Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 1714 ggr
Jinaum
2009-08-05 01:00
0

Tips

Jag är intresserad av häx kulturen och är lite nyfiken på vad ni skulle föreslå att börja i för slags ända?

Jag har varit väldigt mycket inne på just det paranormal. dvs spöken. Men kan inte påstå att jag skulle känna mig nöjd eller liknande. Samma sak är det med tarot. Vill lära mer. Men det blir tråkigt att tugga samma saker hela tiden.

Skulle gärna lära mer om besvärjelser och liknande, den praktiska magin. Örter, stenar och liknande. Sedan i övrigt om det mesta.

Har ni några råd om vad jag kan titta efter, böcker eller sidor? Jag är usel på att hitta sådant och känner att det är svårt att veta vart jag ska börja. Vill inte ge mig på sådant som kan vara för svårt till att börja med.

youcalled
2009-08-05 02:06
0

Tyvärr finns det inte så många svenska böcker om häxor. (Vet inte om du söker just svenska, men jag tänkte säga det i allafall)Det som många kanske funnit är den jag fann först Jennifer Hunters "En Wiccas handbok- En ung häxas guide till ett magiskt liv." Den här boken har fått sig lite kritiska synpunker på sina håll. Men den är också väldigt omtyckt. Jag har den, men den är då mycket sliten!

Den andra svenska boken jag känner till och har är "wicca - vägledning för den självständiga utövaren" med Scott Cunningham. Sedan finns ju Cassandra Easons böcker, och hon har ju skrivit en hel del.

Jinaum
2009-08-05 02:13
0

Jo har två av hennes böcker. "Stora boken om tarot" och "Andliga guider". Men jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om dem då de verkade lite ja.. de verkade lite för mycket för mig. Att det ska vara så extremt runt sig och kring sig med visa saker. Men de kan ju för all del behöva läsas igen för all del.

vildarosen
2009-08-05 11:20
0

Börja läsa på nätet om detta och fråga oss här om det är nåt du undrar över,det lär finnas nån som vet det du undrar över.

Det finns inte mycket på svenska och det är synd för alla är inte experter på engelska.

Sen så finns en chattsida som heter svensk wicca,sök efter den eller leta efter länken här på hif.

Lycka till!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Skogselva
2009-08-06 16:16
0

Har du varit inne på www.beccus.se ? Där finns väldigt mycket info om allt, men kortfattat så det inte är så överväldigande att läsa, allt på svenska. Jag började där när jag var ny i häxkonsten.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Jinaum
2009-08-06 16:44
0

Jo beccus är en bland mina favorit sidor. Lärde mig en mycket avslappnande meditation där ifrån samt början på att se auror.

Men så den sidan tycker du bara är plocka ifrån vad jag känner för? Även om de nu må vara kortfartat på mycket men ja. Borde kanske börja lite kortfattat för å få en hum om de mesta å bygga ut?

Skogselva
2009-08-06 17:09
0

#5 Jag tycker den ger en väldigt bra översikt om vad häxkonsten handlar om. Ska man lära sig så är det lättare att börja litet och sedan utöka med böcker, tycker iaf jag.

Men som Beccus själv säger, hon/han skriver ju om häxkonsten ur sitt perspektiv, iofs, det gör nog alla egentligen eftersom häxeriet är väldigt personligt, man får göra som man vill så länge man inte skadar ngn. Därför är det bra att läsa allt man kommer över och vara lite källkritisk. Häxans handbok av Dannie Druehyld är annars oxå väldigt bra, men i butik (adlibris.se, bokus.se) finns den bara att få tag på på danska. (Att läsa danska texter är som att läsa svenska texter fyllda med stav- och grammatikfel, irriterande men förståerligt.) Du kan oxå kolla in Cassandra Easons hemsida, om du inte har ngt emot engelska, men där tycker jag det är svårare att hitta på sidan, därför är den inte lika bra i mina ögon.

Beccus har hamnat på mina favoriter, eftersom det var tack vare den som jag öht vågade mig på att vidareutveckla mitt intresse för häxkonsten och bli häxa.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad