Hittills har det tack och lov inte hänt att fel personer rört vid dem, men inget är ju omöjligt.
#5 Kan du rekommendera ngn speciell rökelse?
Fortsätt gärna komma med fler tips, om det är ngn som kommer på ngt mer/nytt.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Hej igen! För att skriva vad jag menar med några fler ord… Jag renar dem inte från negativ energi, utan mer från stagnerande energier. Precis som när man renar sig själv eller andra med rökelse. Och jag tycker det alltid känns underbart att bli renad med rökelse, så då borde det ju vara lika skönt för korten! ;)
Jag använder vilket rökelse om helst. Någon jag tycker om att ha brinnande. Men salvia används nog ganska mycket för rening.
Kram
#5 Nu har jag funderat länge, (5 dar) men jag tror fortfarande inte att jag riktigt förstår "stagnerande energier"… kan man likna dem vid damm så att du "dammar av" korten när du håller dem över rökelse?
#2 Tack för tipset om teet, drack myntte idag, har inte spåt ngt, men det märktes skillnad mentalt, eller hur man ska uttrycka det. Jag kände mig iaf lite mer öppen för den andra världen när jag drack.
#3 Jo, det är just för att spara på korten som jag efterlyste förslag på blandningar, vet att det är svårt att beskriva sådant i text, du kanske tom vill behålla dethemligt, men om du känner för att dela med dig av ditt "blandingstrick" kan du väl göra det? Försöka iaf… som sagt, vissa saker går inte att beskriva i skrivet format.
BB Skogselva
#8 Oj, ska försöka :)
Jag håller leken i ett löst grepp med den icke dominanta handen och från kortsidan. Sedan drar jag löst kort från både ovansidan och undersidan, samtidigt, som jag lägger i en hög. Hoppas du förstår ;)
Man kan också sprida ut korten på bordet som när man spelar "finns i sjön" och plocka upp dem efter känsla.
Man kan också dela ut korten i högar som man sedan lägger ihop.
#9 Jo, du förklarade det väldigt lättförståerligt och bra, ska testa dina metoder nästa gång.
Men när vi ändå är på ämnet - jag som nybörjare bortser från de omvända tolkningarna för ja, det är svårt nog att lära sig alla betydelser iaf, men hur viktigt är det då att korten ligger åt rätt håll?
Alla böcker jag har läst säger ju att de måste ligga åt rätt håll om man bara ska tyda den rättvända betydelsen… förstår inte varför, det känns lite motsägelsefullt för i samma böcker står det ju att kortens svar är tydliga nog utan de omvända betydelserna…
Är det viktigt egentligen?
#10 Man gör som man vill tycker jag. Jag är ganska ordningssam av mig med korten och vill inte att de hamnar upp och ner och blir omvända, men det är bara mina egna och högst privata nojor. Jag tolkar inte heller omvända kort, bara om det av någon anledning råkar dyka upp ett omvänt kort trots allt eller om något faller omvänt på golvet eller liknande.
Jag tror man lägger sig till med egna idéer allt eftersom :)
Skönt att få medhåll om det där… tror jag har överskattat min förmåga att lära upp mig själv, det märks, ju längre jag är medlem här ju fler frågor dyker upp… (haha, tur jag äntligen samlade modet till mig och blev medlem då.)
Ja, kanske man kan tänka på det som damm. Jag vet inte om du har kännt av såna energier i dig själv, för då kanske det är lättare att förstå hur jag tänker. Men man känner ju alla saker på olika sätt. så det kan ju vara att det jag kallar stagnerande kanske andra kallar negativa, och vissa kanske inte tänker på det alls.
Så jag tycker att du ska göra vad som känns rätt för dig. För som vissa säger ovan så renar de inte korten alls.
Hoppas du hittar ett sätt som känns rätt för dig!
#13Upplever det själv som en nedtyngade känsla, ett åskmoln som behöver laddas ur, så tror jag förstår hur du menar nu.
Tack för alla svar
bb

Du kan ju rena den direkt när du köpt den men inte fler gånger tycker jag inte du bör göra…
#15 är det på grund av väsnet (väsenet?) som bor i korten, eller tycker du att man jagar bort sina egna positiva energier ifrån korten när man renar dem?

asså jag anser att varje gång du köper några nya föremål så bör du rena dem..
#17 Okej, det kan jag ju hålla med om.
Jag tror iaf att nyköpta föremål har giriga energier - alltså "tjäna pengar oavsett vad konsekvenserna blir". Särskilt massproducerade saker, tror jag har det.

Jag har två lekar. En som jag använder när jag lägger för mig själv och den renar jag aldrig. Ju mer av mina energier som är i den desto bättre är min filosofi. Den andra har jag när jag lägger för andra och då luftar jag den innan jag blandar så att den är mottaglig för den andres energier.
Låter kanske fånigt, men så gör jag. :)
Nej då, det är inte fånigt, men när du luftar dem - hur gör du då?

Jag gör på två olika sätt. Vanligtvis så håller jag leken i vänsterhanden med långsidan neråt. Sedan tar jag upp hela leken med högerhanden och låter den "glida" tillbaka ner i vänsterhanden några kort i taget. Känner jag att den måste luftas lite mer greppar jag hela kortleken uppifrån med högerhanden och släpper den några kort i taget ner i vänsterhanden.
Känner mig ungefär som korthajarna kring pokerbordet från någon gangsterfilm , eller nåt . 
Gick min beskrivning att förstå?
Jo, jag tror jag förstår :)