Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 5952 ggr
isnornin
0

Dagens skörd 2009

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är bäst att ta vara på allt underbart som naturen har att erbjuda!

I går plockade jag Oregano, mynta och gräslök som jag smaksatte min quinoa med, det blev så gott! Passa på nu att dekorera era sallader med gräslöksblommorna både vackert och gott! Fyll på i tråden om era skördar!

MVH Isnornin

Coturnix
0

violer.jpg

MaalinF
0

nu har jag tyvärr inte en så fin trädgård som du, men jag plockade lite granskott idag och gjorde te. Önskar mig dock ett litet hus med en örtträdgård någon gång… Glad

Lorelai
0

Läckert Coturnix :D

Min skörd idag är mest allmänt dagplock. ^-^ Groblad, rölleka, daggkåpa. Var mer en undervisningsdag för lillgrabben än skörddag.
Så försöker jag att skapa en produktiv liten rabatt hemma nu. :P Inte så mycket ute efter vackert som nyttigt. Får posta bilder lite senare.

OleaViola
0

Ingen större skörd än men brukar äta av min persilje planta varje morgon på smörgåsen

underbart att bara sitta på balkongen men en kopp kaffe och en god smörgås med nyklippt persilja från Egen odling

[incendium]
0

Har inga bilder än men plockade idag lite över en liter körsbär och 240 klasar fläderblom. Fick smaka på årets första hallon med :D

Iram
0

Här finns ännu inga hallon men jag fick iallafall ihop en halv skål smultron och jordgubbar imorse. Mumsigt! Har också skördat några blomklasar från flädern, kanske gör jag lite tinktur eller fläderblomsnaps.

Bappho
0

Har inte hunnit skörda mycket mer än fläder och kattmynta. Plockar alla smultron jag kan hitta för att frysa ner.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Blodeuwedd
0

Smultron och Blåbär har jag ätit idag. Skördat lite rosblad och lite Rölleka.

Vekka
0

Idag blev det johannisört :) o ett antal fina stenar till örtagården :)

Bappho
0

#6 Iram, tror du att ängsvädden har slagit ut när jag kommer till dig? Det är ju något som inte växer här i mina trakter så det skulle jag gärna vilja plocka lite av hos dig :)

Iram
0

#10 Kanske, vi får hoppas det. Åkervädden har slagit ut men den är alltid före ängsvädden som inte brukar dyka upp förrän framåt slutet på juli/augusti. Å andra sidan har de andra blommorna varit lite tidiga i år så hoppet finns. Om inte annat får vi en trevlig promenad när vi letar. :-)

Sumizome
0

Vilken fin trädgård!

Själv har jag inte hunnit odla någonting annat än tomater och ringblommor i år. :(

Apropå årets skörd så tänkte jag tipsa om "gatkamomillen" som finns att hitta i princip överallt nu om man inte har tillgång till "äkta" kamomill. Hittade riktiga praktexemplar när jag promenerade efter jobbet idag så nu är det underbart te med skogshonung och ett varmt bad att se fram emot! Skrattande

Trevlig kväll

Bappho
0

#11 Jag tror jag gick förbi ängsvädd idag. Bara knoppar och hade helt andra blad än åkervädden. Fast jag är osäker.

BiGavia
0

Bafo, vad ska du använda ängsvädden till?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bappho
0

#14 Roten används bl a för beskydd och den stoppar all ondska som sänds i din väg. En bra växt mot förbannelser, onda ögat o liknande.

Det här kan man läsa om ängsvädden (devil's bit) i Teutonic Mythology av Jacob Grimm:

"The man that has it about him, neither devil nor hag has power to hurt. Some say the devil bit it off because he grudged men the use of its healing power. If dug up at midnight of St John's eve, the roots are yet unbitten, and chase the devil away. Thrown under the table, it makes the guests fall out and fight."

BiGavia
0

Tack, den växer inte här uppe.

xDumlee
0

inte mycket till skörd mej jag fann några blåbär, hallon & björnbär igår :)

Bappho
0

Igår grävde jag upp några rötter av nejlikrot (eng. avens). Det här kan man läsa om den i The Ortus Sanitatis skriven 1491:

'Where the root is in the house, Satan can do nothing and flies from it, wherefore it is blessed before all other herbs, and if a man carries the root about him no venomous beast can harm him.'

