Blomsterpromenad
Hej!
Jag har nu varit ute på en underbar promenad på vackra Öland och samlat in lite växter. :)
Jag har plockat Nyponros, kamomill, smörblomma, grodblad och fläder. Jag skulle uppskatta innerligt om ni ville dela med er av lite information om dessa växter.
Grundläggande egenskaper? Vad brukar ni använda dem till? Torkar ni dem? Skriv allt ni vill dela med er av!
Tack!

Jag rekommenderar dig att inte använda smörblomma till något, jo i en vas för dekoration.
Den är giftig. :)
Sök här på hif i äldre trådar så kan du hitta en hel del info om olika örter. :)

Oj, jo det hade jag nog vetat om jag tänkt efter lite. Smörblomman endst för dekoration, check. :)
Tack, jag har sökt lite och hittat mycket bra information men skule gärna vilja läsa mer. Boktips? :)
Du kan söka google också.
Jag tycker det är mycket bakvänt att plocka örter först ,å sen kolla vad de är bra till.
Vandra i Ljus å Skönhet
#3 Tack för en bra länk :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Smörblomman är giftig i färskt tillstånd men inte torkad (kanske mycket lite av de giftiga ämnen finns kvar).
Groblad heter det eftersom det har använts i sårläkande syfte för att såren ska gro igen (=läka). Grodan har inget med groblad att göra. Alltså groblad utan D (bara sist).

#3 Jag vet ju redan vad de är till för, jag ville bara ha en annan människas synpunkt på det hela. Är det inte vad det här forumet är till för? Eller har jag kanske gått fel? Och om jag skulle vilja vara bakvänd så hade väl det inte skadat någon annan?
Tack för länken.
#5 Tack! Hade visst fått det där med Grobladen om bakfoten. :)
haha, menade inte att såra dej, kram
Vandra i Ljus å Skönhet

Det är okej. :) Jag är en sån där "hetsig" människa och blir lätt stött. Det är ju inte andras fel! Kram, ha en bra dag!