Pentagram!
Pentagram!
I Da Vinci-koden berättas att Jacques Saunière, då han hittas död i Louvren, ligger i samma ställning som den vitruvianska människan på en av Leonardos målningar, som i sin tur påminner om ett pentagram.
Ett pentagram kan beskrivas som en femuddig stjärna. Pentagrammet betraktas av många kristna som en symbol för svart magi, trots att det från början var en talisman eller ett heligt geometriskt tecken som kan hänföras tillbaka till det gamla Grekland, om inte längre än så.
Ordet pentagram kommer från forngrekiskan och betyder "av eller med fem linjer", även om själva symbolen används långt tidigare. Det grekiska ordet härstammar eventuellt från det forna Mesopotamien cirka 3000 f. Kr., där det anses ha betytt "himlakropp" eller "stjärna".
I Egypten var det femuddiga pentagrammet, som omgavs av en cirkel, en symbol för duat eller dödsriket enligt den egyptiska mytologin och symbolismen.
Inom den kristna traditionen användes pentagrammet en gång i tiden som en symbol för de fem sår, eller stigmata, som till fogades Kristus.
Pythagoréerna ansåg att de fem uddarna symboliserade de fem klassiska elementen jord, vatten, luft, eld och etern. Pythagoréerna fann i pentagrammet även en matematisk perfektion och förstod bland annat att pentagrammets linjer döljer det gyllene snittet 1,618.
Inom svart magi eller satanistisk symbolism vänds pentagrammet upp och ner så att spetsen hamnar neråt och kan i den positionen sägas symbolisera Baphomets huvud, där de båda spetsarna som pekar uppåt föreställer ett par horn. Att använda pentagrammet som en satanistisk symbol tycks vara ett tämligen modernt påfund, för det finns inget som tyder på att det skulle ha skett tidigare.
Inom den hebreiska traditionen har det femuddiga pentagrammet förknippats med Pentateuken, de första fem böckerna i Gamla testamentet som Moses antas ha skrivit.
Pentagrammet kallas i vissa källor även Salomos stjärna eller Salomos sigill, och det används i arabiska magiska traditioner och ritualer och även i judiska ritualer. Första gången pentagrammet nämns på engelska är förmodligen i 1380 års Artursaga, Sir Gawain and the Green Knight, i vilken Gawains vapensköld pryds av ett pentagram.
Källa: Simon Cox KNÄCK DA VINCI KODEN Om verkligheten bakom succéromanen.
//Spinnackern´s
Ett uppochnedvänt pentagram kan okcså innebära sökndet efter kunskap inåt. In i själen och till människans inre.
Och det inre har ju i många kulturer vart svårt skrämmande, med människans drifter, lustar och öönskningar som ofta döljs inombords….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jag tycker det är så tråkigt att alla tycker "aha du är en satanist" direkt man använder det inverterade pentagrammet.. saken är att dom nymotens satanister har användt ett redan gammalt symbol för sig själv, presis som nasisterna forstörde för Scwharstika eller hur man skriver det vid att använda hakekorsen som sitt.. :/
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Svastika ^^
tack Linan :)
― J.R.R. Tolkien

Men judiska stjärnan är ju inte fem stjärning. Den är väl sex stjärning. Eller använder judarna också ett vanlig pentagram i sina trationer?
Smex, Judarna använder en sexuddig stjärna skapad av två liksidiga trianglar, som ligger ovanpå varandra men med en spets uppåt och en spets nedåt. Judestjärna.
Sedan finns ju också septagrammet, en sjuuddig stjärna som den här, men just denna är specifik för astrologiska uträkningar.
Sedan har vi även en oktagonisk stjärna, som ajg tine vet vad den kan vara bra för….
En annan symbol som ofta används inom naturreligioner är labyrinten, denna står då ofta för sökandet inåt. Sökandet i sig själv där själva vägen är det redskap man avnänder för att nå sitt mål. I asatron används den, svchamanistiska kretsar och ävne i viss mån wiccan…. Labyrinten ska vara en sådan som slutar i mitten, i det innersta… och itne en sån här….
Dentyp av labyrinter är sådana som ofta finns i kyrkor elelr trädgårdar….. typ denna…. eller denna….. ju krångligare labyrint dess djupare in går resan i den egna själen….
jag siterar en hemsida jag fann:
"The octagram or eight-pointed star is a symbol of fullness and regeneration. Through its links with the great eight-fold systems of East and West - the trigrams of the I Ching and the pagan wheel of the year - the octagram gains its connotations of wholeness, rebirth and cyclical infinity. The octagram's association with infinity is further strengthened by the lemniscate, the symbol for infinity, taking the form of a figure eight on its side, and through its links to the eight primal deities of ancient Egypt, the Ogdoad."
― J.R.R. Tolkien
thnx darling ^^

#6 okej…. det var mer fakta än vad jag trodde skulle få. Men tack så mycket. Har blivit nu mycket visar.
Men LinaN, hur har du hittat all denna info? Har du pluggat till det eller är det bara varit som en sorts "hobby"?
Hej smex!
Läs sista stycket igen, noga.
//spinnackerns 

