Såpnötter
Funkar det? Rekommenderas, eller ej? 
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
Från dem jag hört med så ska det funka utmärkt! Och verkar ju inte särskilt dyrt så det är bara att testa, kan ju inte skada?
Witches don't get mad, they get even.

Ja, funderar på att prova… Runt 70-80 kr för 200 tvättar eller nåt sånt… Känns snällt mot moder jord också;)
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Jag använder tvättnötter ibland, tycker att det har fungerat mycket bra. Bra mot känsliga tyger eller tvätt som inte är så jättesmutsig.En effekt jag gillar är att kläderna blir mjuka som om man använt sköljmedel - vilket jag inte använder vanligtvis. Men det ska inte förstöra kläder som sköljmedel gör (tex så förlorar vattenfasta plagg sin restistens när man använder sköljmedel)
När det är mycket smutsig tvätt däremot, typ stora leriga fläckar, då använder jag vanligt tvättmedel.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Jag har kollat runt en del och läst att alla som använder tvättnötter är mycket nöjda plus att det är bra för miljön.
Jag köpte mina på Jordklok http://www.jordklok.se/?cat_id=40&head_id=21

Det finns ju såpnejlikan som är en lättodlad växt för egen odling. Detta istället för utländskt material.
Såpnejlikan känner jag inte till. Berätta gärna mer om den. Det bästa är ju att ha eget än att beställa något som kommer från Indien. Är den lika bra som såpnötter?
Här hittade jag lite info om såpnejlikan

# 4Tack för tipset av hemsida riktigt bra hemsida ska beställa Lite tvättnötter när jag har fått pengar måste prova…………

Jag slår ett slag för såpnejlikan, den växer lite överallt så den är inte så sällsynt, går inte att missa med sina vackra rosa blommor.
I trådgården är den lättodlad, sprider sig bra.
Som tvättmedel o rengöringsmedel är den väl beprovad under en hels. massa år, o fungerar alldeles utmärkt.
Så den som vill ha ett miljövänligt tvättmedel har ett här :)

okej ett ännu bättre förslag ska tänka på det …………
#9 Hur gör man när man använder den då? Jag har vildväxande på gården som tyvärr blir färre och färre men har aldrig prövat.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Oj, Bafo, håller den på att försvinna? men den är lättodlad, kanske plantera fler? :)
Shenet har mkt info om den.

Hittade en sida med både blomma o nötter :)
Tack! :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Jamen då var det bestämt vad jag ska odla nästa säsong då. Tackar, tackar!

Se separat artikel om såpnejlikan.