Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1695 ggr
silverhuldra
0

arduina

Hej alla kloka männniskor där ute, jag är ute efter mer information eller fakta - kalla det vad ni vill, om den keltiska gudinnan Arduina. Hon är den gudinna som känns helt rätt för mig, men jag kan tyvärr inte hitta så mycket fakta om henne. Så finns det någon snäll skäl där ute som har eller vet något så hör gärna aver er.

Mvh. Silverhuldra

Bappho
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vissa gudomar vet man inte så mycket om och kanske Arduina/Arduinna är en av dom. Själv vet jag inte så mycket om henne förutom att Ardennerna har sitt namn efter henne, att hon jämförs med Diana/Artemis och att hon förknippas med vildsvinet.

Här är en länk till boken Celtic culture: a historical encyclopedia där du kan läsa ett avsnitt om henne. Pila ner lite på sidan så ska du hitta rubriken Arduinna.

Här är en annan länk.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

silverhuldra
0

Tack!

Jag har förstått att man inte vet så mycket om henne, Jag är inte förvånad heller efter som jag har en tendens till att alltid attraheras av och / eller bli kallad av de lite mer okända/udda. så all fakta mottages tacksamt, jag ska ut på jakt efter lite keltiskaböcker oxå för å se om hon nämns där.

Mvh. Silverhuldra

skogsstjerna
0
silverhuldra
0

#3 Tack.

Mvh. Silverhuldra