Frågan är den om man verkligen vågar tro det man säger om Da Vince koden. Har läst den och tyckte den började bra men sen på slutet så tyckte jag att det spårade nästan ut helt.
Men nu har jag visserligen inte läst Simon Cox bok. Så jag vet inte vad han säger där.
Vad som sägs i davinci koden vet jag inget om.
Men för att svara på din fråga Smex, jag har vart intresserad av sådant här sedan jag var 8-9 år och sedan dess ahr jag sugit åt mig info som en svamp. och detta är ett intresse, och jag har förhoppningar om att kunan gå några distanskkurser om häxkonst genom tiderna/häxprocesserna/schamanism osv för ibland har högskolor och universitet fristående sådana kurser per distans…
Jag är en sökare som har funnit mitt kall som sejderska (fornnordisk form av magi, läs mer om detta hos Sejdman Kluve) och just det här med labyrinter är en gammal föreställning som återkommer i många naturreligioner.

Ursäkta mig nu, men jag har alltid trott att pentagrammet stod för moder jord? fem element och fått lära mig att det ursprungligen var till för att hedra moder jord? kan detta då vara jätte fel eller bara jag som är trött o inte läst ordentlig vad ni skrivit?

#12 Jag har också slugit i mig i det mesta. Trampade iväg till bibblan mycket då jag hade en skola som var precis bredvid det. Även skönlittratur och filmer. Men det känns inte som att man kan ta åt sig det som sägs där. Te x det som nämst upp i filmer. Det är ju vad Hollywood har kryddat på. Jag tror dock inte att ens hälften av det dom säger kan vara så sant. Det är ju som sagt film. Och det är nästan samma sak som med skönlittratur. Då går man ju in i en annans persons värld. Det är ju inte fakta böcker dom skriver. Så jag tycker att man skall verkligen sätta stor skillnad på det.
Det är mycket därför jag kollar alltid upp dom böcker jag läser, som jag tyckte var riktigt intressant, för att se om det verkligen kan stämma. Och då inte bara ifrån en faktabok även ifrån många olika historia böcker.
Känns inte som detta tillhör denna tråd… sorry
Denan text högst upp är ju baserad på en vetenskaplig och antagligen författarfrövriden syn på pentagrammet.
Jag ahr lärt mig att pentagrammet står för människan, naturen och elementen jord, luft, eld, vatten och ande…. Tolkningarna av pentagrammet är nog hundratals…..
Är inte ett pentagram med en cirkel runt egentligen ett pentackel? (inte för att det spelar någon roll, betydelsen är ju samma oavsett vad man kallar symbolen..)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Att det heter ngt annat med cirkel runt tror jag inte spelar ngn roll, cirkeln är ju den traditionella cymbolen för livscykeln, årets cykel, måncykeln osv…..
Så cirkeln är ju en annan helig symbol kombinerad emd en annan…. Antagligne för att stärka symbolerna.
oändlighetstecknet, är en annan kraftsymbol….. som jag inte kan hitta någon bild på :/
"There are several styles of the Lunar Triple Goddess symbol, representing the three aspects of the moon (waxing, waning, and full) and womankind (mother, maiden, crone), as well as the Lady, or Goddess, the feminine polarity of the universe" Gudinnesymbolen och den mer vanligt förekommande
Infon är flyttad till egen tråd :P "Valknuten"

Kul att ni tar up det med svastickan det är så att det är en symbol även för tors hammare och en spegelvänt svasticka är aztekernar teken för sol obs ni vet att Adolf hitler har det största samling av assa tro han var en assa troende person
samma som han gav alla sina förband med symboler i assa tron
ss och de övriga förbanden lite sjukt jag vet men det är bara lite kurriosa :)

jag ser hitler lite som dåtidens kors riddare vadå strida i guds namn
siket hyckleri ta lärdom av historien så vi kan gå vidare :)

appropå det där med davidstjärnan. det är sjukt ofta folk har frågat mej om jag är jude när de sett mitt pentagram jag har runt halsen. då blir jag väldigt förvirrad. speciellt när min systers pappa som är nåt på 50 tror det! att man inte känner till pentagrammet är en sak. men den stjärnan borde han väl veta hur den ser ut? :P
vi lärde oss på religionen att den där svastikan kommer från nomadfolket arierna, som för övrigt slog sig ner i indien och där bildades hinduismen… eller var det bara en teori som finns? blir lite osäker nu :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Hennum, det stämmer att arierna som tydligen (om jag itne issminner mig totalt) utvandrade från norra europa till indien och bosatte sig där, och att de ljusare indier som finns idag är avkommor efter dessa arier….
Däremot så finns ju svastikan och solhjulet på många andra ställen i världen, men Hitler tog många bra symboler och förstörde dem genom sitt handlande…..
Jag har en tatuering som kan härledas till en svastika om man vill… men för mig är det en ginfaxe, som står för mod och styrka i strid, både själsliga och mundana. Jag ahr även fått höra "varför har du fantomens märke för?" det valde ajg at titne svara på.