Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 1818 ggr
Casiopeia
0

Böcker om runor?

Någon som har något tips på bra böcker om runor? Ristade mig ett set med runor på semestern och vill börja lära mig. Självklart ska jag först och främst söka och lära känna dom på egen hand , men det vore intressant med lite läsning att utgå ifrån också. Gärna något enkelt, tydligt och bra om deras egenskaper och betydelser.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ganna
0

Ta en titt på Bodvars klistrade trådar på Trolltrumman.

F.ö. rekommenderas hans "Runa", Jörgen I Erikssons "Runmagi och Schamanism", samt att hoppa över de anglosaxiska författarnas alster (åtminstone till en början).

Sist men inte minst så skulle jag, för övriga som går i ristartankar, rekommendera att lära sig mer först (och då inte enbart "egna intryck") och ev. rista efteråt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Casiopeia
0

Tackar! Har beställt Runmagi och Schamanism 2.0 redan, eftersom jag fått den rekommenderad från annat håll. Boken Runa däremot kan jag nog ge upp att söka efter, men är jag snäll kanske jag kan få kopiera den av en vän som äger ett exemplar.  Hittade även "Runor. Historia - Tydning - Tolkning." Lars Magnar Enoksen, någon som vet om den är något att ha?

Anledningen att jag valde att göra runorna innan jag kunde så mycket om dom var att jag lär mig lättare om jag har något fysiskt framför mig att relatera till. Har inget större läshuvud utan ville se och känna av runorna först innan jag fördjupar mig och börjar använda dom, för att få bättre förståelse. Lärde mig därför bara det mest grundläggande (utgick från trummans fina guide som jag hittade här på hif) i förväg.

Ganna
0

#2 Lars Magnar Enoksen skriver inte om runmagi och hans teorier och källhänvisningar är rätt luddiga.

Orsaken till att jag anser att man ska ha åtminstone grundläggande kunskaper om runorna innan man börjar rista och ägna sig åt dem praktiskt är att de är kraftfulla och alla inte menade att ägna sig åt just runor, då kan ett prematurt ristande gå på tok.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Casiopeia
0

Jag förstår det, och det var därför jag drog mig för att ge mig in i runornas värld väldigt länge. Men så i sommar kändes det "rätt", och jag valde att komma när de kallade. Vi får väl se om det var rätt beslut. Men som sagt tänker jag inte använda dom i magiskt arbete eller spådom fören jag lärt känna dom bättre. Att se dom, känna dom i handen, provat att rista dom och sjungt dom känns som en bra början.

Ganna
0

#4 Det är bra det, min utsaga kom sig av att det är så många "där ute" som bara kör på och tror att deras "intuition" fixar allt. :)

Casiopeia
0

He he, nej visst, jag har enorm respekt för runorna och har inte bråttom att lära mig dom, även om jag hellre lyssnar på min magkänsla än att följa andras uppfattningar om vad som är rätt och fel.

Ganna
0

#6 Hur som helst, lycka till!

Casiopeia
0

Tackar tackar :-)

Ahradia
0

Denna kanske kan vara något?

Hmm.. Såg att den var slutsåld nu. Men kanske finns i andra e-handlar eller i de riktiga.

Witches don't get mad, they get even.