Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2604 ggr
Endroppeihavet
0

Hemlighetsmakeriet

Tror ni att magiska föremål exempelvis en skuggornas bok eller en ritual blir mindre magisk desto fler som ser den?

Är det vidarebefodring av tradition som gör att "vi" hemlighåller mycket av det vi gör? För intimt? Känslan av att det bli mindre exklusivt?

Det finns ju t.ex. en mängd videos med just BoS på youtube som folk stolt visar upp. Blir de mindre magiska?

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ceriadwen
0

Min spontana känsla är att föremål snarare skulle bli mer laddade, ju fler som ser dem och tror på det. Jag tänker tex på heliga masker som ibland tas fram av shamanen och används framför en folkmassa.

Stämningar i ritualer verkar vara svåra att fånga på film. Har sett en del ritualer på youtube filmade med "se i mörker-inställning" och det förtar ju känslan direkt. Dessutom känns det konstigt att spela in vissa typer av ritualer medan andra verkar funka bättre. Eller, jag skulle vilja säga att ritualer mer inriktade på firande funkar bättre, typ högtidsfiranden. De blir jag glad av att se, medan det mer känns som att jag "inkräktar" när jag ser på mer renodlade, personligt inriktade ritualer.

Endroppeihavet
0

Jag tänker nog mest på alla videos med BoS på youtube som folk lagt upp. Och det är ju inte riktigt okej.. Inom de här kretsarna, har funderat länge på hurvida de skulle påverka själva objektet i sig.

Ceriadwen
0

Menar du att de har lagt upp innehållet? Eller att de har filmat boken?

Jag ser inget moraliskt problem med det om det är ens eget material. Men jag tror inte det är vad du menar. Tyvärr förstår jag inte fullt ut vad du menar.

Jag tror dock inte att en fysisk BoS blir speciellt påverkad av att den filmas och läggs ut på YouTube. Tror det är annorlunda om föremålet visas "live". :)

Merami
0

Men är det inte så att magin slutar att fungera om du avslöjar den för någon?

Trollkvinna
0

Det kryller av olika Skuggböcker  på nätet och det är ju inte som en sorts "bibel" som är gemensam för alla traditioner.

Det är en årsak till att det heter just Book of Shadows eller Skuggornas bok. En skugga ses bara som en bild av en ljuskälla och är inte ljuset i sig.

Att tillex läsa en invigningsritual eller en beskrivning av hur en ritual uftförs är som att läsa om ett land man aldrig har varit i.

Tystnad är en magisk dygd;-)

Endroppeihavet
0

#3 Åh jag är inte själv säker på vad jag menar.. Båda sidorna.. Antar jag.. Å ena sidan varför det inte anses vara riktigt okej att lägga ut sina magiska föremål för beskådan, vart den tanken kommer ifrån. Och ifall den har någon riktig grund - Att det skulle ha en konsekvens.

spindelfot
0

såg en bild av mig själv tagen under ett transarbete, och det kändes jäkligt konstigt och definitivt inte okej. Att filma eller ta bilder är absolut inte förenligt med vissa ceremonier eller ritualer då i synnerhet transarbete.. men vissa funkar det nog i.

Jag gömmer vissa saker och andra har jag framme mer öppet. Jag upplever det som att  varje redskap bär en ande, en vilja, en kraft, och att den inte alltid vill bli vidrörd. En stav jag har här hemma avskyr män av någon anledning och har hoppat i huvudet på min son när han varit nära att röra den (den kastade sig liksom från väggen så snart han sträckte ut handen) och sådana 'artefakter' har jag undanstoppade för att 'dämpa' dem lite. Jag skulle inte palla att ha ett hem som var som weasley-huset i harry potter typ med flygande tekannor, lol, vissa saker har sådan vild kraft att de inte kan introduceras i vardagslivet hursomhelst.

ang. 'book of shadows' så har jag aldrig haft en sån, vissa saker kan man bara inte skriva ner. har ju hyfsat mycket ockultistisk och bra litteratur redan i såväl pocket, inbundet och pdf.. kanske räknas min salv och ört-anteckningsbok jag har bland kokböckerna. (den är beige med fjärilar på, knappast något att visa upp, speciellt inte med min plottriga handstil)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Endroppeihavet
0

#7 Men tror du att magin som gjordes blev svagare pga. fotot? Det är där någonstans jag vill komma åt.*funderar*

Moonwing
0

"Tala är silver…Tiga är guld"..Hmmm..finns något i det!

Att dela saker är helt ok..beroende på vad!

Min man man brukar säga; "-Bilar o kärringar,skall man aldrig dela,med någon"

Jag tror absolut att man skall vara noggrann ,vem man delar "kraft-full,information",med-den kan ju användas på fel sätt ,vid okunnighet..eller helt enkelt avund o elakhet!

Och det vill man ju bespara sig!

Kram Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

ladysparkle
0

Ja, det är svårt. Jag har inte direkt nån BOS, men om jag hade det så skulle jag nog inte visa den för alla, men mest för att som nån skrev så betyder ju inte ord på ett papper så mycket. Alltså, det är ju kraft i ritualen när man gör den, men det är ju inte samma på papper. Och så skulle jag inte vilja visa för folk som inte är genuint intresserade. Men jag tror inte att "magin" försvinner även om man visar den.

Vid ceremonier vill jag inte att folk ska filma eller fota. Bara om man kommit överens om det innan och de gör det av rätt anledning. Förra året på avslutnings ceremonin vid Gudinnekonferensen började två personer gå runt med videokamera under ceremonin och då blev jag faktiskt chockad och lite upprörd. För jag kände att ceremonin var något man skulle deltaga i och inte nåt som skulle filmas för youtube.
På så sätt kanske det var risk att "magin" för min del kunde försvinna eftersom jag tappade fokus.

