Gror äppelkärnor?
Åt ett äpple häromdagen med en kärna som hade en liten grodd på sig, Har satt den i såjord nu, tror ni att den kommer att växa?
Tänkte att det finns ju många duktiga på växter här så nån borde vet aom det ens är möjligt att få till ett äppelträd från en kärna?

ja o ja
MVH Isnornin

Åh, vad kul att det kan funka för det var ett jättegott äpple! Har du råd om hur jag bör sköta om kärnan?

Ja och ja… Jag har tre små står i fönstret nu som grodde i ett äpple. :)
Jag körde ner de sonika i jord, höll den fuktig sporadiskt och upp kom det skott. (Jag har ju till och med lovat en bild på dom i en annan tråd!)
Dom var först fyra.. jag tog hela kärnhuset och körde ner i jorden… Flyttade sedan på dom när jag såg att de tog sig, glömde kvar en som i alla fall letade sig upp.
Jag körde på: händer det så händer det attityd, sporadiskt fukta jorden, solljus och tänka"äppelträd de lever ju i naturen, tuta och kör."
Ps.. dom är något större nu.. har flyttat emellan den bilden och nuet.

De flesta äppelkärnor gror om de är mogna, men åtminstone våra sorter gror bäst sedan de legat i jorden över vintern.
En äppelkärna ger aldrig ett träd som ger samma frukt utan det blir alltid någon ny sort. I de allra flesta fall blir det nya trädet sämre eller mycket sämre. Men någon gång blir resultatet bra och det blir en ny sort. Kanske efter 100.000 kärnor.

Alltid kul att sätta olika kärnor o fröer o se vad det blir! Har dragit upp päronträd på sånt sätt o det lever o frodas i mina föräldrars trädgård!
Nästa kärna är persika som jag ska testa!

*fniss* Då hoppas jag på att detta blir det 100.000:e kärnan som kommer bli ett kanonträd!
Detta är ett äpple från italien, hoppas det överlever ändå.
Om det blir nåt av kärnorna, kan man ympa in det i ett annat större svenskt träd sen? (talar med helt oerfaren tunga nu…)

Javisst kan det gå att ympa in i ett annat träd. Det är kanske risk att italienska äpplen ger dåligt härdiga träd.

Du menar att de inte blir så bra i vårt klimat? Synd, för det var så gott äpple!

Men hörni det är ju lugnt. Om det tar 100 000 kärnor för att få ett bra äppelträd och det är i snitt fem kärnor per äpple så är det bara att trycka i sig 20 000 äpplen och sen se dem gro till ett ståtligt träd.

Mums det blir många äpplen det!

Ja. Fruktosen sprutar ur öronen och lägger sig som en badring runt midjan. Mums:)

det är åtminstone naturligt sötmedel i äpplen haha

Även om inte äpplena blir ätliga, så blir det vackra blommor.

Ja det blir det som man kan njuta av att titta på!

En risk att härdigheten är dåligt och det kanske fryser bort på vintern ? Det är bara att provva och se.

Man kan bygga ett litet hus åt sina ohärdiga träd.;) Den historien är så sorglig. Mannen som varje år byggde en hydda åt sitt ohärdiga träd. År efter år. Så dog mannen, och ingen byggde en hydda åt trädet. Också dog också trädet.

Man kan göra äppelkaka av äpplena som blir äckliga och ha på såpass mycket socker och kanel att man inte kan smaka äpplena!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

…eller göra dem till små torkade huvuden…;)

Röstar för torkade små huvuden. Känns mer naturligt. :P

#17 Så sorglig… 

Coturnix, det var en sorglig och fin historia!
Vill också säga att mitt lilla äppelträd har börjat att växa! 
Har en plastpåse med små hål i över ff, får väl bygga en hydda när jag skall plantera ut det. Tror ni att det är ok att det växer inne tills nästa år, eller ska jag plantera ut det i år redan? Kanske jag kan plantera ut det i ett växthus hos min bror och svägerska om de får upp det i sommar.

#22 Jo jag planerade så… att ha dom i kruka till nästa sommar. Så får jag väl adoptera bort dom till något år efteråt. Kommer kunna ha små träd ett tag, sedan måste de nog bort.