Tradition och ört
Jag blandar ju mycket oljor nuförtiden, forskar i örter, salvor, parfymer. Främst har jag försökt läsa mycket om hodoo - eftersom just den traditionen är såpass praktiskt inriktad, på just saker som är lättillgängliga idag - som olika oljor.
Men det blir allt svårare för mig att veta vilka örter jag ska använda.. Jag har använt mig av mycket enkla recept, främst som jag läst om i Judika Illes element encyklopedia om - och gjort vidare research på både örter, oljebas, osv, och sedan efter en viss tid har jag kommit med ett slutgiltigt recept. Då har mitt mål varit att det ska överensstämma så mycket som den första produkten, fånga anden i brygden som gjorde en olja till en förhäxning.
Men jag råkar på en del praktiska problem när det gäller att försöka förstå mig på hodoon. Hur mycket får man egentligen ändra ett recept? Kan det finnas svenska motsvarigheter? Främst tänker jag i kvalite och lokalproduktion, jag vill inte beställa något över halva jorden när jag kanske kan finna det här hemma. Och jag tror att växtens ande, både den fysiska och ickefysiska, försvagas av att färdas över vatten (jo jag är sådan, helt hopplös personlighet)
Hur ska man egentligen närma sig den magiska örtvärlden utan att bli fullständigt förvirrad?
Förutom kanske sex olika böcker (och otaliga block, häften osv ) som angriper problemet så har jag ju internet, och en kunnig mamma jag kan fråga, när det gäller just - sort, kemikalie, förvaring osv.. Men den största frågan kvarstår - Örternas tradition, vilka 'de' är, och jag vill inte kränka dem, men samtidigt, aldrig att det blir så att jag blir handlingsförlamad och inte gör någonting alls - i rädslan för att göra fel.
Hur gör man rätt, hur gör ni, när ni forskar i annat, som inte är nästgårds, när ni sätter ihop recept? När ni finner recepten?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Nu är ju min tradition minst sagt nästgårds, men vore den inte det skulle jag dels försöka leva en tid där traditionen hör hemma, dels försöka odla det som behövdes m.h.a. växthus etc.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

På telefon pratade vi ju förut om olika örter osv och du sade att örterna kunde vara importerade (som potatisen, haha) Och jag tänkte ett par dagar på det… Men sedan kom jag på att ifall de får växa här, kanske hemma hos en själv rentav - då är de ju födda här.. Och anden är bevarad. Matar man den växande växten dessutom med blod, spott, osv, så kommer den kanske vilja tjäna en extra bra.
Sedan förändras ju klimatet, vad jag förstått så var norden mest ris och mosse för tusen år sedan.. Vilka växter användes då? Användes det några särskilda växter överhuvudtaget?
#2 Traditioner förändras över tid, de är inte något dött eller stagnerat, precis som landet och kulturen de är i förändras. Men de gör det klokt, bevarar rötterna och tappar inte sitt fokus.
För att besvara den mer historiska frågan så har Norden varit ett område med mer växlande flora och fauna än vad kanske de flesta tror sedan isen försvann efter den senaste istiden. Ser vi på de örter och kulturväxter som återfinns i de flesta trädgårdar idag så finner vi dock att de flesta kom hit från och med medeltiden och framåt.
Men det finns vissa fynd från vikingatiden av växter använda i ett med stor sannolikhet magiskt/andligt syfte som t.ex. flugsvamp och cannabisfrön.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Det viktiga tror jag i första hand att inte göra saker mera komplicerad än det är. "Less is more" i många tillfällen. Speciellt när man är i startfas.
Jag tror det är viktig att hålla sig till en tradition i början och lära den grundlig och väl. Brukar att jämföra det med att lära sig en typ av dans. När du känner att det börja sitta i fötterna och kroppen och inte så mycket i huvudet ( som när det behövs att räkna 1-2-3, 1-2-3-.. så är det lättare att kunde improvisera utifrån egen känsla.
När jag blandar oljor,örter,salvor m.m. brukar jag försöka känna in vad som behövs för att det skall bli precis rätt för syftet eller en klient. De gångerna jag blandar in för mycket tanker om rätt och fel blir det som oftast bara rörigt och slutar med att jag måste börja om från början. Men så är det…det ända man kan göra är att pröva sig fram
Tror också som Ganna säger att traditioner förändras över tid och präglas av kultur, så någon klinisk renodlad tradition tror jag är en människoskapad myt.
Hoodoon i sig har tillex mycket influenser från Europa, och tittar du på gamla nordiska folk-magiska tekniker och materialet som används finns det många likheter
Spindelfot: Du frågar om hur du skall gå tillväga för att bli bättre känd med den magiska örtvärlden utan att bli förvirrad.
Om du känner dig förvirrad i det här läget så är det bra att ta en paus tycker jag, läs en bok som handlar om något helt annat, sy, baka bullar eller gå på bio för att rena tankarna.
Kanske inte så magiskt, men nödvändig inemellan när man håller på med trollerier och rör sig i olika världar. :-)
Släng blocken, stäng av datorn och lämna tillbaka böckerna. Ta en paus. Njut av något annat. Sedan kan du börja om från början genom att välja EN tradition eller EN lärare eller börja med ETT problem i din vardag att jobba med.
Utifrån det du skriver är du tämligen förvirrad just nu. och DET är inte ett tillstånd som är bra för inlärning, experiment eller ens tänkande på magiska göromål. Du riskerar snarare att sabotera din magiska "karriär" innan den ens har tagit fart på allvar med det där stressandet.
Ta det lungt.
Ps.
Judika Illes är INTE hoodoo även om hon är en av cat´s elever och en tämligen duktig caster när det gäller fertilitetsmagi.
Hoodoo utövare bekymrar sig inte speciellt mycket om växternas andar (snarare dess medfödda dygder).
Du måste lära dig tänka folkmagiskt innan du börjar sätta ihop recept. Det kräver enkelhet som ligger mitt framför näsan, inte nedskrivet i hemliga hieroglyfer bakom de osynliga bokstäverna mellan raderna på högtflygande esoteriska böcker. Enkla tankar tänks inte med huvudet fullt.
Det finns inhemska recept i den skandinaviska trolldomstraditionen som salvor, droppar osv och det går att göra nya sammansättningar baserat på inhemska traditioner. Men märk väl att avancerade kombinationer a´ la Lucky Mojos Hoodoo oljor var sällsynta bland root workers på 1800 talet (de flesta uppfanns av smarta judiska farmaceuter och apotekare) och samma sak gäller här hemma. Enkla saker i de flesta fall.
D.s.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

