Te på färskvaror?
Ytterligare en tefråga.
Går det att göra te på färska blad och blommor etc eller måste de alltid torkas först?
mvh Hanna
De går bra att göra te på färska blad, doseringen blir dock högre eftersom blad och blommor krymper vid torkning.
Vandra i Ljus å Skönhet
Tack.
Då är det bara att vänta tills man kan börja skörda… :)
Jag odlar lite temynta och cintronmeliss och njöt färskt te i somras, det kan man kalla glatt sommarminne.

Oh det lätgott :)

Det kära BiGavia sa… går utmärkt högre dosering dock. :)
Har mynta och rosmarin i fönstret vilka emellanåt blir skördade för just te. De två plantorna är de enda tv som lever… nej just det. :S myntan dog under julen här ja…

Har funderat länge på att sätta ner lite citronmeliss i en större kruka nu till våren och se hur det tar sig.
Har hört att man även kan göra någon slags isté av citronmeliss bladen… (?)

citronmeliss och mynta är det enorm skillnad på, om de är torkade eller inte, jag tycker knappt de smakar någonting alls torkade men färska är de jättegoda.. de ska man koka te på direkt tycker jag själv.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

De allra flesta (alla?) har högre näringsinnehåll och smakämnen som färska jämförfört med torkade efter torrsubstans. En del försvinner vid torkningen och det gäller särskilt aromatiska lättflyktiga ämnen speciellt om de är vattenlösliga.
I något enstaka fall kan mindre lämpliga smaker eller ämnen försvinna eller minska vid torkning. Detta gäller åtminstone vissa svampar.
Ja, som Björnen skriver så försvinner lättflyktiga ämnen. Citron å mynta är sådana. Du kan prova att frysa in dem istället å tina i lite kallt vatten, och tillsätta teet.
Kokar man dem för länge försvinner också de flyktiga oljorna.
Medicinskt kan det vara skillnad om man använder färsk eller torkad ört.
Vandra i Ljus å Skönhet

Äkta te = Släng i en stor bit fläsk i lite vatten låt koka en timme. Vips så har man kanongott "te" som tillomed är nyttigt;)

Brukar göra svartvinbärste av färska blad hemma hos min pappa på somrarna.

#10 är inte det buljong?

Potäjto-potato.;)
det går att göra te på kammomill och rölleka!
du behöver:2 tsk kammomillblommor
1 tsk röllekablommor
gör så här:häll i en kopp vatten i en kastrull.koka upp tillsamans med blommorna och låt dra under lock i 10 minuter(du kan låta det sjuda)

#10 My kind of te. ^^ :P

Te går att göra på både torkade och färska blad, blommr etc. Men det kan variera mellan växt till växt! Jag brukar alltid kolla upp växten först och läsa vad som rekommenderas. Vissa växter bör vara torkade, andra färska och ibland spelar det ingen roll!
Lycka till!
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

#10 Buljong är suveränt att dricka på vintern när det blåser iskalla vidar. Värmer gott å länge. Men det är väl inget å sippa i soffan framför favoritfilmen direkt, om man inte vill ha upp ordentlig värme förstås.

Har lärt mig att det är bra att ha lock på när teet drar sig, det gör att de eteriska ämnena (eller vad det nu var) inte ångas bort utan man ska skaka ner dem från locket innan man dricker… (eller det var iallafall bra med lock *fniss*)

Har torkat bär o blad av olika sorter som blir te i vinter åt mig men jag har redan provsmakat o det var kanon gott!