Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 3968 ggr
xEbichux
2009-07-12 19:15
0

Ädelstenar

Nu har jag en fråga när man är ute och ska köpa någon sten hur kan man då veta att det är en sten och inte en glasbit bara som dom gjort lite fin?

Coturnix
2009-07-12 20:21
0

Ja jag struntar i att köpa dem…Visten.jpg
Annars kan man väl bita i dem. 
Lära känna skillnad på glas och sten med känseln. Liksom bärnsten eller plast.

Glas är också vackert.

Delvoriah
2009-07-14 02:16
0

Det vet du inte som "lekman" i princip. Folk luras så in i helvete…

…och det är inte bara glas man behöver se upp med, utan även imitationer i andra material. Mitt råd är att köpa hos någon du har tillit till. Det beror också lite på vad där är du är ute efter… vissa material är för billiga för att göra imitationer av.

http://brisingasmycket.se

pelle1234
2009-08-13 22:47
0

Hej, tror du kan gå till en vanlig affär tror de e ganska säker eller?

Om du köper över nätet dock så ska du nog se upp…

youcalled
2009-08-14 00:24
0

Jag brukar köpa stenar från det här bokförlaget som är svenskt och som cassandra eason alltid hänvisar till i sina böcker. Jag vågar mig på att rekommendera den.

Länk.

Casiopeia
2009-08-14 02:54
0

Köp av en seriös stenhandlare och strunta i new-agebutikerna, är mitt bästa tips. Det finns inga enkla knep för att identifiera och avgöra äktheten på en sten, men undvik fantasifulla namn och allt för fantasifulla utseenden. Glas är väldigt ovanligt som imitation, däremot manupuleras "riktiga" stenar så det bara skirker om det. Ta t.ex agaten som när det bryts är strimmig i olika nyanser av grått och brunt, men som i handeln färgas blå, grön, rosa etc och får nya lite mer aptitiliga namn. Klargula citriner är nästan utan undantag värmebehandlad ametist (om de inte kostar skjortan), Howlit är naturligt vit men får sin berömda klarblå färg genom behandling. För att inte tala om kattögon, solstenar och annat tjusigt med glitter och effekter som är rent konstgjorda material. Bra och korrekta stenböcker är sällsynta, de innehåller nästan lika mycket hittepå som newage-shopparna…

Sen kan jag iof tycka att om du känner schyssta energier från en sten som talar till dig så kanske det är skit samma hur den är framställd. I new-agebutiker säljs ändå ingenting värdefullt så man kan ha råd att bli "lurad" på några tior.

Om inte annat kan man hitta minst lika tilltalande stenar i naturen, aldeles gratis…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

skogsstjerna
2009-08-14 13:00
0

Tja varför ska man köpa sådana där kristaller över huvu taget? Har någon reflekterat under vilka omständigheter och vart ifrån stenarna kommer? Är det speciellt andligt att bedriva värsta gruvdriften för att stilla kristallbehovet världens folk? Och under vilka omständigheter arbetar dom som fixar fram stenarna? Hur fair trade är det egentligen?

Ska man ha stenar bör man nog vara noga med vart dom kommer ifrån. Vi har rosenkvarts som står i fönstren hemma och de kommer från Hälsingland där vi bor.

LadyPrincess
2009-08-14 13:50
0

Jag köper från Newpage , mycket bra å ärlig sida! Men föredrar alltid att köpa i affären direkt så man ser och kan känna för att sedan avgöra ..

skogsstjerna
2009-08-14 14:42
0

New page, en bra sida??? Hm tja det kan man ju diskutera. Vad tycks om att man bland annat säljer träpinnar för 259:- och drämmer till med att de är kraftfulla trollstavar. Eller träpentagram som man säger är specialtillverkade och kraftladdade av Cassandra Eason själv och så tar man 259:- för dem. Kristallerna, var kommer dom ifrån som man säljer? Förmodligen som vilken new age butik som helst som genom sin kristallförsäljning sponsrar en förödande gruvdrift.

