Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2525 ggr
Hadina
0

Alla läser!

Har förstått att det är många här som läser..

Jag har jättemånga intresanta böcker om healing, magi, kristaller osv.. men jag får inte till det med att läsa.. Jag kan börja lite smått.. men sen tappar jag bort mej.. och glömmer allt jag läst.. då är det inte längre intressant att läsa.. Vill ju läsa!!

Vad får ni er läs lust ifrån??

Ahradia
0

För mig är det kunskapstörsten som ger mig läslust. Sen är det viktigt att bryta upp med avkopplande läsning också tycker jag, så man inte blir "skoltrött".

Witches don't get mad, they get even.

BiGavia
0

Jag läser nästan allt, kunskapstörst och för att roa mej, har haft som du Hadina svårt med konsentrationen att läsa.

Men är nu på väg tillbaka.

Jag började då att lyssna på talböcker, det funkade bättre, även om jag ibland lyssnade om dem , för att ta in allt! ;D

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

ladysparkle
0

Ibland kanske det kan vara lättare om man ger sig tillstånd att inte behöva läsa boken från början till slut. Om det är en bok om kristaller så kanske du kan välja ett avsnitt du är mest intresserad av och bara läsa det. Sen kan du ta fram boken igen och läsa ett annat avsnitt senare. För jag kan hålla med om att ibland kan det bli för mycket att läsa boken rakt igenom.

silverhuldra
0

Själv går jag mycket i perioder. Ibland orkar jag inte riktigt läsa, konsentrera mig medans andra perioder så kan jag fullkomligt sluka böcker. Just under mina bokslukarperioder, brukar jag låta mig själv dras med - läser så mycket jag kan efter som jag vet att det kommer perioder då jag inte kan ta till mig, orkar ta mig igenom en bok.

Mvh. Silverhuldra

Bappho
0

Jag älskar att läsa och läser ganska mycket men jag har stora problem med koncentration och fokus och glömmer därför en stor del av det jag läser.

Det har inte alltid varit så utan det beror på hur mitt liv har utvecklat sig och att jag nu lever under ganska stor stress.

Det jag gör är att försöka läsa ändå. Mycket går bort, men ibland tar boken och ämnet mig i besittning och då glömmer jag vardagens bekymmer istället :)

Ibland hittar man också en helt fantastisk bok och då har jag inga problem alls :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Hadina
0

Jag har en sån längtan efter att sitta på en lugn och mysig plats.. dra en filt över mej.. en go kopp kaffe.. och läsa!..

Ser att även en del av er har problem med konsentrationen.. och att ni glömmer bort det ni läst..

Som du säger Bafo.. stress kan ju vara en stor bidragande orsak till att man inte sätter sig.. Och att man inte tar sig tiden för bokläsning och avkoppling.

Har provat talbok.. fick en underbar bok av Isnornin.. Främlingen.. lyssnade några kapitel.. men sen bara blev det inte mer:(
Ska ta hem min bortlånade cdfreestyle, och lyssna om från början igen..

Kanske det blir lättare när det går mot hösten och det man håller på med ute avtar.. kanske:)

korpsyster
0

Jag har börjat göra som ladysparkle skriver, att inte läsa hela boken på en gång - om det inte är en spännande roman då - läser nåt kapitel eller ett visst avsnitt och går tillbaka sen och fortsätter. Iofs kan jag börja läsa i flera böcker samtidigt ibland :)

Ewerhof
0

Jag har också upp-och-ner perioder på läsandet. Tror alla har det. När det drabbar mig, det där med att vilja läsa men inte kunna, så tänker jag att det nog är fullt för tillfället. Kroppen orkar inte ta in mer information utan behöver smälta det som 'ligger i travar på det inre kontoret', allt som tillhör kategorin "jag tar det sedan…".

Det kan hjälpa att göra utåtagerande saker under en tid så att det undermedvetna får sortera i lugn och ro. Enligt undersökningar så sorterar vi i det undermedvetna då vi gör monotona sysslor; rensar ogräs i en rabatt, stryker, joggar, ritar (typ telefonklotter = utan avsikt att bi en fin,färdig bild)…etc…etc…

Funkar för mig. Glad

pelle1234
0

Jag läser för att jag tycker om det o vill ha kunskap känns inte mer än så de bara e….

euphoria
0

Bestäm dig för vad du vill läsa helst, sedan läser du det kapitel som handlar om det. Inte mer eller mindre! Du får inte vara stressad och inte heller för trött, anteckna gärna det som är viktigt. Nu pratar jag ju om att lära sig, för det är det enda jag har haft problem med när det gäller att läsa, men i övrigt ska nog baraläsa tills känner att koncentrationen släpper totalt, för då är det näst intill meningslöst att läsa ändå.

