Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2572 ggr
KaptenElin
0

Spikklubba

Har just fått ett gäng fina spikklubbefrön men har några frågor…

- Fröna ska ju vara väldigt giftiga - är det så pass att man undvika hudkontakt?

- Har också hört att växten luktar mycket illa. Min trädgård är liten - är det en dum idé att odla spikklubban då?

Sebastian
0

Den är ju väldigt vanlig på altaner så den kan ju inte lukta så galet illa.

Isfolkshaxa
0

Elin, ett tips är att googla på det…och se vad du får fram. Du kan ju även gå in på lite olika trädgårds och örtforum och se vad du får för svar

Blessed be!

Häx väx, hasta kvasta Flört

Bappho
0

Jag kan inte tänka mig att det är farligt att hantera fröet. Jag har då aldrig märkt något när jag gjort det :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bjornen
1

Hela växten är giftig och växtsaften kan ge skador om det kommer i ögonen (särskilt änglatrumpet) och kanhända att känsliga personer får skador på huden av växtsaften (klåda och utslag). fröna är inte giftiga att hantera men man bör kanske inte stoppa fingrarna i munnen sedan man hanterat fröna. Flera halluciigena frön ger effekt om frön bränns och det gäller nog de flesta arter av spikklubba.

De sorter av spikklubba som man ofta har i uterum har en speciell lukt som är mandellik. Den "vilda" spikklubban har något sämre doft men är inte så dålig.

BiGavia
0

Min spikklubba har inte luktat nått alls!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

vildarosen
0

#4Hmm är änglatrumpet samma som spikklubba? har ofta undrat om va det är för en växt sen jag gick me här..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

BiGavia
0

Nej, spikklubba å Änglatrumpet e inte samma även om de e släkt! Datura….

Coturnix
0

Är det vanligt med altaner? ;p

BiGavia
0

atlantisar, nä tror int de

Bjornen
0

Förenklat har änglatrumpet (Brugsmannia) en hängande blomma och spikklubba (Datura) har upprätt stående blommor. Tidigare hade bägge släktena släktnamnet Datura.

vildarosen
0

okej då hänger jag med bättre Bjornen o Bi Gavia!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

KaptenElin
0

Supertack allihopa! Hoppas de tar sig fint…