Häxträdgård
Hej!
Det här är mitt första inlägg här så jag vet inte om det finns fler sånna här trådar, men säg till isf. Nog om det…
Det är så här att jag ska göra en liten häxträdgård, men har ingen aning om vad jag ska ha i den. Så nu alla häxor och trollkarlar skulle jag behöva eran hjälp!
Skulle vilja kunna göra rökelser, brygder, mm… Sådannt som jag kan göra något av. Förstår ni?
Hade tänkt bland annat alruna, vad behöver jag veta?
Ni hör att jag inte är så inne på sånt här, så nu Häxor och Trollkarlar vill jag gärna höra vad ni har i era fantastiska trädgårdar, vad ni har växterna/örterna till, om dom har någon betyder, och vad jag skulle kunna ha i min lilla trädgård.
Hoppas på svar! Kram

Hej! Cornish-rex. Välkommen med dina inlägg ska du vara :)
Men…oj oj oj! :) det finns så mkt att använda o så många örter, användningsområdena är oändliga, alla har dom en stor betydelse :)
Jag hänvisar dig ändå att kolla på dom äldre trådarna, det finns mkt om odling, sorter, o användning.
Alrunan har också egna trådar, den handskas med försiktighet o stor ömsesidig respekt - mkt giftig, även att inandas :)
kolla på örtagårds trådar. kategorier "i häxans trädgård", "huskurer, brygder o recept" osv.
Rökelse kan du göra av alla växter :) men ska du ha fram något visst, ska du då ha vissa örter till just den gången.
Hänvisar även att söka o läsa på övriga internet, finns mkt information om örter-medicinalväxter, magi, osv.
Hur stor trädgård har du? vad har du tänkt dig att använda till-för?
Det är lättare att ge dig något specifikt tips om du ställer någon mer specifik fråga.
Annars finns här mkt kunskap, utav en hel drös häxor (även från andra som inte kallar sig häxor:), här på sidan :)
ps. Ditt nick, är fina katter :)

Hej Vekka och tack för ditt svar!
Hmm…Inte lätt att ställa specifika frågor när jag inte har en aning om vad jag vill ha ;).
Jasså kan man använda alla växter som rökelse, se vad mycket jag kan. Men alla kan inte lukta gott va? ;) Har du någon favorit? Några måste vara mer populär än andra.
Det jag kallar trädgård är ett väldigt litet område på morfars STORA tomt, inte mycket till trädgård ;).
Jag skulle vilja vara Häxa, men jag är så ohäxig man kan bli tror jag. Får antagligen nöja mig med era recept, örter och växter. Så alla tips är välkomna!
Hade tänkt haft örterna/växterna i recept, som rökelse, formler eller i ritualer om jag någon gång kommer så långt ;). Men vad som är vanligt i sånt tror jag ni vet mycket bättre än jag. Vad är vanligt?
Skriv vad ni har och vad ni rekomenderar!
Välj örterna efter vad du vill åstadkomma. Vad intresserar dig? Vad är det för ritualer du tänker göra och vad ska du änvända rökelsen till och formlerna? :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#3 Ingen aning. Vet knappt hur en formel ser ut och rökelsen ska luktar gott ;). Jag är varken än med gröna fingrar eller häxa. Har du växter/örter hemma? Favorit på rökelsefronten?
#4 Ja, jag har trädgård hemma :) En växt som luktar gott som rökelse och som innehåller mycket eterisk olja så att man kan göra en rökelsepinne av den är lavendel.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Då blir det bland annat lavendel ;)