Någon som vet vad det här är för växt?
Är det någon som vet?? Vad är detta? Ogräs?

Åh jag känner igen dom så tydligt men namnet är bortblåst i skallen just nu!

Är det inte Arnica/Slåttergubbe…
MVH Isnornin
Jag får inte upp en större bild, men jag tycker det ser ut som någon form av gemsrot/vårkrage?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Slåttergubbe är det inte för bladen stämmer inte överens,på slåttergubben så är det blad som växer i marken,påminner hur groblad växer men slåttergubbens blad är mer raka än grobladens.
Namnet finns i mitt huvud men vill verkligen inte komma fram än.. Har grubblat mig blå över det.. vill hem nu så jag kan kolla i mina flora böcker!
Ålandsrot?
Doftar den myrmark så är det strålöga. Ålandsrot doftar inget eller mycket lite.

Det är någon art av Inula. Jag har två arter av Inula med mörk knopp. Den mest storväxta är ålandsrot (Inula helenium) ca: 2 meter och den något mindre jättekrissla! (Inula gigantea) ca: 1½ meter. Vid jättekrisslan har idag uppstått en planta med helt gröna knoppar (annan underart ?) Jag ska jobba vidare med denna växt. På bilden syns inte knopparna så tydligt att jag kan se knoppfärgen. Mörk knopp innebär också mörk stjälk.
Det är inte Telekia eller strålöga.
Slåttergubbe (Arnica montana) är en lågväxt art som oftast är 30 cm hög eller något högre.
Det är ingen Doronicum.
Ser ut som blommor tycker jag:)