Andra religioner
jag har en liten undran. som jag fick från en klasskompis. hon frågade mig om det finns fler religioner som är lite new age o wicca liknande o så. vilket jag inte vet… så jag frågar er. :)
vad finns det för religioner "för häxor" utom wicca?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
http://www.religion.nu/moderna-religionsbildningar.htm
Gå in där, men jag vet inte om det är religioner som har med "häxreligioner" att göra, men det är bl a New age inspirerade religioner =) Kanske hjälper dig att hitta svar på den frågan
wicca och new age är väl långt ifrån alla religioner med häxor.. Jag är inte så insatt i wicca, har läst lite om det men tyvärr inte fått någon väldigt positiv uppfattning om det, verkar vara lite för extremt för mig. Kanske har jag bara varit inne på fel sidor, vill inte klanka ner på någon här eller något. Har samma känsla med new age, men som sagt, jag är inte så insatt i det.
För att tala om andra häx religioner… är inte alla paganistiska/natur orienterade religioner häx religioner? Asatro, shamanism, druidism, gamla afrikanska trosuppfattningar etc.. Tror ju jag iaf.
Själv kallar jag mig nog ''zabist'' ;) Tar lite av allt och blandar med vad jag själv kan gå med på.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag pytsar o blandar efter eget behag….. sålänge det känns bra för mig…..
Tex. hade ajg velat kunna gå in i en katolsk kyrka och bekänna synder i biktbåset… Men samtidigt så tror jag på moder jord och de väsen som finns omkring oss.
Jag håller p åatt lära mig att trumresa, vilket är knepigt men det går bättre och bättre…..
som Zabbio säger, druidism, afrikanska religioner osv är också paganistiska….. Allt som inte rä kristet är ju (iaf under medletiden) hedniskt och ondskefullt…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.