Domnu - Vattnets Gudinna
Hej! Jag tänkte dela med mig lite om Gudinnan vi hyllar i min tradition vid Midsommar. På vårt årshjul är det elementet vatten som är i söder.
Domnu är Vattnets Gudinna, Djupets Drotting, De heliga Källornas Gudinna, hon kan lära oss medlidande och att öppna upp oss för våra känslor och kan hjälpa oss att hela skadade delar av oss själva.
Vi kan gå till källor, sjöar eller andra vattendrag och bada eller på annat sätt rena oss själva och lämna bakom oss det vi inte längre vill bära med oss, vår ångest och våra rädslor, och låta Domnu bära med det ner i havets djup och förvandla det till ny energi. Vi kan tvätta varandras fötter som en helig akt. Vi dricker vatten från Hennes heliga källor, renar oss och fyller våra kroppar med helande kraft.
Hennes djur är valarna, fiskarna, delfinerna.
Hoppas ni alla får en riktig skön Midsommar!
Kram från Elin
Domnu/Domna (uttalas Dovnu/Dovna), fomorisk (irländsk, keltisk) stamgudinna, mor till den fomoriska kungen Indech. Inte bara det djupa havets gudinna utan också en avgrundsgudinna (underjordisk gudinna).
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ja, det passar ju bra att hon är avgrundsgudinna också, eftersom känslorna hon kan hjälpa oss att utforska kan ta oss till avgrunden.

Har aldrig hört talas om, men intressant artikel. Vill gärna veta mer 
Nej jag hade aldrig hört talas om henne innan jag började min kurs! En uråldrig Gudinna tror jag minsann! Men det är väl alla! ;)

Mycket intressant att läsa!

Får mig att tänka på inuiternas gudinna Sedna…

avgrundsgudinna, jaså, det passar bra.. Haven är den största outforskade ytan, det finns platser i havet som sägs vara ingången till helvetet - där jordskorpan ligger öppen. Hettan och trycket på de djupen i havet är för starkt för att någon skall kunna färdas dit, där finns det urtidsdjur som förblir outforskade.. Mycket intressant med havet!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus