ny serie
Tipsar om ny serie på svt. Ritualer. kan ses på svt play, webben.
Första avsnittet avslutas med häxsabbat :)
(jäkligt konstigt att det blev fnurr på ljudet just under denna ritual men inte innan :)
Tack, från en som aldrig kollar Tv-tablån
Vandra i Ljus å Skönhet
Ytterligare ett tack från en som knappt tittar på tv alls.
Mvh. Silverhuldra
Tackar för länken!
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Tackar så mycket!
På lördagar klockan 7 sänds det på tv. Fast det är ju väldigt behändigt att bara se det på SVTplay.
Var det någon som såg det? Jag tyckte det var okej, var ju inget ingående (men det förväntar man sig kanske inte heller). men ljudet började skumma sig när det kom till de 5 sista minutrarna (såg på svtplay) Blev det så för någon annan?
#3 Ja.. han har väl den viben kanske, men han är ju präst så det förklarar väl fördomarna. Tyckte det var ganska roligt när han skulle ingå i en häxsabbat och var rädd för att dansa med djävulen
.

Intressant, som alltid när det är BBC, synd bara att det var så ytligt. Tydligen går dokumentären (eller vad man ska kalla det när det inte gräver så mycket på djupet) under namnet "Jorden runt på 80 ritualer". Men visst var den intressant, om inte annat så för att få en inblick i en mängd ritualer och folkslag som iallafall jag inte hade en susning om. Tackar för tipset Vekka!

Jag gillade programledaren! Han var ju präst, självklart tar han sabbaten på allvar - mer allvar än vad en ateist skulle göra. Jag tror han hade mycket respekt och högtidlighet i kroppen när han väl beslutade sig för att delta, det var nog ett svårt val.
schysst med naket, naken har jag aldrig varit sådär med andra med dans och sådant. är det viktigt att vara naken? Har någon annan varit naken på sabbat? Jag tyckte de gjorde väldigt fint i rummet, och oj vad vin de drack, haha, ovanligt, här ses det inte med blida ögon på fyllehäxor, haha.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Hahaha, ja, moderna BiB-häxor!

vi kanske ska köra en naken variant i september på torpet.. hehehe..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#10 Vi satt en hel hoper nakna shamanspiror och svettades i Den Sjungande Badstugan-ritualen med Jörgen I Eriksson.
Utöver det har det varit mestadels påklätt i lag med andra.
Hemmavid har det vart en hel del nakenshamaniserande dock. En gång blev det riktigt svängigt och jag använde min helt naturliga trumpinne till att banka på trumman! LOL :D
Just när det kom till häxsabbaten var han väl hyfsad, reagerade mer på hur han verkade "se ner" på de andra traditionerna han tittade på. Gud vad otäckt att e har liket liggandes hemma så länge, vad skumt med män som klär sig till kvinnor, vad konstigt att de målar bufflar etc… Man får väl ta seden dit man kommer och försöka se saken ur de utövandes ögon liksom…
Fick lite freakshow-vibbar. "kolla på de knasiga infödingarna" typ.
Ja jag tyckte VERKLIGEN inte om den där prällen och hans ryggradslösa, fördomsfulla sätt; jag tycker programidén var strålande och gladde mig att se den men kommer inte orka med den där karln och hans feghet.
ALLT var ju farligt, oförståeligt, och öppet för nedvärdering enl honom. Jag blev, konstigt nog, skitförbannad på hans sätt. Undrar om han ngnsin verkligen tittat på sin egen rituella kanibalism t.ex!
Det hade varit en MYCKET bättre serie tror jag, om det hade varit en antropolog som ledde den. Som kunde guida oss igenom hur tänket gick, vad symbolerna betydde osv.
Men men, detta är ju skräddarsytt för den västerlänska Oh-Wow publiken. Korta klipp med "bisarra tokigheter" som Svensson kan bli så där härligt upprörd och måttligt skrämd av. Och han ÄR ju präst, så det han tycker är ju sant och så ska jag också tycka; för det är ju en RIKTIG religion/tro.
Det här känns som ett sånt där program som verkar vara beställt av NWO eller liknande enbart designat för att skrämma upp oss västerlänska drönare inför det vilda, naturliga & annorlunda.
Precis som vi ser i trenden med s.k. naturfilm: med namn som WORLDS DANGEROUS ANIMALS och KILLER ANIMALS eller MANEATERS, med häftiga flashiga effekter visar upp de jättefarliga djuren som är människans fiende och lurar i det där stora gröna, skogen alltså, och bara väntar på att dräpa och lemlästa.
Så bäst att hålla sig inomhus bara, i vår bikupor, och ta t-banan till jobbet, sen hem igen, hålla oss lugna, kontrollerade och inte alls fritänkande.
Huga…
#15 Lol, du sa det bra också, jag ville bara spy ut mer irritation kände jag :D blev riktigt besviken och förbannad på ngt konstigt sätt; för det är ju BESTÄMT att det ska vara på det där viset - det är designat för att ge ett löjets skimmer över de traditionella kulturerna och de andliga tankegångar som finns och alltid funnits där ute.
Sen må jag ge honom en elogé också för att han verkligen deltar i det här och kan bara be till hans egen Gud för att han måtte komma ut ur dett med en MYCKET bredare syn på livet och dess människor… men, känner jag kristendommen rätt så lär det knappast hända :(

