Förkylningsbrygd?
Jag har en inbokad lunch imorgon onsdag, men fick för en stund sedan veta att hon jag ska träffa kämpar mot en förkylning som verkar vara på väg att vinna…
Finns det möjligtvis någon häxbrygd som kan ge henne nya krafter som ni kan rekommendera?
// staffan

Den här hittade jag på ett annat forum:
Varsegod alla förkylda
- 1 apelsin
- 1 citron
- stor sked honung
- massor av skivad vitlök färsk 5-6 klyftor
Blandas i stort glas typ grogg. Häll på hett vatten.
Drick. Tugga ej vitlöken!
Gammal bryggd!
- 1 stor kopp tea.
- 6 cl konjak eller Whisky.
- 1 msk Honung.
Drick det så varmt som möjligt, det sätter igång blod cirkulationen (vid feber), så slipper man att äta febernedsättande tabletter.
//Spinnackern´s

Alkohol eller vitlök - är det en affärslunch ni ska ha eller en en tätatät? Svåra val för patienten ;)

Tja, man kan testa svartvinbärssylt, 1 glas vatten och en pressad citron som får dra tillsammans i en kvart. Värm, sila och drick!
Annars är té av fläder, lindblomma och nypon allmänt stärkande vid förkylning.
Kombinerat med lite friskhetsaffirmationer, en rejäl whiskey och tidigt sänggående så kan man få en förkylning att vända i dörren!
Ibland, ska tilläggas….

Varmt bad - drick te med halstabletter i som smält - ett råd jag fått o som fungerar som oftast

Färsk riven ingefära, pressad lime och en klick honung blandas tillsammans i en mugg hett vatten.
ska det vara färsk riven ingerfära? well duh, om jag faktiskt läser va dandra skriver så går det kaske lättare också ^^ *virrig till tusen*
ska iof göra nudlar imorrn o kan nog ha i litet riven ingerfära tilslammans med gurkmejan :P
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Echinaforce droppar, finns att köpa på hälsokost & i en del matvarubutiker. Det är ett naturmedel som är framställt av färska örter. Jag vet inte hur pass "häxigt" det är men det funkar otroligt bra. ……Oj då! Jag svarade visst på ett en vecka gammalt inlägg men du eller någon annan kanske har nytta av det någon annan gång. Hoppas den lunch blev lyckad. // Anette
Varför krångla till de häll fullt glas men irlänsk whisky håll för näsan och svep i er den och ni blir friska lr förfriskade
Honungsvatten funkar :) Jag värmer oftast vatten coh sätter i honung och vill man att det ska bli ännu bättre så sätter man i honungs halstabletter också :D Funkade då på mig iaf :)
Jag brukar slänga en c-vitaminbrus i ett glas med vatten, droppa i echinaceadroppar och svälja maxdosen vitlökskapslar med denna dryck… Ju fler saker på en gång desto bättre! 

detta är ett recept jag fick från en tjej jag snackade med på msn för länge sen. det är mot ont i halsen, och det hjälper verkligen!
Ingredienser: (Kryddorna ska helst vara färska) Ingefära, salvia, timjan, citron, vitlök, honung
Såhär gör du: Riv färsk ingefära i en kastrull, bara lite. Ha sedan i salvia, timjan, en skiva citron, vitlök och honungen och sist i med vatten. Låt det koka och häll sedan upp. (jag gjorde som så att jag hade i honungen precis i slutet eftersom mamma som varit biodlare sade att de nyttiga ämnena i honung förstörs när den kokas en längre tid) Koktid: 40 minuter. Man kan även ha i mer honung efteråt eftersom det smakar aldeles förskräckligt.
Men jag vet inte, det kanske är onödigt med alla olika ingredienser. samtidigt så innehåller de olika örterna olika ämnen som är bra på lite olika sätt?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ingefära Te:
- Koka ingefäran i vatten.
- Häll vattnet i en kopp.
- Tillsätt honung & en skiva citron.
Mycket gott å fungerar utmärkt!