Häxor iFokus

Häxor

Etikett: månen
Läst 4461 ggr
Cathy
0

Förklara fullmånens kraft för en novis

Är väldigt nyfike på vad en fullmåne utger för krafter. Varför den är så speciell? så snälla lär mig. Glad

Isfolkshaxa
0

Hej Cathy! Om Månen kan du lära dig mer på den här sidan. Hoppas att du hittar det du söker.

Beccus Karlavagn

Blessed Be!

/Meggie, Isfolkshäxa

Häx väx, hasta kvasta Flört

Lorelai
0

#0Jaa du.. om jag det visste. :)
Skumläste igenom på den rekommenderade länken och kan inte direkt säga att det gav så mycket svar. Visst fanns det mycket förslag på hur man kan göra, men inte direkt på varför den är så speciell. Eller på vad det är för krafter den utger. Under allmänt såg jag att det fanns lite om hur man påverkas, kanske samma sak? Jag vet inte…

Isfolkshaxa
0

Okej…kanske denna text kan förklara lite mer :)

Innan tiden fanns bara den Enda; den Enda vare allt och allt var den Enda. Och den väldiga vidd som kallades universum var den Enda, allvig, allt genomsyrande allsmäktig, evigt föränderlig. Och rymden rörde sig. Den Enda formade energin till tvillingformer, likvärdiga men motsatta, skapade Gudinna och Gud från den Enda och av den Enda. Så de formade energi till gaser och gaser till solar och planeter och månar; De beströdde universum med virvlande klot och så fick allt sin form av Gudinnans och Gudens händer. Ljus uppstod och himlen lystes upp av miljoner solar. Och Gudinnan och Guden, nöjda med sitt arbete, gladdes och älskade och blev Ett. Ur deras förening kom frön av liv, och av den mänskliga rasen, så att vi må inkarnera på Jorden. Gudinnan valde Månen som sin symbol och Guden valde solen som sin, för att påminna Jordens invånare om sina skapare. Allt är fött, lever, dör och återföds under Solen och Månen; allt händer därunder, och allt sker med välsignelsen från den Enda, så som det har varit innan tiden fanns.

Isfolkshaxa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så anledningen till att just fullmånen är så helig och kraftfull är för att gudinnan står i sitt fulla esse just då. 
Det finns en symbol för månegudinnan (månen) och hennes tre faser som kallas triple godess.

Den brukar även målas som en kvinna i hennes tre åldrar.
Alltså:
Tilltagande måne, den unga kvinnan
Fullmåne; Den mogna kvinnan, mor, mitt i livet, stark, mäktig
Avtagande måne: Den gamla kvinnan på väg till slutet

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Isfolkshaxa
0

Här hittade jag ytterligare några länkar :)

månen

månen2

månen 3

Blessed be!

/Meggie

Lorelai
1

Men se här vilken skillnad! Satt du inne med allt det här och tjuvade på va? Guldgruva av info ju… måste kanske ge dig en kofot i present så vi kan bända upp den där asken du gömmer all info i. Kyss

Zoraye
0

#0 Börja med att söka på allvetande Google, du kommer säkert få massa träffar med info om fullmånen och dess betydelse enligt olika traditioner och folkslag. Som i det mesta så finns det inte bara en "sanning", utan flera.

Isfolkshaxa
0

haha! Lorelai, du är rolig.
Jag är visserligen ny på området men har man läst om det mesta i ca 18 timmar om dygnet i 3 veckor så har man läst MYCKET :P

Jag hoppas i alla fall att länkarna var till nytta :)

Skrattande

Cathy
0

Men vilka krafter utger månen då. En del säger ju att man dansar när det är fullmåne. Det är just fullmånens krafter jag undrar över. Har även hört rykten om att man kan bli lite konstig vid fullmåne.Flört( typ ylande. hehe) Det är just fullmånens sken jag är nyfiken på. dess kraft??

Cathy
0

Jo hrm.där stod en del om det i dina länkar…., såg jag nu. Skäms. Läser vidare. Tack!

Isfolkshaxa
0

#10 Haha, ja jag tänkte väl..brukar inte spara länkar som inte är användbara :)

Som sagt, hoppas du hittar det du söker, om inte, eller om du intresserar dig av ngt annat så bara skriv :)

Bappho
0

#9 Det bästa sättet att lära känna månens krafter är att själv utsätta sig för den ;) Ut och upplev den!!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
0

Månen är tätt förbunden med jordens dragningskraft, solsystemets planeter har sina vandringar, fasta snurrningar kring varandra. Gravitation påverkar oss, på samma sätt gör även månen det. Jorden som snurrar, vänder sig, vrider sig, månen som skuggas av vandringarna. Läs gärna lite om omloppsbanor i solsystemet och naturens och årstidernas cykler omkring det.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

chapett
0

Jättebra länkar! Har letat efter en förklaring själv till den dragningskraft som fullmånen har på mig. Men jag har nöjt mig med att det bara är så… Kan stå länge under fullmånens sken och bara vara…Glad