The science of voodoo
Har ni några tankar kring den här artikeln?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Mycket intressant, särskilt den biten om noceboeffekten. Om placebo funkar, varför skulle inte då nocebo göra det, det känns väldigt logiskt.
Tack för tipset Bafo, en artikel som tåls att läsas igen!

Håller med Zoraye, en mycket inressat artikel, speciellt biten om noceboeffekten. Tankens makt…

Tål att läsas igen ska det stå, jag skyller mitt dåliga språk på värmen.
Härnäst kommer vetenskapliga studier visa att det går att påverka varandra på avstånd enbart med hjälp av tanke och känslor och att tro (tro som i "belief". inte "faith") är en väsentlig faktor för i hur inverkan man kan göra.
Hur många gånger har man inte hört:
- Är inte magi "bara" placebo?"
- Nej, placebo är "bara" magi.
Samma sak för noncebo, mycebo, yourcebo och så vidare.
Intet nytt under solen.
Ofärdsspådom och jätta för ont kallades det för några hundra år sedan..
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

Förvisso, men nog sjutton kan man hemfalla åt skepsis om man försökt, försökt och försökt, haft en redig tro men ändå inte nått ända fram.
Jag hade ingen aning om att det överhuvudtaget fanns något som hette noncebo, ännu mindre att det finns något som heter mycebo och yourcebo, vad är då det? Om du inte är ironisk förstås, hehe, det kan ju som bekant vara svårt att förstå det i skrift.

Detta fick mig hamna idet filosofiska hörnet…..
När jag pluggade medicinsk antropologi var det en hel del fallstudier kring just placebo och noncebo.
Både läkare och annan sjukpersonal står inför en omfattande uppgift att lära att se sambandet och skillnaden mellan det man kallar att bota och att hela. Speciellt i kulturer vart naturkraft och andra krafter spelar en större roll (i både natur och människor)
I flera fall fantes det helt enkelt inget svar och att det ofta blir en debatt mellan om det var hönan eller ägget som kom först när en pasient tillfrisknar utan "riktig"medicin eller insjuknar utan fysiska handgripliga tecken
I den västerlädska världen och inom vetenskapen är det inte "rätt" att vara sjuk eller avvika från normen, och att dö är heller inte accepterad.
Hur skulle det gå för läkemedelsföretagen om alla läkarna började använda sig av ritualer och ödlor och om folk blev övertygad om sina egna förmågor att bli frisk? :-P hehe
För speciellt intresserade kan jag rekommendera att läsa Lisbeth Sachs: "Onda ögat eller bakterier" eller "Tillit som bot: placebo i tid och rum"
#6 Det hade varit kul att göra ritualer på ett sjukhus igen. :) men de brukar hänvisa till fallet med patienter som säger sig må bra efteråt men som sedan dör vid hemkomst och det visar sig att bara deras smärta, inte den brustna blindtarmen eller den inre blödningen försvunnit.
Varför det ena skulle utesluta det andra är nog en fråga om prestige som överskuggar uppgiften att att läka.
:-*
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.