Stavlycka!
Har saknat en riktigt bra trollstav länge, så när jag var på sommarstället senast beslöt jag mig för att råda bot på detta. Vårt sommarställe ligger på en liten klippö i skärgården med fantastisk örörd naturskog och energier som inte är av den här världen.
Således hick jag ut i skogen, ställde mig på en klippa och bad skogen, elementen och alla väsen som bor där att skänka mig en stav. Sedan var det bara att låta fötterna leda mig och litade på att de skulle ta mig till staven som var ämnad för mig. Efter ett tag kom jag fram till ett jättekast, en enorm sten som var uppkilad mellan två klippor så det bildade en grotta undertill, en sån där plats där man verkligen kan se hur ens förfäder satt och myste framför lägerelden en gång. Precis framför grottans mynning stod en gammal rönn, och under den hittade jag staven. Inte så stor, ganska murken men vackert dekorerad av insekter som krupit under barken och ena änden var formad precis som huvudet på mitt kraftdjur. Det var kärlek vid första ögonkastet! Jag tackade rönnen ( som jag antar att den fallit ned från) med några droppar blod och strök även några droppar på den stora stenen.
Sedan tog med mig den tillbaka och täljde försiktigt fram konturerna av djurhuvudet så de blev tydligare. Den är fantastiskt fin, och jag blir aldeles rusig av glädje när jag ser på den! På det hela taget var det en häftig upplevelse :-)
Hur hittade era stavar er? (eller vise versa)
Låter underbar :) ska snart flytta till ett hus med mycket skog runtomkring. Tänkte lete där efter min första stav :)

staven fann mig, vid ett vintersolståndsfirande i en bronsålderslabyrint.
Väl återkommen från de undre sfärerna, så startade min blödning så att jag kunde inviga staven, även den vackert dekorerad av insekter som hade krupit under barken.

Det var lite märkligt, jag fann staven min ute i skogen samma dag som World Trade Center rasade ihop. Jag snickrade till den och gjorde den som jag ville ha den. Sedan var det så att i huset jag just då befann mig i hade man köpt en ny TV. Och hela tiden såg man planen som körde in i tornen. Och vi : "Men är det något fel på TV:n?" det var så overkligt på nåt vis. Till slut fattade vi vad som hänt och jag gick ut till sjön och tittade ut mot den helt chockad. Jag tände ljus senare på kvällen.
Jag är SÅ frestad att säga att "jag föddes med min stav jag!" men jag låter bli.
Började leta i Mars i år, på mina skogspromenader, plockade upp olika pinnar från marken och kände på dem, men återlämnade dem när de inte kändes rätt, den rätta hittade jag nu i Juli, det blåste ngt fruktansvärt men det kändes ut att vara rätt dag för just sådana här ändamål. Täljde till den och målade den svart med vita tecken, den ser så primitiv och hemmagjord ut med sin bågaktiga form och fula täljmärken att jag inte kan göra annat än att tycka om den.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!