Paus tar jag ju nu vare sig jag vill eller inte, kommer jobba hela sommaren.. osäker på om jag ens kommer hinna skörda nässlor nog till en soppa detta året :(
Och jag har även svårt att frångå tänkandet om att varje växt är en ande, att förutom kemiska substanser som påverkar oss på olika sätt, så bär de även en ande som - lyder under en guddom, demon, andra andar, som kan hjälpa oss i olika syften. Mina egna teorier.Böckerna jag har, förutom Judika Illes, är inte folkmagiska utan snarare Lexikon, hälsokost så att jag inte blandar gift.
Basen i salvmakning och oljemakning lärde jag mig av min mamma som liten - då använde vi främst ringblomma, lavendel, och gjorde enkla baser på bivax och olivolja. Sedan i vuxen ålder började jag själv göra, parfymer, coldcreams, ansiktsmasker, kallrörd tvål.
Kanske skulle man försöka 'hitta hem' lite mer och göra en salva med talg-bas och nån enstaka ingrediens.
Jag gillar tänkandet med Less is more, det gör det lättare att behålla kontrollen. Jag har lätt för att bli superambitiös och istället tappa alla bollar jag jonglerar, bli skitförbannad och lägga av helt (slänga ut alla kladdiga burkar från balkongen, har man ju varit nära några gånger)

Användning av växter i olika sammanhang är av gammal natur. Både som ren nytta eller födoväxt och i olika magiska syften.
En vanlig uppfattning är att många växter kommer in i under medeltiden och särskilt genom munkarnas försorg. Mycket tyder på att det är en myt eftersom de redan fanns i vårt land som odlade växter. Kanske inkomna under folkvandrngstiden, då vi hade ett varmare klimat.
Många av växterna fanns i odling före klostrens tid men att samma växter infördes en gång till och kanske från lite andra provenienser. Det är mycket tydligt när det gäller kirskål eftersom det finns flera olika genetiska ursprung.
Hampa har odlats i vårt land omkring 3000 år som textilfibrer och i Baltikum ytterligare 2000 år. Förutom som textilfibrer har sannolikt även fröna använts men bara den härdiga varianten som har extremt låga halter av cannabis. Någon användning av frön för magiska ändamål har inte skett genom någon faktisk påverkan med narkotisk effekt.
Många växter har olika innehåll av verksamma beståndsdelar beroende på var och hur de växer. Dagarnas längd har stor betydelse, men även väder både föregående och varande år har betydelse. Växtplats med mer eller mindre kalkinnehåll, jordart, solläge och faktiskt även vilka växter som finns i närheten har stor betydelse. Skördetidpunkt under dygnet eller utvecklingsfas är betydelsefulla. Jag är inte förskräckt om olika växters innehåll beroende på förhållande kan variera hundrafallt. Därför är de allra flesta recept felaktiga och borde ökas eller minskas mycket. Det är doc nästan ömöjligt att fastställa den korrekta mängden. En dag på morgonen kan receptet vara korrekt, men skörd på kvällen kanske det krävs mer än dubbla dosen för samma effekt.
För att komplicera det ännu mera så finns av de flesta växter ett antal olika varianter med olika provienser, med mycket olika innehåll. Som har en ännu annan fördelning beroende på omständigheter.
#7 Just cannabisfrö-fyndet väckte uppseende för att det påträffades i en grav som antas tillhöra en trollkvinna av någon form. Jag har lite svårt att tro att inte forskarna ska ha nog koll på vanliga (texilfibers)grödor för att dra för stora växlar på det. Men den aspekten diskuteras inte vidare, så säker kan jag inte vara.
I övrigt vore det intressant med ett boktips för att kunna läsa mer om förmedeltida odling av kulturväxter, särskilt då de som populärt antas vara införda samtidigt med klosterväsendet.