Det är mina funderingar så långt denna vackra fredag!

Kram

maximiljana
0

Det blir inget kraftfältläckage om en metod yppas.Inte heller om ritualen blir känd.

Dock får man inte avslöja vilka som varit inblandade i en ritual.Där råder tystnadsplikt.Det hela blir helt enkelt verkningslöst.

Läckage vållar felfunktion.Det blir störningar,rent av stopp.

Man kan berätta för utomstående att man deltagit i en ritual men det är också allt.Inte vilken sorts ritual eller vilka som varit med ej heller syftet.

Om detta skulle yppas läcker kraftfältet och faller ihop.Processen kan inverteras,alltså vändas till sin motsats

Viper
0

Maximiljan, vad grundar du det på? Inte för att jag direkt ifrågasätter, utan är mest bara nyfiken.

Min egen spontana känsla är att en ritual som filmas inte förlorar kraft just för att människor ser filmen utan snarare, som Ladysparkle var inne på, för att människor som inte deltar lurkar runt där och riskerar störa de andra. Sedan tycker jag att man av integritetsskäl inte ska lägga ut bilder/filmer på andra i magiskt/religiöst arbete om man inte kommit överens om det innan.

Jag tror inte en Bos tappar kraft enbart för att den finns ute på Youtube, men fattar å andra sidan inte varför någon lägger ut den där från första början. Det känns inte seriöst för mig.

maximiljana
0

För att förstå magi liknar jag det vid ett kretskort.

De tunna linjerna av koppar för den elektriska (kraften) strömmen till de olika komponenterna i en viss ordningsföljd.Kretskortets utformning är resultatet av målmedvetna beräkningar.Kapar man någon av kopparlinjerna blir det läckage och apparaten fungerar ej.

Så är det också vid en magisk process.De inblandade i en magisk ritual utgör komponenterna.Endast dessa och uteslutande dessa tillhör den magiska strömkretsen.Yppas den för utomstående vad som gjorts innebär det läckage och det avsedda med ritualen uteblir.

Låt oss säga att jag skall bota någon som lider av vårtor.Jag använder trollmaktens verktyg och gör ritualen.Samtidig talar jag om för den drabbade att hon/han inte får yppa vad som gjorts ej heller syftet med det gjorda.

Talar hon sedan om för sina vänner vad jag gjorde och varför så kommer det hela inte att funka.Det har blivit ett läckage i magins styrsystem.

Däremot kan hon tala om att hon varit med om en magisk ritual men absolut inte syftet eller det jag utförde.

Sebastian
0

Sen kan man ju undra varför. Om man gjort något ihop med andarna och makterna så håller de kraft.

Annars är det bara ego-onani i mina ögon, och en mörk liten människas rädsla att bli bemött och ifrågasatt i något som säkert är till 99% rena fantasier och 1% ren tur.
Sluta smyga säger jag. Det är bättre att visa det man gör och kanske bli rättad än att göra fel och tro att det är rätt. Det slutar aldrig gott.

Det är en sak om man gömmer kunskap för att man bokstavligen blivit tillsagd att inte före den vidare. Men i många fall är det så att personen i fråga vill suga lite extra på makt-karamellen. Usch och ömkligt!

Lär ut det ni kan och lär er det ni inte kan. Så enkelt är det.

maximiljana
0

Men det är ju det jag säger Sebastian.Metoden kan yppas och ritualen kan bli känd.Det enda hemlighetsmakeriet är vilka som är berörda och vad som gjorts med/för denne.Där är tystnadsplikten inte förhandlingsbar då det hela blir verkningslöst.Fråga vilken trollgubbe som helst!

Å för den delen kan jag tala om hur man enligt gammal folktro blir av med vårtor.En ritual med hjälp av diverse trollverktyg .Om nu någon är intresserad och jag lovar….den funkar bara det inte yppas av den drabbade vad som gjorts för den.

Trollkvinna
0

Har aldrig upplevd att ett ritual har tappad kraft för att någon utomstående har fått reda på det eller fått reda på delar av hur den har blivit utförd eller vem som varit där.

Upplever det som att det är andarna och makterna som arbetar och om cirkelen och väktare har blivit åkallde på rätt sätt, så litar jag på att de gör sitt jobb och har sin funktion och döljer det magiska arbetet i den sfären det blivit utförd.

I Norge har ritualer blivit visad på film, med intervjuer m.m Tyvärr visas den inte på webtv nu eftersom den är från 2006. Men här finns en bild. Personerna på bilden går inte upp i rök om man tittar på dom;-)

http://www.adressa.no/kultur/film/article767539.ece

Däremot tycker jag att man inte ska uppge namnen på de involverade, och inte uppge platsen vart ritualen skall utföras.

Absoluta "INTE ATT GÖRA" under en magisk ritual är att störa personer i trans eller lämna cirkeln utan att öppna och stänga den efter sig.  Och självklart inte dricka upp all ritualvinen;-) hehe

maximiljana
0

Den gamla trollkärringen tog nu en "Clontarf"  Recept från år 1014.

Trollkvinna
0

Flera lördags-karameller, dock inte av makt sorten, men med en smak av information. (Om man kan läsa norska)

www.paganistforbundet.org

Förbundet blev skapad eftersom "anklagan" om hemlighetsmakeriet blev så omfattande att det är bättre att släppa "katta ur säcken" och ta "skeletten ur skåpen"

Det finns det inga magiska personliga föremål på sidorna annat än text och bilder skapad i informativt syfte;-)