Ja, jag gillade också prästen. Som sagt, det hade varit kul om det hae fördjupats lite men tydligen så är inte upplägget så. Jag fick uppfattningen om att han tog ritualerna på allvar men att han även visade på kulturkrockarna - de hade jag velat höra mer om.
Undrar hur vi skulle se på det här med, och uppleva det här med sorg, överlag, om vi fortsatte att leva med den döda. Och när vi väl begraver, firar det i flera dagar. Intressant! Tack Vekka!
Här är en länk till programmet Around the World in 80 Faiths, som det heter på engelska. Surfar man runt där lite så hittar man fler klipp att kika på.
Jag tycker prästen var ganska underhållande. SPECIELLT att han tyckte att allt verkade farligt! 
Buffeln kunde sticka ner honom och alla andra människor, stormar skulle döda honom, vulkanen skulle ha ett utbrott, drycken av tuggad bark/växt? var också otroligt farligt. ^^
Måste vara jobbigt att vara så rädd för att dö, speciellt när man är präst.
Men han hade sina ljusglimtar ändå, när han dansade i kyrkan och antydde att upplevelsen NÄSTAN var sensuell tex. Eller att han faktiskt var med på ritualen i slutet.
Vi får helt enkelt göra eget program ;)

#21 Haha! Javisst hade han ett katastroftänk. Eller var det för att skapa mer stämning i programmet? Gillade starkt att han omvärderade sin syn på häxor

Givande länk, många uppskattar den :) Fast jag tog illa vid mig när de offrade djuren och "rökte" barnen! Som jag förstod det så stack de en kniv i tjuren och bara lät den förblöda. Och de stackars barnen som inte kunde göra någonting åt värmen när de kom i så nära kontakt med eld och rök. Jag vill inte klanka ner på någon annans traditioner och tro men oj, så jobbigt det var att se på. I övrigt var det ett intressant program, kul att se hur andra människor lever 

ha ha ha, inga av de "kristna" eller präster som jag känner, skulle någonsin närma sig något dylikt, utan att försöka att konvertera alla runtomkring sig samtidigt.
Så min fråga blir då: hur pass mycket kristen präst är han, egentligen? eller finns det kanske olika sorter tro.
Röka barnen…i vår kultur så doppar vi dom i vatten, trots att de inte är simkunniga, vattnet är kallt och människor drunknar hela tiden, bestialiskt vad?
Jag blev jättesugen på att åka till den där stillahavs-ön tex. men låt dom få behålla det lilla dom har kvar av sin kultur, annars var det ett fint undervisnings-progam, förutom att det skummade alldeles för mycket på ytan, djupdykning av en antropolog hade varit toppen.

# Jag tror mer frågan är: "Hur inskränka är de kristna prästerna i sin egen religion?" ;) En kristen präst kan mycket väl tro på sin gud, och utöva sin tro på sitt sätt och ändå vilja utforska hur andra människor utövar sin tro. Inte för att jag har läst bibeln, men vad jag har hört så säger den bara att man inte ska dyrka någon annan gud vid sidan av den kristna, jag tror inte den säger något om vad man får utforska :)
Mjoo, men å andra sidan döps kristna barn genom att prästen häller lite vatten på barnets huvud, inte doppar de huvudet i iskallt vatten direkt. Sedan vet jag inte hur varmt det var där de satte ner barnet vid röken, kanske var temperaturen nere, så allt barnet behövde göra var att inhalera rök i några sekunder, ingen fara i det, eller? Jag menade mest att det såg hemskt ut. Men du kan ha mycket rätt i att om de hade kommit upp hit och sett kristna barn döpas, kanske de hade blivit alldeles förfärade och tyckt att vi var helt sjuka i huvudet.
Misstänker att detta inlägget kan misstolkas lite, så jag tänker tillägga att jag inte menade något illa och ville helst bara framhäva ytterligare vad jag menade med mitt förra inlägg :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är några slutord från prällen där han beskriver vad han lärde sig från året då han spelade in serien. Gillade det allra sista han säger ;)

Woohoo, det sa han bra ja. ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Damanhur med bl a plantor som gör musik.
Har inte kollat på Bapphos klipp, jag såg bara det första programmet - och av det, var det ngn annan än jag som fick känslan att de gjorde programmet för att visa hur "dumma" och "ociviliserade" hedningar var och hur "intelligenta" och "så mycket bättre" kristna är? Håller med om att det var trångsynt och ibland dömmande. I övrigt var det ett intressant program.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Det som är mest skrämmande är dock produktionen av dylika program, som de som Trumman ger exempel på i #16, att det görs så mycket sensationalistiskt som endast skrapar på ytan på intressanta teman. Man undrar vad som är orsaken, har den stora massan blivit så "fördummad" att den inte mäktar med mer än så?

#25, inget personligt mot dig, euphoria, bara mina känslor och reflektioner som uppstod här.
Men det trad. sättet att döpa är faktiskt att doppas "helt" i vatten, med HELA kroppen.

#32 Inga problem, uppfattade inte det så heller :)
Oj, det visste jag inte! Tur att det inte görs så längre, hade varit plågsamt att gå på dop! Får nog ta och plugga på lite religion verkar det som :)

jomenvisst, inom ortodoxa kyrkan gör man ännu så, inom många frikyrkor också,

Som sagt: Dags att plugga på lite :)