fråga
är det så att en häxa är synsk och kan komma i kontakt med andra levande varelser än människor, djur som har sprungit bort t e x

Jag tror att angående att vara synsk eller inte så är det väldigt olika. Ingen person har samma gåvor. Någon kanske kan få kontakt med levande som sprungit bort, andra med dom som är döda, många får ingen direkt kontakt av det slaget utan känner av saker istället. Andra häxor har andra gåvor eller saker som dom tycker är viktiga, som att göra salvor och krämer med naturliga ämnen i för att hjälpa dom som har den typen av problem.
Så det finns inget enkelt svar på din fråga. Ska vara då om man förenklar och säger att nej, en häxa behöver inte "kunna" något visst för att kalla sig häxa. Det är mer ett sätt man lever på som gör om man vill kalla sig häxa eller inte.

1#..Ingen person har samma gåvor?Hur menar du då?..det finns ju många som är sysnka,spår mm,jag kanske missförstår dig förlåt isåfall.

Jag tror hon menar att man kan få sina gåvor levererade på olika sätt, och gåvorna kan se olika ut. Det finns ingen mall eller rätt sätt. Någon kan få se saker, någon hör, någon erfar energier. Någon kan se aura, någon kan känna och kommunicera med avlidna och andar. Någon kan hjälpa någon med en tarotlek, någon pratar med djur osv. osv.. Sedan finns det kombinationer med detta. Det finns någon som fått en eller två "Känningar" i hela sitt liv, någon har flera om dagen…..
Därför kan man inte säga att det är så eller si.