Läs lite men ofta :)

youcalled
0

Det går i perioder för mig som nästan med allt annat. Jag kan ha skaffat böcker, men inte känt mig dragen till dem förren långt efter länge. När jag försökt läsa dem har jag blivit helt slut. Sedan plötsligt går det lättare och jag nästan slukar dem. Men ofta kan det vara att jag läser lite då och då. Jag behöver tid till allt och just nu är det en bristvara kanske är det så för många av oss.

Casiopeia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Känner igen mig där. Jag har också jätteproblem med koncentration och att ta till mig böcker. Detta trots att jag älskar litteratur och har en enorm kunskapstörst! Köper gärna på mig en massa böcker som jag tycker är intressanta, men det händer ytterst sällan att jag sätter mig ner för att läsa i dom, och gör jag det är det ännu mer sällsynt att jag avslutar boken. Tankarna fladdrar bort, jag får svårt att fokusera på texten, tappar raderna och kan läsa samma mening om och om utan att förstå vad som står där. Ibland hjälper det om jag läser högt för mig själv, men inte alltid. Det är jättefrustrerande! Jag vill ju läsa! :-(

Ljudböcker däremot fungerar mycket bättre, förutsatt att jag har något att pilla med samtidigt. Sitter ofta och pysslar och då blir det lättare att fokusera på arbetet om jag samtidigt lyssnar på en bok ( hur nu det hänger ihop att det blir lättare att koncentrera sig när hjärnan har dubbelt så mycket att göra?) Det är också bra när jag städar eller åker buss t.ex.

Problemet med ljudböcker är ju att det oftast bara är romaner som finns att tillgå. De böcker som intresserar mig mest är ju ofta facklitteratur om olika udda ämnen och de läses ju aldrig in… :-(

Ändå lär jag mig aldrig- den här månaden har jag trots pengabrist köpt tre böcker om runor, en om virkning samt en bok om hedendom vs kristendom som jag just vann för 1kr på tradera och som lät superintressant. Någon som har lust att komma hit och högläsa för mig?Oskyldig

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

lightseeker
0

en gång…så blev jag vidbränd, då fungerade inte längre min inlärningsförmåga, förståndet försvann osv.

Förra året så var det smärtan som var för dominerande, då kom jag på att om jag tog mig en avkopplingsstund i badet och tog med mig boken, då klarade jag (med möda) att läsa ett kapitel åt gången, på så vis tog jag mig igenom boken.
Nu är smärtan mindre och jag läste nyss ut "sommarsquash tokolosh", en bok att rekommendera.

Det är bra om böckerna inte är för tugna, så att dom orkas ta med i handväskan, då kan man ta vara på "dö-punkter" typ vid resor och passa på att läsa då. Det funkar bra för mig.

korpsyster
0

Ja när jag åker buss/tåg till och från jobbet brukar jag läsa då funkar det bra och så blir man inte avbruten ;) - instämmer med dig lightseeker "Sommarsquash Tokolosh" är en bra bok att rekommendera :)

SumacWarmi
0

Jag slukar böcker dygnet runt, känns det som! Ända sen jag lärde mig läsa i 4-5-årsåldern har jag läst jämt. Jag har en bok till jobbet (att läsa på raster och på väg till och från), en bok i vardagsrummet, en hög bredvid sängen, en på toan Skäms, en i väskan för när jag är ledig och ska ut och träffa folk, och såklart är hemmet fullt av böcker. Tyvärr får jag inte plats med dem alla här utan det ligger massor på vinden.

Med det sagt kanske jag kan få komma med ett råd angående orken att läsa. Variera det som läses! Ibland måste jag rensa hjärnan efter att ha läst "tunga" böcker ett tag, då läser jag faktiskt de barnböcker jag läste när jag var liten! Lilla huset på prärien-serien gick jag igenom varje sommar när jag läste på universitetet, bara för att rensa. Läs gärna serier också och lätta humorböcker. Man ska aldrig tvinga sig till att läsa böcker bara för att man tycker att man måste lära sig det som står i dem, för då tröttnar man bara och hjärnan sätter upp försvar så man lär sig i alla fall inget. Det ska vara roligt och avkopplande att läsa, och det ska kännas intressant!

När du väl läser för att lära dig, var inte blyg för att stryka under (eller över med överstrykningspenna) eller göra anteckningar i marginalerna. Om du inte vill det så kan du ju ha ett block bredvid där du antecknar speciellt intressanta saker. Detta gör emellertid att du hejdas i läsningen, varför jag föredrar att ge mig på böckerna direkt. Ja, utom om det är speciellt värdefulla böcker såklart. Då sätter jag in långa pappersremsor på de ställen i boken som jag vill kunna hitta tillbaka till fort.

Och så vill jag påpeka att du ju läser med stort intresse på den här sajten! Det är jobbigare för ögonen att läsa på en dator, plus att en dator inte är lika mysig att ligga i sängen eller sitta hopkrupen i en fåtölj med, så jag hyser gott hopp om att du ska kunna hitta din passion för böcker.

Kram!

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!