Kvinnoporten - Bok
Hej! Jag vandrade runt på stan igår och hittade en väldigt spännande bok på ett antikvariat för 29 kr!! Den heter Kvinnoporten och är skriven av Gunilla Carlson. Jag hade inte hört talas om den förut. Den handlar om "urgamla kvinnospår i seder, bruk och tankesätt". Alltså om hur vi kan hitta kvinnliga förebilder i historien som trängts bort ur historieböckerna.
Jag har bara läst ungefär en fjärdedel, men det jag läst handlar mycket om hur gravarna (gånggrifter, gravhögar) är byggda för att representera skötet. Att man alltså föds ur skötet och sen när man dör läggs man tillbaka i Moder Jords mage.
Det är ju samma tankar som Gimbutas, men det
är underbart att läsa en svensk bok av någon med så mycket kunskap och energi. Jag njuter av varje sida! Och jag tycker tanken är logisk!
Har ni läst denna bok? Jag rekommenderar den verkligen till er som inte läst den.
Kram

Den låter mkt intressant, ska nog se om jag finner den, tack för tipset :)

Kände inte till den sedan tidigare men den låter intressant. Skriver upp på listan… Tack!
Ja, min kompis i Göteborg kollade just på biblioteket och den fanns där, så kanske finns den på fler bibliotek runt om i landet! 
Hoppas ni hittar den!

jag skall kolla in boken, bestämt.
Apropå Marija Gimbultas så såg jag en film om hennes liv alldeles nyss, klart sevärd.
Uppe i Näsåker har de även en fast utställning om Gudinnans plats i historien, också mycket fin att besöka, helst då med tillhörande guidning.
Den filmen ska jag hålla utkik efter! Och jag hoppas kunna besöka Näsåker också!

"4 då ska jag hålla koll på den nästa gång jag är på bibban i här i Götet! Tack!