Samael den svårtydda ängeln/satan.
Satt och läste lite om Samael igår och konstaterade att det finns en massa konfliktande material om honom. Han påstås vara väldigt olika saker inom olika traditioner.
Inom judendomen är han i princip lika med den kristna Satan och omnämns bland annat som "chief of the satans" i book of enoch. Han ska ha börjat sin karriär in i vår värld genom att först representera ormen som frestade Eva med äpplet. Han ska t om ha förfört Eva och vara fader till Cain som ofta beskrivs som världens första satanist. Han spelade en framträdande roll i fallet tillsammans med Asazel. Samael är också Michael's motpart bland de fallna änglarna. Efter att Adam förnärmat Lillith ska också Samael ha tagit henne till sin Hustru. Han är också dödsängeln.
I andra sammanhang är han dock en av ärkeänglarna varav Michael är en annan ärkeängel och spelar en mycket viktig roll rent magiskt. Inom Kabbalah ska alla amuletter skapas i hans namn då han är en rent magisk varelse.
Så vem är han? Är han såsom många satanister tror Satan själv? Är han överhuvudtaget en fallen ängel då han i vissa system fortfarande ska vara en ärkeängel?
Vilken är den äldsta och ursprungliga traditionen då?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Då var han äpplet… =)
Ormen, Guds gift…

Den där stackars missförstådda ormen! Men att Kain skulle vara världens förste satanist det var helt nytt för mej. Var står det?

Är Lucifer och Samael samma?
I grimorium verum beskrivs ju Lucifer som en demonherre som styr över Europa, var kom det ifrån egentligen?
Bilden av Kain som den första satanisten - och även som dödsherren(reaper, skördaren, sägs ju att han mördade sin bror med en lie då han ju var bonde - samma 'vapen' som liemannen har när han skördar själar)känner jag igen. Första gången jag läste om den teorin var i Liber Falxifer men jag tycker att den har bra grund, verkar logiskt.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#1 Äldsta i detta sammanhang är ju den judiska trationen.
#4 Det står inte rätt ut men Cain blev ju förvisad och stack till Jättarnas land och dyrkade där andra gudar än gud själv så man kanske ska kalla honom för den första djävulsdyrkaren i bibeln. Annars är ju Cham den första som lärde sig magi av de fallna änglarna och räknas då som den andra satanisten i bibeln eventuellt den första då Cain som sagt inte var assoccierad till den klassiska bilden av Satan.
Man få läsa en hel del mellan raderna i sånna här sammanhang då begreppet satanist inte ens existerade på den tiden. Judendomen i sig har ju inte begreppet satan alls. Utan där är det onda en del av gud. Gud är allt så han ansvarar även för det onda. Var ju först med kristendomen som en skillnad gjordes mellan gott och ont där satan fick spela motpol till gud.
#6 Jag skulle gissa på att du själv lutar dig mot The Book of Enoch i din syn på Samael.
Skulle jag själv vara nyfiken och vilja veta mer så skulle jag intressera mig för den syriska guden Shemal.
Att Samael ses som både en fallen ängel och en ärkeängel skulle ju kunna bero på att den dualistiska tron på gott och ont kom senare och på så sätt ändrade synen på Samael.
#7 Book of Enoch, Gamla testamentet, Talmud, Torah, Zohar och diverse mindre småtexter.
Det enda som är helt specifikt från Book of Enoch är att han var "chief of the satans". Det mesta av dessa saker är diskussioner i Talmud faktiskt.Talmud är en fantastisk boksamling för den som har tid och ork att läsa igenom det hela. Sen att det finns olika versioner som den bayloniska talmud och jerusalems talmud gör det ju inte enklare:)
Nu har jag ju inte alls kollat på var Samael kan ha sitt ursprung innan Judendomen då det har mindre betydelse inom mitt område.
#8 Nu blir jag nyfiken. Varför har det mindre betydelse inom ditt område? Är det inte alltid bra att vara grundlig i alla sina efterforskningar. Hur kan man komma fram till vem/vad Samael är om man hoppar över själva grunden?

Det finns tydligen också skrifter som menar att Samael och Seth är densamme (tyvärr minns jag inga källor så här på rak arm).
Beror ju på vad målet är. Om målet är att ta reda på oavsett religion vilken betydelse han har så är det givet att man ska kolla inom andra religioner. Inom grimoire traditionen så är det dock inte speciellt viktigt då det handlar om att förstå hur han ses inom just judendomen, kristendomen och islam.
Varför då dessa frågor du ställde i slutet av första inlägget?
Och vill du verkligen förstå Samael inom t ex judendomen så måste man väl ändå lyckas bättre genom att även studera influenser från andra håll. Just för att kunna förstå vad som är vad.
Kanske skulle han då bli en mindre gåta. Men vad vet jag om grimoiremagi :)
Frågorna var mer till för att belysa tänkvärda punkter för att stimulera till eget tänkande snarare än något som jag behövde ett svar på. Sen lyssnar jag gärna på tolkningar så klart.
#13 Å, det var läraren i dig som talade ;)
Precis, yrkesskada:)