Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 12446 ggr
Anna-6262
0

Hjälp mot grav klåda!!

Vad hjälper mot PUPPP?? Gravklåda som är för jäklig o som en vän till mig lider av nu. Hon ska föda i slutet av aug o det finns inget mer att göra efter bad på hud, kortisonsalvor säger läkarna. Hon kommer ju inte att stå ut!! Så snälla kom med nåt tips.

/Anna

blodtopp
0

Usch och fy va jobbigt *brrr* Det räcker ju gott med lite klåda för att man ska bli vansinnig.

Mitt tips är att hon i alla fall skippar kortisonkrämen, för den kommer ändå inte hjälpa.

Ringblomssalva är det bästa jag kan rekommendera. Den läker och stärker huden och brukar många gånger också göra att eksemen ger sig. Antingen lite eller helt. Kortisonet gör att huden blir tunnare och ännu känsligare och därmed kan klådan bli värre.

Har hon provat att äta allergitabletter? (typ clarityn, kestine eller cetirizin) Det kan också hjälpa mot klådan, och finns att köpa receptfritt på apoteket. Då kan hon köpa en liten förpackning bara för att testa och fungerar det inte blir det inte någon större summa bortkastad.

Annars rekommenderar jag ett besök i en bra hälsokostbutik. De som jobbar där ska ha bra kunskaper om det de säljer och borde då veta om det finns några bra alternativ till henne.

Sebastian
0

Är det grav klåda eller gravklåda? I ett av fallen borde hon gå till läkaren och i det andra hålla sig borta från kyrkogården…

Anna-6262
0

HaHaHa   Graviditetsklåda är det o hon varit till läkare men har man någonsin blivit hjälpt där!!?

Lorelai
0

Beklagar, har inga erfarenheter med det där. Ett besök till en läkare, undvika kortison och ringblomssalva blir liksom min tips nu med.
Zylocain är smärtstillande, bra för exempelvis insektsbett och småsår. Har använt det med bra resultat på klåda över stora ytor med. Men personen var inte gravid och jag vet ingenting om dess effekter så. Kan ju tas upp med läkare för att få råd?

fridelfina
0

Duscha med så kallt vatten som möjligt. Har för mig att det var skönt och klådstillande när jag var gravid. Jag vart så varm att jag fick som nässelutslag på kroppen.

spindelfot
0

klådan som kommer när magen växer? sådan hade jag också, men inte i sådan omfattning att jag gick till läkare…

Jag duschade mycket och smorde magen och kroppen med olivolja, det lindrade tyckte jag, mycket.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

isnornin
1

Ringblomssalva har jar if det behövs..

MVH Isnornin

vildarosen
0

låter ej kul att få när man är gravid.. hmm ännu nåt o tänka på då den dagen kommer..HAr faktiskt inga tips förutom dom som sagts!

Lycka till!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

LailaBaba
0

Styvmorsviololja eller -salva är bättre än ringblomssalva mot klåda.

Coturnix
0

Vad menar man, graviditetsklåda, komma sig av?
Att levern bli extra belastad? Att immunförsvaret sviktar?

spindelfot
0

Jag har alltid antagit att det är för att skinnet spänns så jävligt under de sista månaderna, bristningar osv. det är det som var fallet när min mage kliade, man växer ju. så det är lokalt antar jag.

Lorelai
0

Ja är det vad saken handlar om har jag erfarenheter utav det. Huden spänns och det orsakar reaktionen.
Smörja in med en kylande salva och sedan arbeta med ignorera metoden.
Körde med apotekets mjukgörande salva när det begav sig. Det gjorde tricket tycker jag.

Denna kommentar har tagits bort.
Anna-6262
0

Nä i det hä fallet så har hon utslag o klåda över HELA kroppen det har trots allt gått ut till händer o fötter där hon har stora blåsor o som blir till sår diagnosen heter puppp på sjh-språk, så det är inte pga av att magen spänner det har hon nog stått ut med tror jag. o nu när det är bättre på kroppen så är hon alldeles flammig efter klådan, det är jättesynd om henne!!

spindelfot
1

Men vad är skälet då, är det hormonellt? Låter ju som en slags candidainfektion snarare? vanlig graviditetsklåda kan det ju inte vara, låter ju snarare som om hon fått en sjukdom på sjukdomen, dvs, graviditeten underlättar för annan infektion.

spindelfot
0

förresten, nu lät jag ju lite väl självgod, jag är ingen läkare och kan inte ställa diagnos direkt. Jag vet inte alls situationen bakom och bör inte uttala mig på det sättet.

Anna-6262
0

Som sagt så heter diagnosen PUPPP (Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) om det hormonellt eller levern vet jag ej, hon har ej höga gallsyror. Det låter som nån typ av urticaria, allergi då kanske??

Hur som helst håller hon på att bli tokig o med tanke på att det är 2 mån kvar så förstår jag henne o inte fick vi nå bra tips här heller för jag tvivlar på att ringblomssalva hjälper faktiskt. Hon måste välja mellan pest o kolera o ta den jäkla starka cortisonsalvan!!

Coturnix
0

Varför skulle det vara så hemskt att använda en cortisonsalva för att häva en tillfälligt uppkommen svår klåda?

Lorelai
0

#28 Tillfälligt ser jag inget fel med att ta kortisonet. Jag säger automatiskt nej till både kortison och pencillin. Behövs det verkligen så övertalas man…

LailaBaba
0

Styvmorsviolsalva?

spindelfot
0

dåliga råd, du får förstå att du frågar inne på häxor och inte Alternativa Behandlingar eller healing, de är mer hälsoinriktade. Häxor är mer trolldomsinriktat. Många här rör salvor, ordnar teer och liknande för enklare krämpor och råden är därefter.

Bappho
0

#20 LailaBaba, har du något bra recept på styvmorsviolsalva? Eller är det ett hemligt recept ;)

Har fått ett helt hav med styvmorsvioler i år och det kunde ju vara kul om de fick komma till nytta.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

blodtopp
0

#17 Som spindelfot sa så har du frågat inne på Häxor iFokus, inte Alt. behandlingar, då får du räkna med svar som inte är vad du kanske vill höra.

Men för den delen tycker jag inte att du kan säga att nåt *inte* fungerar förrän du (eller hon för den delen) har provat det. Det är som att säga att någon maträtt är tokäcklig och så har du inte ens smakat på det innan du bestämmer dig för det.

LailaBaba
0

#22 Inget hemligt alls, skriver in det här sen.