Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1519 ggr
Coturnix
0

Häxor har lämnat få spår

2009-07-20 21:54:18 Coturnix

Jacqui Wood är en arkeolog som inte gärna vill använda sig av ritualer som tolkning av oförklarliga fynd. Dock, under utgrävningar i Cornwall av en 8500 år gammal boplats, fick hon medge att det handlade om ockultism.

De hittade stolphål som var fodrade med svanfjädrar, i hålen fanns det fågelklor och i ett av hålen fann de 55 fågelägg i olika storlekar. På vardera sida om äggen låg det olika delar av skator.

Efter en kol 14 datering visade sig en del av fynden vara från 1600-talet.  En förklaring leder till skyddshelgonet för små barn, St Bride av Irland. (Gudinnan Brigid) Man tänker sig att kvinnor som inte blev gravida offrade just ägg. Ägget är symbol för fruktsamhet.

Under de här utgrävningarna finner de också bassänger  vars insidor är klädda med vit kvarts. Kvartsen fick bassängerna att lysa i mörkret.

Det här är ur en artikel i illustrerad vetenskap nr 10 -09

Jag tycker att sådant här är spännande, och om vi kan komma på fler källor avseende nutida forskning i ämnet så vore det roligt! :)

ladysparkle
0

Spännande! Tack för tipset på artikeln!

BiGavia
0

Ja visst är det spännande,att återknyta till tider som varit. Vi lägger ju in dagens tolkningar i fynden, och kanske inte alltid hittar mitt i prick  . Jag ska åka till bibblan å läsa den..Tackar…

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

korpsyster
0

Intressant, ska ta och läsa den artikeln idag på jobbet. Tack Coturnix :)

Bappho
0

Här kan man gå in på Saveock Water Archaeology's hemsida och läsa dagböcker från utgrävningarna och här hittar ni en artikel.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

BiGavia
0

Toppen Bafo!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Memliss
0

har läst den…asbra artikel!

Vekka
0

Tackar! Bafo, superintressant.

Gärna mer artiklar,  jag är skitdålig på att hitta på internet :)

Coturnix
0

Tack Bafo! Du är en klippa! ;) Intressant att läsa efter kvällens deckare;)

Bappho
0

Just det, och den får vi inte missa ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax