Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 2268 ggr
pelle1234
0

NECRONOMICON SPELLBOOK

Hej,

Följade bok verkar vara väldigt omtvistad har fått dålig o positiv feedback.. Undrar om det är någon som känner till den mer och vad har ni att säga om den i så fall? Har ni själv använt er av den?

Dharana666
0

Användandet av sigill och talismaner har i alla tider varit den ultimata kraftkoncentrationen, sigillen i Necronomicon är för länge sedan glömda krafter som verkar på helt andra sätt än vad vi är vana vid i vår tidsålder.

De fungerar, visst, om kraftkoncentrationen är ultimat, men det står ingenstans i skriften om vilka "biverkningar" det får för dig som individ.

Är du beredd att sälja din själ?

Isåfall, keep upp the good work!

Ganna
0

Necronomicon, denna ständigt uppdykande lustifikation, tillika ett fiktivt verk beskrivet i H.P. Lovecrafts noveller.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ralph
0

Det är vad du tror Ganna, det finns de som vet betydligt bättre.

Ganna
0

#3 Wooo, läskigt. *ironi*

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Dharana666
0

Ok,  var fick H.P. Lovecraft dessa ideer från då, kan man fråga sig?

Var han hårt ansatt av mardrömmar?

Men inom alla kulturer är ju drömmarna ett sätt att antingen komma ihåg föregående liv, eller att kanalisera budskap från länge sedan svunna kulturer.

therootdoctor
0

Den fungerar säkert om man är benägen åt det kaosmagiska hållet men annars är det som Ganna säger.

Vi har lite mull från H.P. själv här om någon vill fråga honom. Fick den i present för ett par år sedan.

Ganna
1

OT: #6 Om man blandar mullen med vatten, blir det HP-sås då? ;)

Trollkvinna
0

#7 Hahaha:-D

Ganna
1

Det kanske vore en storsäljare: "Try our special HP-sauce, guaranteed to enhance you Love craft!" ;)

Dharana666
0

Kul att verket även kan generera humor, men för att förstå helheten måste man känna till alla fakta, eller hur?

Har ni läst "Liber Logaeth" av John Dee?

Fr nån gång på 1500-talet, många likheter finns med Lovecrafts Al Azif, märklig överensstämmelse isåfall.

Mr-K
0

Precis som ni säger så är ju Necronomicon en skapelse av HP Lovecraft. Sen finns det vissa versioner av Necronomicon som har använt sig av gammal sumerisk och bablylonisk magi för att få dem att se mer äkta ut och de kan ju faktiskt fungera då det ibland inte är några fel på själva materialet i sig förutom att det aldrig funnits en Necronomicon.

Donald Tyson har ju gjort en med ganska gedigen forskning inom de sumeriska och bablyloniska magi formerna. Den heter Necronomicon men borde väl snarare heta babylonisk och sumerisk magi:)

Just den där Necronomicon Spellbook har jag faktiskt lekt lite med då den är så himla enkel i sin uppbyggnad och vissa resultat kan man faktiskt få fram. Frågan är väl om jag inte lika gärna kunnat få fram samma resultat genom lite hederlig fokusering.

therootdoctor
0

# Alla författare brukar hämta från verkligheten. Jag har sett covens som baserat sin verksamhet på Robert Jordans fantasyserie "Drakens Återkomst". Det skulle inte förvåna mig om man kan använda WoW för att skapa ett magiskt system eller en grimoire också. 

Funkar det? Tja, säkert. Men det beror mer på utövaren än materialet.

Vi kanske ska satsa på att göra en Astrid Lindgren Grimoire? Mana fram Riddar Kato, Tengel och Kattla? ;-):-D

Ganna
0

#12 Eller för de mer kaosmagiskt lagda: mana fram Karlsson på taket och Pippi!

Många av texterna finns ju redan, t.ex. formlerna för att skynda på sommarens ankomst, för att ge folk vansinnig vandringslust, för att mana fram just ovan nämnde Karlsson, skydd mot vargangrepp etc etc. ;)

Zoraye
0

Stor humor, hahaha, fantastiska idéer, jag är på! 
Vill även minnas att Emils lillasyster Ida återuppväckte ett djur. Eller om det var någon av kidsen i Bullerbyn. För att inte tala om trollformeln som kan göra en pytteliten och rosbusken i "Allrakäraste syster". Magiskt!

Mr-K
0

Har du? Den är faktiskt inte skriven av John Dee utan nerskriven av Kelly. Den är också en del av John Dee's Five Books of Mystery av Joseph Peterson. Själva mallen till Enochian magic. Likheten skulle väl i så fall vara just portarna men annars har de ju inget direkt gemensamt.

spindelfot
0

Inte konstigt att de skrev om pippi-långstrump sången, den var ju farlig, en direkt åkallan.. 'här kommer pippi långstrump..' astrid lindgren, den kända ockultisten, med kunskap om flera världar plus astrolog*blev ju direkt irriterad när sången ändrades. Budskapet blev ju befläckat, oanvändbart för kommande generationer av åkallare.

*(i mio min mio reser de ju via stjärnorna, en klar syftning till vilka stjärnor och planeter som bör användas för att skapa en korrekt grimoire, i syfte att åkalla kungar och riddare från gammeltiden. Guldäpplet var en direkt syftning till Salomon och gnosis, och här det rätta offret. )

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

therootdoctor
0

Icke att förglömma Krösamaja, den uppmärksamma och andebevandrade klokekvinnan som vakar över Emils väl och ve.