Jag tror inte man kan skilja på de olika underarterna av hampa i arkeologiska makrofynd. Den farliga kannabishampan går inte att odla i Europa på friland utan kräver ett mera tropiskt klimat som i Indien. Jag är starkt tivlande att det är frön från den indiska hampan som man hittat. Däremot ka det mycket väl vara den nordeurpeiska underarten och att fröna bara har använts i magiska syften men utan någon faktisk verkan. Det fanns mycket tradition kring sådd och odling av hampa med mycket magi inblandad. Hampan är ju skildkönad och bara det gör ju att de har viss likhet med människan. Hur hampan har utvecklat sig har använts för spådomar om kommande väder och en del framtida händelser.
Jag har forskat mycket på olika kulturella tradition och särskilt kring bruk av odlade och vilda växter. Jag har läst mycket olika böcker om gågna tiders odlade växter för mitt omfattande arbete om odlling av gamla kulturväxter och dess historia. Jag har ännu inte hittat någon bra bok utan det finns vissa saker en mängd olika böcker. Nästan alla om inte alla har alldeles för mycket myter och teorier som jag uppfattar som felaktiga. Man bör iställt gå tilbaka till de medeltida örtaböckerna och delar av dessa finns utgivna på svenska eller danska.
De allra flesta traditioner när det gäller användning av växter har uppfattats som hemliga och har inte spridits utanför den allra mesta magiska kretsen och de finns möjligen som trolldomsböcker endast nedtecknade.
Vissa växters användning var så farlig att det inte fick nedtecknas och var bara känd med muntiga berättelser.
Om det gäller enstaka växters användning kan jag förmedla vissa uppgifter från mina ca: 300 sidor text om de olika växternas odling och användning. Det är ju ännu bara ett arbetsmaterial och jag vill inte sprida så mycket av min fakta utom enstaka uppgifter
#9 Då hoppas jag det kommer en bok med dig som författare så småningom. :)
Är det främst via DNA-fynd som slutsatserna kring hur länge vissa växter odlats här dragits, oaktat deras användningsområden.

DNA analyser är mycket svårt att göra på arkeologiska makrofynd då de är så skadade.
Det är snarare att man arbetat mera med makrofynd och pollen. Jag litar inte på de pollenanalyser eftersom jag tror man inte är tillräcklig noggrann vid bestämningen. Jag har ett exempel från Sollerön där man funnit pollen av druvfläder från 400 år f. Kr. Problemet är att druvflädern kommer in först på Linnes tid och möjligen är det han som införde den som prydnadsväxt. Jag har den teorin att det kunde vara pollen från sommarfläder som kan ha odlats kring Siljan under värmeperioden. Den finns nu spridd kring Kalmar slott.
#11 Så dina slutsatser kommer ur de medeltida källorna med pollenanalyserna som "stöd" (eller kanske irritationsmoment)?

Örthistoria från medeltiden! Var hittar man sådana böcker? Det skulle vara mycket intressant!
Imorgon ska jag kolla på mitt lokala icas delikatessdisk om de har något bra djurfett att sälja, ska pröva göra tvål av det. Och kanske någon salva? Men djurfett härsknar nog ganska snabbt? Har ganska mycket salva i kylen, vill mest pröva använda talg, det har jag aldrig gjort.
I cold cream så ska det vara en del vätska. Jag har funderat över hur det skulle bli om man bytte ut avkoket/rosenvattnet mot blod eller annat. Det skulle ju inte hålla så många dagar (ruskigt fullt av bakterier) men kanske, skulle det vara intressant att tillverka något för rituella skäl. Något att - rista runor på kroppen med, osv, för att underlätta trans och extas, inför långa trumnätter, åkallelser, dans.
Något annat jag tänkte på ang. min rituella salva är att det skulle vara intressant att göra den på plats, vid elden, blanda i aska.
Jag tror att varje moment spelar roll, samlandet, blandandet, smörjandet, blir en lång och ceremoniell förberedelse/läsning/bedjan. Intentionen stärks vid varje punkt.
Nä nu blev det kanske lite mycket - shamanism ;)

Eller inte! 
Hej!! Jag är precis "nybörjare" inom örtvärlden som håller på att bli tokig på allt regnande, går det att plocka örter i regnväder?? Nästa fråga hur mkt sämre blir svenskdroppar av 32% vodka istället för 40!! Tänket att du j
kanske vet som verkar vara inne på "tänket" //Anna

Örter har inte samma effekt i eller efter regnväder. Alla örter bör plockas efter en solig och vvarm dag då flest aromer fnns och minst skadliga ämnen.