Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 3282 ggr
dragonstar
0

Vad är Wicca?

JA nu när denna tråd öppnats kansek man ska skriva i den. =)

Så vad är en wicca vad är det som är så säreget just en wiccas tro?

Jag känner att man inte helt vet vad som är Wicca /Häxa /Paganism /Hedning /Shaman

Är detta för luddigt eller känns som en onödig fråga då jag vet den ställts förut så kan vi glömma detta inlägg.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Mr-K
0

Problematiskt ämne då alla är långt från överrens om vad de olika begreppen innebär.

Många menar att Wicca enbart är när du är intierad antingen inom Gardnerian eller Alexandrian wicca. Sen bråkar de ju sins emellan i dessa grupper om allt mäjligt också.  Andra menar att det inte har betydelse alls om du är initierad eller ej. Folk kallars sig wiccaner från de yttersta formerna av New Age till Luciferianer och Satanister. Vem som har rätt är väl som allt annat relativt och helt beroende på vilken tolkning man gör utav det hela.

Jag tycker frågan är befogad dock men jag tvivlar samtidigt på att alla kan enas om samma svar. Jag håller med om att gränserna är på tok för luddiga idag och borde standardiceras, men vem ska göra det och hur ska man få alla att acceptera det hela?

Detta är inte bara ett problem som finns bland wiccaner, Shamaner, häxor och hedningar utan återkommer i alla former av magi grupper och religioner.

dragonstar
0

Det är svårt att veta också vad man igntligen är intreserad av då man inte vet vad man ska kalla det. Förut sa jag wicca men sen känndes det som om mycket av det jag fann när jag letade och frågade om det var nått helt anant än det jag trodde jag skulle hitta.

Det är ju väldig svärt att själv  hitta när det är så luddigt.

MaalinF
0

Wicca är en religion där det centrala är naturen och guden och gudinnan. New Age är en samling metoder och liknande.

Mr-K
0

Om det vore så enkelt ändå:)

Ijin
0

#4 Det är väl inte så mycket enklare? Vill man att det ska vara enkelt så blir det ju enkelt!

Mr-K
0

Då ljuger du bara för dig själv men om det är ok för dig så kör på det du.

dragonstar
0

Detta känns som ett väldigt svårt ämmne! kanske ska lämmna det =/

MaalinF
0

Man skall väl ändå  inte göra det svårare än det är?

SilvianLuna
0

Den enda verkligheten vi upplever är den verkliga vi väljer att tolka.

Ijin
0

#6 Jag ljuger inte. Det är väl du som ljuger i såfall, som tror att man endast kan se världen på ett sätt?

Finns otroligt många sätt att tolka det på. Jag brukar välja det enklaste och kompensera därefter. Istället för att sitta och försöka överlista systemet.

Mitt sätt fungerar helt enkelt bättre. Att komplicera saker gör bara att det blir jobbigt, för alla.

Sebastian
0

Wicca är en religion och new-age är ett samlingsnamn för en ny våg av andlighet som sköljde över världen någon gång på 70-80 talet.

Inte kan man väl säga att det är en samling tekniker? Det är en rackarns stor samling då…. Med oerhört mycket lull och fluff.

MaalinF
0

#11 Metoder, tankar och lite fluff då? ;)

Mr-K
0

Tror jag att man bara kan se världen på ett sätt? Då har du ju inte fattat vad jag skriver alls. Jag menar ju raka motsatsen.

dragonstar
0

Okej, jag tror jag är med så långt. Men o mma nnu är drage nåt detta håll och vill gå djupare in på det men inte vet om det är mer åt det Wiccanska håller eller något annat?

Finns det några ståndpunkter att kolla efter?

Ijin
0

#13 Så sluta förakta mitt sätt att se på det. För det gör du.

Mr-K
0

#15 lol

Ijin
0

#16 Intressant reaktion. Våran konversation är slut nu.

