Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1214 ggr
cat-malou
2006-12-07 23:35
0

Fördomar

Vilka vanliga fördomar känner ni till om häxor?

Själv så erkänner jag att innan jag hittade hit så trodde jag absolut inte att JAG skulle kunna vara en häxa, nu vet jag inte längre. För mig har det varit så att en häxa borde uppfylla nåt slags kriterier, t ex vara synsk, kunna spå, vara läkekunnig (ej modern, utbildad läkare utan mer helande händer eller örtkunnig). Och jag är absolut ingenting utav detta, har känt mig alldeles för jordnära och tråkig för att passa in som häxa samtidigt som jag ändå inte riktigt "passat in" i samhället för övrigt. Men här kryper det fram en hel massa fakta om häxor och bitar som faktiskt skulle kunna passa in även på mig.

Shailina
2006-12-08 10:31
0

jag tror alla kan va en häxa om dom har interesset. jag tycker inte att synskhet eller ävna att spå i kort och sådant dyl är ett måste för en häxa :) vissa saker kan man även ervärva sig, tex det att läsa i tarot, man MÅSTE inte va clear voyant för att läsa i kort (fast det underlättar ju) och mycket där går på intuition som alla har. Intuitionen kan man utvekla som alla andra ferdigheter, och man kan lära sig bli sensitiv och motagelig och utvekla ävner innom empati och sansa saker som fins runt oss som inte nödvendigtvis syns med blotta ögat ;)

Ett bra exempel på det är en kompis av mig. Hon har inga evner innom det övernaturliga, föruten en god intuition och ett öppet sinne för att även om HON inte kan finns det dom som kan. och även hon reagerar när jag får "besök" hemma och hon finns där ;) detta är nåt hon har utveklat över tid, för att hon är så öppen. Hon håller helt änkelt på att lära sig sansa i stället för att se, så som en blind person styrker sin hörsel :D

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Zabbio
2006-12-08 15:22
0

Hm..fördomar…jag vet inte hur många gånger jag fått frågan om jag är satanist.. (framförallt fråm amerikaner av någon anledning) men så fort man bekräftat att ''jag dyrkar inte djävulen, ärligt talat tror jag inte ens på honom'' så brukar dom vara mer intreserade.

Sen har min farbror en jättetrevlig men kristen fru som ett tag försökte få mig kristen med att säga att jesus älskar mig. Lite små-irriterande, men hon är väldigt trevlig annars och har ju slutat nu som tur är, så det får man tåla :P  Annars är jag väldigt glad att nästan alla i min omgivning är så öppna och fördomsfria! :D

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.