Vekka
2009-08-14 15:06
0

hm….vad är det för fel på glasstenar i fina färger? jag har inget emot glas, jag tycker om rent fint glas, gärna färgat.
Men allra vackrast är "vanliga" stenar, gå på stenjakt rekomenderar jag :), kolla in vilka former, färger, storlekar, sorter, glittriga, finns alla så olika o vackra.
Gå i vattenkanten o finn naturligt slipade vackra stenar.
Man kan måla dom, man kan rita vackra tecken o mönster på dom, det är bara fantasin som sätter stopp.
När det kommer till kraftfullheten i en sten så tror jag att alla stenar är fulla med kraft oavsett färg, form eller sort, alla kommer från samma moder jord :)
Tänk bara på singel som finns överallt på stigar, vägar, trädgårdar osv.
Det är krossade stenar, sprängda berghällar osv. (usch)
O vad är mäktigt om inte berg! där pratar vi om power! :) vem kan rubba ett berg?
Stora, ståtliga, massiva, trygga, o en solig sommardag ack så varma o vackra :) (märks att jag gillar berg? )
O var finns kristaller o ädelstenar? jo det förvaltar bergen o gömmer i sitt inre, det är deras "rikedommar", o vill dom dela med sig så gör dom det, då kan vi finna små godbitar om vi söker med respekt o öppet sinne :) 
Ta en vandring i naturen, (alltså ej laddade med dynamit :)

jaja, jag erkänner…jag har också lite "fina" stenar, men inget som jag direkt brukar köpa, någon har jag nog köpt… utan dom har kommit till mig av olika anledningar, men jag finner inte mer kraft i dom än alla mina samlade "vanliga" stenar, jag är mer förtjust i dessa än dom ädla.
I mitt hem finner man stenar överallt #S#, jag förvaltar dom med respekt, jag återbördar stenar till moder jord om det inte varit meningen att dom skulle vara hos mig.
Har stenar överallt i örtagården o trädgården också :)

Nu får jag väl skriva att detta bara är lite tankar o svammel från mig och inget dömmande till alla er som vill ha ädla sorter :)

Bappho
2009-08-14 16:58
0

Blev nyfiken och gick in på newpagesidan och såg att C Eason säljer spells som man i slutändan får göra själv plus köpa grejer till. (Hennes egna varor kanske?)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

pelle1234
2009-08-14 17:40
0

Men varför måste man lägga ner pengar o antaglgien kostar det mycket med på spell packet inte bättre o bara göra det själv o kolla upp vad som behövs..tror de blir mycket bättre ohc billigare. Angående det där med gruvdrift så jag de e ju mycket våld i det men de e nog ganska svårt att få ta i stenar som inte har varit utsatt för just de vålden..det ända man kan göra e väl att rensa och rena dem innan…känner någon till någon butik på nätet som säljer stenar som inte varit med om gruvdrift så tar jag gräna mot den adressen!.

Casiopeia
2009-08-15 01:47
0

Jag är stennörd, har läst gemmologi och är enormt svag för ädelstenars energier. Går inte på vad som är "vackert" när jag handlar sten, utan låter stenarna välja mig. Vissa talar till mig, andra inte.  Att jämföra med en glasbit är som att jämföra en glödlampa med en levande brasa…Båda ger ifrån sig ljus, men det är onekligen väldigt olika energier :-)

Det där med gruvdrift vet jag ganska lite om, även om jag håller med om att det känns olustigt. Nu köper jag sällan sten längre och på den tiden jag gjorde det hade jag inte en tanke på hur de producerades. Dock känner jag inte att stenarnas energier blivit skadade av brytandet, de stenar vi hittar i naturen har också brutits loss från berg under våldsamma (om än naturliga) former.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

LadyPrincess
2009-08-15 12:18
0

Mjo, de e väldigt dyrt.. men jag köper ändast kristallet och kanske någon bok, och när man talar om dessa saker så rekomenderar jag sidan :)