Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 3294 ggr
dragonstar
0

Frågor angående städning

Hej alla systar. Nu ligger det till så att jag och min pojkvän kollar lägenhet och om vi gillar den ska vi flytta in i Oktober.

Nu undrar jag 2 saker.

1. Min pojkvän är kattalergiker och ha nhar flera katter. Hur kan man städa ut det på bästa sätt?

2. Jag känner att jag vill rena på ett enkelt och efektivt sätt. Har ni några förslag? Då jag kan tända lite rökelser och funderar på nått med kanske saltvatten eller en liten miniatyrkvast som jag har i tankarna att göra.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[trumman]
0

1. Han kan börja med att städa ut katterna! Om din pojkvän är kattallergiker ska han inte ha katter.

Envisas han ändå skall han t.ex. aldrig ha katterna i sovrummet och städa överallt varje dag. Dammsuga och sopa först. Skura/moppa sedan. Tvätta kläder varje dag.

2. Det låter som en bra idé. Så länge din intention och kunskap är stark nog lyckas du fint.

Lycka till!

euphoria
0

1. Han lär ju inte vara överdrivet allergisk om han äger katter. Han måste väl dessutom städa ut det där han bor nu? Han borde ju ha någon hum om hur han överlever nu menar jag ;)

2. Som jag har förstått det så ska kvastar vara det bästa sättet att rena ett/en hus/lägenhet. Salvia ska ju dessutom vara bra vid rening :)

dragonstar
0

NEj det är förra ägaren som har katter. Killen har iinte katter!  Förra ägaren lyttar ut och vi in. Det är det som sitter kvar vi måste få bort ur väggar och skåp.

dragonstar
0

Jag skulle självklart skrivit att det var Förre ägaren som hadde katter förlåt.

Ganna
0

Beroende på hur allergisk din kille är, kan det t.o.m. vara så att ni inte kan flytta in. Trots mycket noggrann städning kan allergener dröja sig kvar i ett par år.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dragonstar
0

Ja vi vet inte hur alergisk ha när. Som yngre reagerade han tydligen kraftigt efter bra en timma. Men han har varit hemma hoss en av mina kompisar utna att tagit medecin och då klarade han två timmar jättebra. Dock var mannen i huset lite kännslig mot katter och den dom hadde var någon blandras som dom trodde hadde CRX i sig.

SI samanfattnings vis ingeng aning.

Ganna
0

#6 Då bör han kolla upp det, med ett pricktest på närmaste vårdcentral, så kan han få en ungefärlig uppfattning om hur allergisk han är. Det är ju bättre att vara säker än att flytta in och må dåligt.

Ni bör dessutom tänka på att omständigheter längre fram kan göra honom känsligare, t.ex. under vårens pollensäsong om han är allergisk även mot pollen, eller vid en vanlig förkylning. Sist men inte minst kan allergin förvärras av kontinuerlig exponering, även om den är svag.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dragonstar
0

Hna tar alldig medecin under hella våren då ha ninte tål pollen. Sen har ha ngjort pricktäst och han vet vad ha ninte tål. Men det bereo j på i vilken mängd man utsätts för om jag fattat rätt. Han värkar alltså tåla att vara hoss fålk som har katt om den är lite korthårig och ma nstärdar bra..

Men jag vet inte…

dragonstar
0

JAg ville mer ha tipps på hur man ska städa och vilka ställen man glömmer. Typ bakom spis och sånt som man kanske inte tänker på.

Sen hur jag kan rena energin. =)

Ganna
0

#8 Hårlängden är inte det avgörande då allergenerna sitter i hudflagor och saliv. Vid pricktestet får man även en siffra som anger hur känslig man är för ett visst allergen.

dragonstar
0

Näe men hudflagor fastnar också lättare i långa hårstrån än i korta och långa hårstrån är svårare att städa bort.

