Häxor iFokus

Häxor

Etikett: folktro-och-myter
Läst 3156 ggr
Trollkvinna
0

Ryska häxor, folktro och vidskepelser...

Just nu på P1. Ganska intressant

Wadström i P1 - Tisdag.

Det vidskepliga Ryssland.

Tron på magi och övernaturliga fenomen genomsyrar rysk kultur. I böcker, filmer och musik finns finns referenser till folkligt skrock som ibland utgör en ryggrad i berättelserna. Filmen Nattens väktare är en av de produktioner som fått mest genomslag, och i den står det ockulta i första rummet.

Irina Sandomirskaja är professor och inriktad på kulturteori och rysk kulturhistoria. I dagens program dyker Fredrik Wadström ner i vidskepligheten tillsammans med henne. Med i showen är också Per Arne Bodin. Han är författare och har granskat rysk identitet och rysk-ortodoxa traditioner. 

Religionsvetaren Olle Sundström berättar om nyshamanismen i Sibiren.

ladysparkle
0

Det skulle varit intressant att lyssna på. men det kanske finns kvar på internet på deras hemsida. Jag får kolla. Tack för tipset!

Bjornen
0

Genom djup forskning och folklivsforskning av den svedjefinska kulturen har jag också kommit i kontakt med äldre nästan utrotade kulturer i Ryssland. Den svedjefinska kulturen har ju sitt ursprung från centrtala Ryssland som sakta breder sig ut norrut under medeltiden eller kanske till och med före. Våra svenska vikingar fick troligen kontakt med dessa kulturer under deras färder i österled. Jsag tror att det fanns ganska väl spritt i motsvarande Sverige men som sedan kom i glömska. Under sekelskiftet 1500/1600 kommer samma kultur tillbaks under den svedjefinska migrationen. De kom huvudsakligen från Savplax poch Karelen till Sverige. Fortfarande finns en hel del av den kulturen kvar i ryska Karelen och norrut i Ryssland bland t.ex. voter. Tyvärr är det bara spillror som finns kvar men kulturen har i huvudsak förstörts under Sovjettiden. Fortfarande finns spår och traditioner kvar om dessa kulturer. Jag tyvärr aldrig fått tillfälle att se något av den ryska kulturen i verkligheten. Däremot fick jag god insikt av det genom flera ryska forskare som deltog i vår studieresa runt om i Finland. I östra Finland finns mycket av den rysk-ortodoxa (grekisk-ortodoxa ??) kulturinslag kvar.

Men jag kan konstatera att de gamla kulturerna finns spridda i stora delar av Ryssland och även i de asiatiska delarna. Numera slår man mera vakt på de äldre kulturspår som finns kvar i Ryssland även från myndigheterna. 

En del av rysk-ortodoxa inslag hittar man också i någon mån även bland de områden som den svedjefinska kulturen finns i Sverige. Det finns mycket av det att upptäcka även i Sverige.

Många schamanistiska inslag finns kvar i Finland och faktiskt i någon mån även i Sverige, om än väl dolt bland annan kultur. Flera av de schamanistiska inslagen har utvecklats efter Reformationen. Exempelvis Koursia traditioner är utvecklade under den protestantiska tiden i Finland (åtminstone är det den officiella teorin) om den inte har ett äldre obekant samband (som jag tror).

Sebastian
0

Intressant Björnen. Finns det något att läsa om det? Artiklar tex?

Men hur som helst handlade programmet mer om den rysk-ortodoxa tron och vidskepligheten än om häxor.

Trollkvinna
0

#2 Det var intressant Björnen:-) Skulle vara roligt att veta mera om ämnet.

#3 Tyckte också att det blev för lite om ämnet folkmagi och häxor än det jag förväntande mig. I och med att filmen "Nattens Väktare" blev omtalad i introduktionen trodde jag att det skulle handla mera om "vad ryssar hittar på hemma i sitt kök"

För de som inte har sett filmen så börjar den med att mamman till huvudpersonen fixar i hop en besvärjelse för sonens kärleks problem.

---------------------------------------------------------

En intressant bok när vi är inne på det det rysska kontinentet kan vara;

" A Russian Herbal" av Igor V. Zevin. Vart det bland annat står att forskare i Ryssland har testat och beprovad en hel del örter som även har blivit godkända som läkemedel av staten. Många forskare gör även mycket fältstudier och intervjuer traditionella botare och herbalister för att dokumentera effekten. I tillägg ärbjuder de flästa ryska läkar utbildningar kurser i fytomedicin.  Och förskrivning av örtedicin blir ofta gjort av rysska läkare.