Coturnix
0

(…och allt blir höljt i ett outsinligt dunkel…) Förlåt. jag är på ett underligt humor.´´

MaalinF
0

Dragonstar: Det du kan göra är att läsa lite grand, jag tror oavsett vem du frågar om vad Wicca är så kommer du nog få olika svar vad det är och hur det praktiserat. Men grundstenarna i religionen är Guden/Gudinnan och de åtta högtiderna, så mycket kan jag säga. :)

Läs lite böcker och så där och känn dig fram. Vad är du intresserad av? Fira högtider, eller vill du mer odla örter och lära dig om healing? det finns många bitar man kan vara intresserad av och det tar en stund innan man kanske inser hur man vill fortsätta.

fridelfina
0

Är inte måncykeln viktig inom Wicca?

Undrar Fridelfina som var och hälsade nymånen med en ceremoni igårkväll

MaalinF
0

Jovisst, men man brukar dra den parallellt som en symbol eller 'kropp' för gudinnan.

Alla tre månens faser representerar också Gudinnans tre faser.

Mr-K
0

Jag var inte ens medveten om att den börjat:) När du säger nåt vettigt är när jag anser att vi har en konversation. Innan dess vet jag inte riktigt vad du sysslar med.

Bappho
0

#20 Wiccas kalender består av 13 fullmånehögtider, esbats och åtta sabbater, årshjulet. Så både solens och månens gång är viktiga.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ijin
0

#22 Du borde kolla upp ordet Konversation.

Säger du något vettigt kanske jag lyssnar. Som det är nu har du inte sagt något vettigt.

Mr-K
0

Jag tvivlar på att någon annan håller med dig om det. Jag gav en förklaring kring problematiken med att definera något som wicca och allt du gör är att gå in med en idiot förklaring till vad du tror wicca är som inte täcker nåt i princip av det man måste ta hänsyn till.

Läs ett par böcker om kom tillbaka sen typ.

dragonstar
0

Tack för alla svar, jag ska kolla vidare och läsa mer läser nu Silver Ravenwolf solitary witch så jag lär nog få lite nya vinklar o ider där ifrån.

Jag tycker att ni sitället för att säga hur det är säga hur ni har uppfattat det. För annars blir det bara konflikter som i självavärket inte hjälper någon här.

MVH Emma

Ijin
0

#25 Du tror som du vill. Jag ser inget intresse i att försöka förklara vad jag menar för en inskränkt person som du.

Böcker ger inte samma kunskap som att disskutera, debbatera eller ren erfarenhet för den delen.

Jag förklarade inte vad Wicca är.

Att du skriver som du gör betyder bara att du behöver lära dig ett och annat i livet.

Mr-K
0

Jo jag har ju ingen som helst kunkap inom ockultismen och behöver säkert lära mig en hel del av någon som inte ens har levt lika länge som jag har hållt på med det hela:) Låter riktigt logiskt ditt resonemang.

dragonstar
0

#27 och #28 Jag har inget emot att ni diskuterar era olikheter men måste ni bråka i den tråd jag öppnat?

Ijin
0

#28 Det har jag inte påstått, eller? Ditt problem är inte din kunskap, utan sättet du hanterar den på.

Att din livslängd skulle ha något med saken att göra betyder bara att du ändå inte förstår vad jag menar. Ingen fara, dom flest är som du:)

#29 Självfallet! Detta var mitt sista inlägg, nu struntar jag i vad han säger…

Ber om ursäkt för att vi förstörde din tråd lite.

Lorelai
0

#28 Men det vet väl du med att ålder är högst irrelevant? :)

#29 Ja vad är nu summan av den här tråden, vad ar du fått till dig? Jag själv fattar ganska lite av sammanhanget. :/

Mr-K
0

Jag trodde så med i 20 års åldern sen upptäckte jag att man har haft fel i mycket man var så tvärsäker på när man var yngre. Livet i sig ger kunskaper och erfarenheter som man inte kan få på något annat sätt än genom att bli äldre.

Hur lång tid man har hållit på med något spelar också stor roll förutsatt att man faktiskt har hållit på med det man pratar om. Jag har grym respekt för de äldre magikerna som själva började när jag var liten vilket jag också anser att man bör ha.