Vekka
0

#18 Härligt söt ört :) den finns i vår trädgård i mängder, växer runt hela huset, dock lite glest vid inkörseln :) Har en odlad form i örtagården Praktnejlikrot.

Bappho
0

#19 Jag har den också vild på gården och den växer speciellt mycket vid dörrar och fönster så jag ser den som ett naturligt skydd runt mitt hus :)

Jag skulle jättegärna vilja se ett foto på praktnejlikroten om du har en möjlighet att fota den.

Vekka
0

Ja, jag välkomnar den också här som ett skydd o vårdar dom ömt, dom är en av alla örter överallt som gör att jag inte kan klippa gräset :) =vildvuxen, men jag trivs :)
haha du skulle se mina präktiga tistlar, så vackra! kan inte ta bort dom :)

Ja, jag kan fota den, men den ..Skrikandes..attans datorn vill inte att jag gör någonting :( kan inte få något flyttat någonstans :( men när jag orkat ställa om den ska jag se om det fungerar :)

Endroppeihavet
0

Allt växer så det knakar! Belladonnan, spikklubban, bolmörten, ballongblomman, ringblommorna, tomaterna, matörterna. Men mina bönor blev attackerade av äckliga djur och dom ville inte gå bort med såpvatten.. jag flyttade snabbt plantan för att begränsa infektionen.. Isch.. O alrunan har inte kommit upp alls. Det blir nog till att försöka igen…

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Endroppeihavet
0

Paprikan ser jättebra ut, men det är minsann inga paprikor på den! *morr*

OleaViola
0

På min tomat planta har det kommit 3 små små tomater hoppas att allt går bra och att dom utvecklas mer…..

mina paprika plantor har ännu inte ens börjat blomma !

MarsFire
0

Jag har precis fått chilins första skörd!

O mer kommer det att bli! Dessutom har paprikaplantorna börjat bli stora nu. Det var i stort sätt de enda som överlevde katternas vilda lekar bland jord o grönt.

Bättre lycka nästa vår ^^

vildarosen
0

Har skördat mina första tomater igår o dom va gögoa, sen så har jag plockat smultron ,groblad,svartavinbär + blad,nässlor,pepparmynta, persilja, o en massa annat till torkning till att göra egna téer av! Sen så börjar grönsakslandet ta sig kanonbra hos mamma o där har jag tagit min första morot o mumsat på…bara längtar tills allt är moget nu.Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

botakt
0

jag plockade lite smultron idag Glad Men dom kunde ha fått hänga kvar nån dag till Tungan ute

BiGavia
0

Spikklubba i alla stadier….inte för att jag riktigt vet vad jag ska göra med den.

Men lyckats fånga, knopp, blomma å frökapslar omogen och mogen på samma bild, vilket jag tyckte var ganska häftigt!

Coturnix
0

#28 Snyggt! Verkligen kritvit blomma! ;)

Bappho
0

#28 En verkligt fin bild på en vacker blomma.

Iram
0

Det var en läcker bild på spikklubban, den ser verkligen rätt tuff ut. :-)

Sitter och suckar lite. Diken och ängar fullkomligen översvämmas av nyutslagen älgört, men nu är vi inne på dag 5 eller 6 av ihållande regn och jag kan liksom inte komma mig ut och skörda. Tänk om de hinner blomma över eller regna sönder innan jag får chansen?

:-/

BiGavia
0

ja, visst är det tråkigt när regnet kommer vid fel tillfälle. Du får hoppas på sol å blåst så det torkar upp bra.

vildarosen
0

Nån som kan sätta in en bild på älgörtren här så man får se den, har funderat på om det är den jag tror det är som jag ser så mycket av nu i diken!

Mvh Rosen

BiGavia
0

vassego

vildarosen
0

Tack! Det är dom ju! Nu ska det plockas o torkas!

Mvh Rosen

OleaViola
0

Jätte fin spikklubba Big……

å älgörten fin den hittar jag inte mycket av här nere..

Den liknar lite Fläder.Men den hittade jag när den var nästan överblommad får ut igen när bären mognar i september så man kan försöka sig på att göra lite sirap av dom ska vara bra till hösten och vinterns förkylningar och halsont !

Bappho
0

Man kan göra hostmedicin på älgörtblommorna. På samma sätt som man gör granskottsirap.