Jag gjorde pricktest för några år sen, jag reagerar starkt på katter men de var ett tag sen o förr reagerade jag väldigt starkt på katt men var hos en kompis o reagerade inte då. Så de beror väldigt mycket på olika omständigheter, t ex årstid, hur städat det är, kattras osv osv

/Ds pojkvän

silverhuldra
0

När det gäller att städa bort katthår, eller djurhår överhuvudtaget så är det jätte svårt. Hår kan leta sig in under till exempel lister längs golvet etc. Jag tror det finns ett speciellt rengöringsmedel för att använda på djurepitel men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter. Hur man reagerar på epitel varierar precis som tidigare inlägg säger, allmäntillståndet påverkar detta väldigt mycket.

Mvh. Silverhuldra

fridelfina
0

Katt hör dock till det mest allergiframkallande djuren har vår läkare sagt när sonen visade ett litet utslag på just katt vid pricktestet. Då sade hon att vi skulle se till att inte utsätta honom för katt om han var förkyld eller så. Hoppas ni kommer på hur ni skall städa så att pojkvännen inte blir sjuk av er nya lägenhet! Ni får kanske leta reda på det medlet som Silverhuldra tipsar om.

Tänk på garderober och andra skrymslen som katter kan gilla att gömma sig på. Lister, trösklar och "allehanda kanter" av olika slag är nog ställen som behöver dammsugas ordentligt.

Bappho
0

Jag gissar att din kille vet bäst hur noga ni måste vara vid städning eftersom det varierar så mycket från person till person.

Min son är kattallergiker och flera andra i min familj och katter har vi alla ändå.

Vissa katter tål min son ganska bra, andra reagerar han starkt på direkt, som t ex min mammas ragdoll. Sin fars lägenhet klarar han inte att sova i (han har tre innekatter), medans det går jättebra för honom att sova hos sin fars flickvän som även hon har innekatter. Så olika kan det vara.

Här hemma har vi djurfritt på övervåningen där vi sover och det verkar räcka förutom när han är förkyld. Då får vi vara extra försiktig och se till att inga hår följer med upp till sängarna.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dragonstar
0

Ja det låter ju bra. Tror det vitigaste rummet att få rent är just såvrummet.

Tack det där medlet ska jag kolla vidare på. =) Ja Ska iväg nu o kolla på lägenheten så vi får se hur den är. omtapetsering tar säkert bort en del från väggarna ochså. Svärmor och jag kommer finkamma i så fall och alla skåp låder och likande. Denna lägenhet har som tur är en stor garderåb man går in i så det är nog änklare att rengöra. =)

Ja det med att katter är olika har vi märkt.

Skriver när jag vet hur det blir =)

silverhuldra
0

#15, jag tror att du kan få hjälp via astma- och allergiförbundet ang medlet men jag är inte 100 på det. Men glömm nu inte bort listerna i städningen.. *ler*

lycka till

Mvh. Silverhuldra

euphoria
0

Du får informera om hur det gick när allt är klart! :)

aangeleyes
0

Alla tygsaker fastnar ju deras hår på, tex bakom gardinerna, kuddar, filtar, dynor osv :)

dragonstar
0

Ja vi får flytta in i November så det är ett tag dit. MEN vi ska prata med dom om omtapetsering och så kolla om dom kan städa nått. Sen kommer vi gå ett varv innan fi lyttar in. Så bakom alla lister och i alla skåp =)

#18 Tyger finns det inte då vi flyttar in i lägenheten tillsamans =)

aangeleyes
0

neh jag vet men tänkte därefter om ni bor där och har en massa prydnadskuddar tex i soffan osv :P

dragonstar
0

Okej ja men det kommer vi göra. Vet av egen erfarenhet att djurhår kan finnas kvar i många år efter att man inte har djur längre. =)

Ingen som har tipps på Städning på det andliga planet?

euphoria
0

#21 Läs #2 Oskyldig  Tror skarpt på det här med kvastar ;)