Man inser t ex att saker oftast inte är enkla och att man hade ett fruktanvärt trångsynt sätt att se på saker. Något som Ijin kommer lära sig med så småningom.

Folk har i evigheter försökt att definera saker som religion, magi osv och ingen har lyckats hittills med en helt tillfredställande definition. Sen har jag naturligtvis som alla andra en åsikt men jag är vis nog att inse att det är en åsikt och att det inte är lätt och självklart.

Lorelai
0

#32 Ja men naturligtvis växer vi med våra erfarenheter, men det gör vi genom hela livet. En medelålders mans ord väge rinte lika tungt som en gammal mans, men skall ändå inte förkastas.
Så avgör inte åldern vad ens erfarenheter är heller, utan det är just erfarenheterna som gör oss kunskapsrika. Inte tiden de utspelar sig på.
Detsamma gäller för tiden som man arbetar. Erfarenheten som tiden bär med sig, antalet övninagr är naturligtvis av vikt. Man skall respektera sina äldre. Men heller inte förkasta den ungas visdom, för dom bör med sig visdom dom med.

Just Ijin vill jag inte disskutera såhär eller med annan än Ijin. Tycker det är oartigt. :)

dragonstar
0

Ja jag har iallfall förstått hur oeniga några kan bli över detta.

Värkar som ju mer ma ntror att man kan/ vet att man kan destå mindre kan man förstå andras synvinklar.

Men nog om det. Jag ask läsa vidare och fundera ut mer specifika frågor.

Tex Hur kastar ni era cirklar? och hur känner / vet ni vad och när ni använder er energi?

MVh

Bappho
0

#34 Bra frågor som skulle bli en bra ny tråd :) Och mindre oenigheter kanske ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dragonstar
0

#35 Då kör vi det i en ny tråd o lägger detta bakom oss!

Trollkvinna
0

Tror det är lätt att både göra wicca begreppet inviklad och förenkla det för mycket.

Wicca som ett  paraplybegrepp på alla traditioner som sysslar med naturmagi är att förenkla det för mycket…. som jag ser det omfattar alla som ser naturen(växter, träd, stenar m.m.) som besjälad och anser jorden som helig.

Paganist är väl mera ett heltäckande ord för detta?

Wicca som ett namn på en initierande mysteriereligion är på gränsen att göra det komplicerad. Men är ända närmare det faktiska.

Det är svårt att se bortifrån att ursprunget till det som har gjort wicca/wiccan till ett eget begrepp. De traditionerna som finns i dag har alla sin härstammning från Gardners idé om en egen häxreligion.

Om inte alla är direkta förgreningar av hans coven eller tradition så har de flesta hämtad sin inspiration från det han började skapa.

De om hör inunder den invigande mysteriereligionen/traditionen blir invigd till häx och präst/inna. Inte till wiccan.

Präst/prästinna syfter till den funktion man har inom religionen medan häx återspeglar de tekniker och metoder som används inom religionen.

Trollkvinna
0

#34 Tycker också att det är mera intressant att diskutera hur man gör och hur man praktiserar Glad

dragonstar
0
# 38 Har öppnat en ny tråd med just cirkalr och energier som fråga.

Annars tycker jag att det er intreant att veta mer då det är på så vis lättare att veta vad som intreserar en. och lättare att förklara. Varjegång jag ska förklara för någon frå ma nalltid olika svar. Har vart i en bokhandel som säljer böcker i dessa kategorier och vem man en frågar och hur mycket man en förklarar känns det som om ajg alldrig får det jag vill ha. Dom ger en massor med böcker men ingen av dom intreserar helt. =/

Mr-K
0

Ofta är det ju på så sätt att man får ta infomation från en hel uppsjö av källor för att ens kunna helt definera vad man letar efter. Sen när man har kommit underfund med det så är det samma sak när man väl ska lära sig om det. En uppsjö av böcker, siter, kontakter osv som man tar de delar man är ute efter.

dragonstar
0

#40 ja jag har märkt det mer och mer =) men iblnad är det svårt att definera nått som är så brätt.