Myten om Freja och Frej
På flera ställen finsn det antytt på hemsidor coh dylikt att Freja och Frej (fornnordiska vana-gudar som tillika är tvillingsyskon(?)) att dessa två skulle vara gifta och idka samlag med varandra….
Jag vill få hjälp att smala ihopa mer infomration om detta då jsut dne här myten personligne itnresserar mig…
**_"Bristen på myter kring Frej och Freja går det omöjligt att fastställa det riktiga farhållandet mellan dem, men många mytologiska och kultiska antydningar tycks ge vid handen att de har levat i syskonäktenskap,"
"Frej (Herre) är fruktbarhetsgud av vanernas släkte. Han är förknippad med Solen. Han är son till Njord (havsgud) och Skade (bergsgudinnan) och ska vara syster till Freja. I somliga texter antyds att dom skulle vara gifta."_**
ovan citat är från wikipedia……
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Va jag minns av Asaberättelsen så sägs det att
Freja gifte sig med en vanlig man.
Det va inte ofta hon syntes till i asgård dom gånger hon hon färdades igenom Asgård så färdades hon i en vagn Dragen av sina älskade Jätte missar.
Hon gifte sig även efter ett tag med Od men han övergav henne och som straff tog hon hans liv.
Efterhans död grät hon i dagar och slutligen förvandlades hennes tårar till guld.
Det sägs också att hon skall ha haft både onda och goda anor och sammarbetade ofta med Hel *underjordens gudinna*
Har även jag läst myten om att hon skulle haft umgänge med sin tvillingbror men har inget minne av det i historian iallafall.
Men det vore super kul att forska vidare på det så du har min hjälp iallafall
/Madde

**hmm kom på en sak till Frej var väl gift med en Jättina vid nam Gerd
Ska fortsätta forska i saken *ler sött*
**

Ja, det stämmer. Det finns förstås flera myter om detta, och så är det för det mesta. När man ska försöka reda ut det blir man bara än mer förvirrad. Ta bara den gamla nordiska gudinnan Nerthus. Försök ta reda på vem hon var, och vart hon tog vägen så utlovar jag en stunds förvirrande läsning! 
Men hon är ändå en av de gudinnor som jag har tänkt försöka skriva lite om framöver, för hon är väldigt intressant tycker jag.
Nerthus är bara ett av Gudinnans mågna ansikten och aspekter ^^ och hon ligger troligtvis till grund för alla nordiska gudinnor. Nerthus har ju många likheter med Inanna, Isis mfl modersgudinnor och inte minst moder jord ^^
Men jag har läst litet varstans att Freja gifte sig emd Od (som var ett smeknamn för oden eller rentav hans dubbelgångare) och innan dess hade hon legat samman med sin tvillignbror elelr rentav vart gift emd honom. Men det stämmer at tha nsedermera gifte sig med en jättinna vid namn Gerd…..
Men just den här biten med den ev incesten och syskonvigseln är det jag vill veta mer om…. tex, i vilken del av fädernes gudasaga, eller eddan elelr vilken annan gammal skrift det förekommer….
Just i sagan om avalon och arthurlegenden så dräps han ju av sin förstfödda son, född av hans halvsyster Morgane/Morgaine/Morgan Le Fay. Och den legenden liknar ju väldigt mycket legenden om FReja och Frej, eftersom Freja sedan får en son som heter Ull som blir en jaktgud om jag itne minns helt fel….
#4 Tänkte bara göra ett litet inlägg här. Har läst böckerna Freja, Idun och Saga och i boken Saga finns det med ett släktträd vaner och asar emellan och där står det att Frej fick sonen Ull med Siv och att Freja bara fick ett barn, Saga, med Tor..Fast det finns ju så klart många myter om asarna och vanerna så jag kan tyvärr inte säga om det stämmer eller ej..
Jag ahr johanne hildenbrandts böcker, men ävne då de är baserade på gudamyterna så är det ju väldigt flytande hela tiden…..
Tycker om de böckerna. Och ska köpa hennes nya bok som ajg inte minns vad dne heter…..
6# Jo de e sant..Fördömd kanske den heter