Vekka
0

Älgörten använder jag till The mest, att få huvudvärk och annan värk att försvinna, som ovan, mkt bra till hosta, förkylning osv.

Här bara regnar det, jag väntar på lite upptorkande väder så jag kan ut o plocka älgört o mjölkört o lite annat smått o gott :)

Annars har jag inte hunnit skörda så många örter i år som jag brukar, men det har blivit, daggkåpa, mynta, gullviva, rödklöver, johannisört, valeriana, fläder, …oj..ser nu att det är mkt kvar o kort tid :( jaja, får se vad örtskåpet får för innehåll denna vinter :)

vildarosen
0

Oj då det ska jag testa me älgörten att göra sirap.. Det kryllar av älgörten här i västergötland iår!

Vekka hur ser johannisört ut? Jag har sett flera olika bilder som folk satt in lite här o där och nu är jag fundersam för jag vågar ju inte plocka dom om jag är osäker! Det finns nåt som heter äkta johannisört oxå läste jag nånstans på nätet!

bafo jag såg nånstans recept på granskottssirap men hittar inte den just nu!

Mvh Rosen

Endroppeihavet
0

Hoho, jag skördade körsbär idag. Hittade ett vildvuxet körsbärsträd. Det mesta skördandet åkte visserligen direkt in i munnen..

Bappho
0

#39 Ja, den tråden blev låst så den ligger långt bak i listan nu men här har du en länk.

I receptet jag själv har hört talas om så använder man dock råsocker och man varvar med socker och själva blomman av älgörten. Viktigt att örten blir helt täckt av sockret. Undrar om man inte också skall ha några droppar alkohol i när den blivit klar.

Vekka
0

God kvällens! :) dagens skörd blev, lavendel, mjölkört, älgört och lite oxtunga. :)

vildarosen
0

bafo! tackar. det ska jag tänka på me älgörten! Jag har plockat in lite till tork u men ska ut o plocka mer i helgen!

Igår så plockade jag blåbär,pepparmynta,hallon,lavendel,röllika,kamomill  och smultorn.

Mvh Rosen

vildarosen
0

Tackar Vekka! Nu ska jag kolla in länkarna på det oxå som du bifoga!Glad

Mvh Rosen

Sovgott
0

Häromdagen plockade jag två liter blåbär och några deciliter smultron.

Nattens fiske resulterade i två fina gösar som vägde två kilo styck. Glad

Sovgott
0

Körsbär!

Endroppeihavet
0

Jag har fått EN tomat på min tomatplanta. Månaders vattning och skötsel. *garv* Det måste ju vara humor!

Så nu hoppas jag innerligt att det kommer vara den godaste tomat jag någonsin kommer sätta tänderna i! ^^

willowena
0

Till dig #48 skickar jag ett igenkännande leende..då var jag inte ensam åtminstone. Fniss.

Isatis
0

Plockat blåbär och tillverkat 5 flaskor "Apotekarens tröst". Satt etiketter på ringblomssalvan som äntligen är klar. Plockat hallon och kantareller.

OleaViola
0

# 50 låter Som du har haft mycket att göra men roliga !

Tack förresten för Hålroten den har repat sig och verkar att trivas på min balkong Glad

Isatis
0

51.

Jodå, jag har haft en intensiv men kul dag. Roligt att hålroten mår väl. Vilken fin ros du har köpt. Väldigt läcker knopp. Hoppas du lägger ut en bild då den har öppnat sig.

willowena
0

#50 Isatis! 'Apotekarens tröst', det lät spännande…recept? Hemligt? *flört-flört* :) Om det är något gällande blåbär är min nyfikenhet väckt. Har ett par liter i frysen sedan förra veckan jag inte vet vad jag ska göra med.

Iram
0

Apropå skörd; Bafo, hur går det med Ängsvädden?

fridelfina
0

Vildarosen! Om du krossar en knopp från äkta johannesört så kommer det röd färg! Och stammen är "tvåkantig" inte fyrkantig… Oskyldig Näe, vet inte hur jag ska skriva, har inte tillgång till örtboken just nu…

Hittat på gooogels: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypeper.htm

l

Bappho
0

#54 Alla plantorna lever och ser fina ut, ger dem mycket vatten eftersom de växte nästan i sjön och de verkar gilla det :)