Kan du hjälpa??
Under ett eftersök av en skade skuten björn hittades två tomma transportburar. Dessa visade sig ha inne hållit två katter som heter Hennry o Roffe.
Dessa två hade blivit dumpade i skogen utanför Ljusne.
Helt enkelt lämmnade vind för våg ca 6 månader gammla av en ägare som genom en lycko träff är idetiferad o nu polisanmäld.
Ägaren hade tröttnat på katterna därför bara dumpat dem i skogen.
Hennry är hittad men stackars Roffe är kvar där ute i skogen.
Efterlyser folk som vill o kan hjälpa till o leta efter lille Roffe.
Har du några kontakter som du vet kan hjälpa dem o leta eller har du förslag på var man kan vända sig eller helt enkelt lust att ringa o leta flera folk som kan hjälpa till?
Tiden börjar rinna ut för lille Roffe
Läs mer i Denna tråd http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b6bf637b-67fc-4374-9596-db4a733f427f&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Vet ni hur katten ser ut? Jag bor inte allt för långt ifrån den skogen och han kan ju ha börjat att vandra och söka sig till bebyggelse. Har nyligen haft besök av två okända katter. En svartvit korthårig och en skogskattliknande bruntabby.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Fy tusan för såna människor som bara dumpar sina djur o tror att dom ska klara sig!!! Min ena kisse är en sån katt som blivit dumpad o han är min keligaste katt jag har!!
Bra att den personen är polisanmäld!!!
Hoppas Roffe blir hittad!! synd att man bor för långt ifrån!!

#3 du jkan ringa hemvärnet , media o flera andra som du tror kan hjälpa dem.
Ju fler vi är som ringer o frågar tror jag blir bättre framför allt angående media o hemvärnet.
Finns det ingen chans att katterna skulle klara sig själva? Dom är ju rovdjur..? Kanske något drygt under vintern iof.
Ska bara lägga till att det är bra att söka efter dom och att man inte ska kast ut katter i skogen för att man tröttnat på dom. Så ingen får för sig något:p

#5 Tamkatter ska aldrig förväxlas med vildkatter som försvann från Sverige för några tusen år sedan, de sistnämnda var utrustade för ett liv i det fria till skillnad från våra tamkatter. Denna bild är ett gott exempel på vad som händer katter som ska "klara sig själv", dock hade denna katten tur som blev omhändertagen till skillnad från många andra.
Tryck på bildfilen om ni har svårt för att läsa texten.

Vildkatterna är ju inte utdöda? De finns kvar, de är inte särskilt vanliga utan väldigt skygga - men de har absolut inte försvunnit sedan några tusen år sedan? De finns i Sverige och övriga världen, utbrett lite överallt vad jag förstått. Googla på det!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Såvida man inte räknar lodjuret som vildkatt har vi inga vildkatter i Sverige. Riktiga vildkatter som europeisk vildkatt eller skotsk vildkatt kan inte tämjas, http://www.katter.nu/katter/vilda.htm
Förvildade tamkatter är dock något helt annat än vildkatter, även om många uttrycker sig slarvigt. Dock är dessa katter som tråden avser vanliga tama katter som inte kommer att överleva länge på egen hand.
#6 Jag vet om tamkatter som försvinner i många månader - ut på jakt alltså.

Nej, jag räknar inte med lodjuret.
Men vildkatter finns det.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Dessa katter som försvunnit är fortfarande rätt unga och i den åldern har de inte blivit så stora jägare, de lyckas mest ta näbbmöss som rör sig sakta och de är oätliga av någon anledning.
Men en utekatt som är inne på sitt andra år klarar sig rätt okej även om det finns undantag. Jag har åtminstone haft en katt som aldrig lärde sig jaga.
Jag har också haft katter som försvunnit hela somrar och kommit hem feta och glada när hösten närmat sig.
#11 Okej, om det är unga katter så förstår jag om dom inte klarar sig.

Jag tycker att ni ska besöka djurskyddsorganisationernas hemsidor så ser ni hur bra tamkatter klarar sig på egen hand.
Det är en förlegad och helt felaktig tro att katter klarar sig själv en längre tid. Personligen hjälper jag till att kastrera 40 hemlösa kolonikatter som får mat varje dag i ur och skur, trots detta är medelåldern bara 2 år bland katterna. Sjukdomar, köld, parasiter, trauman och människors grymheter gör deras liv hårt och kort. 75% av de hemlösa kattungarna överlever inte barndomen. Det krävs mycket mer än möss och fåglar för att en katt ska överleva.
Nu hoppas jag att diskussionen kan återgå till katten Roffe som fortfarande inte är hittad och är i stort behov av hjälp och omtanke!Ovanstående övriga funderingar kan diskuteras på Hittekatter.ifokus

Jag är uppvuxen med en katt som tog "semester" varje sommar. Alltifrån 2v till 7 mån. Han blev något av en kändis på orten.
Människor som inte tar sitt ansvar är dock riktigt förjävligt. Visst, katter kan klara sig om de som Bafo skriver är duktiga jägare. Men varför ens ta risken? Lämna till djurhem, sätt in en annons, låt bli att från början skaffa katt, finns rätt mycket man kan göra istället för att fegt släppa ut i skogen..
Jag blir nojig varje gång jag åker längs landsvägar och ser en kartong längs vägen. Givetvis är det skräp varje gång jag stannar men ändå, stanna måste jag..
#13 Som vi skrev innan så är det nog så att många klarar sig själva medans andra inte gör det.
Tar man andra länder så klarar katter sig utmärkt.
Och jo, katter klarar sig på fåglar och möss. Dom är gjorda för det. Det gäller bara att dom kan jaga dom.

Jag hoppas innerligt att de katter som nämns ovan är kastrerade så att de inte ökar de hemlösa katternas population som idag är 100.000 st i Sverige, d v s Sveriges största djurskyddsproblem.
De flesta hemlösa katter utomlands klarar sig INTE utmärkt, återigen det räcker inte med att bara mata en katt för att den ska må bra. Sjuka djur har rätt till vård och det får inte många hemlösa katter varken i Sverige eller utomlands.
Besök Hittekatter.ifokus, det är väldigt upplysande och nyttigt. Nu lämnar jag denna sida, men jag finns på Hittekatter.ifokus om ni vill fortsätta diskussionen där den hör hemma. Välkommen!
#16 Tja… Jag orkar inte ta den disskutionen just nu iallafall. Jag har bra argument för att jag tycker som jag tycker…
Och det beror på vilket land vi pratar om. Dom som lever i städerna gör antaligen inte det, eftersom miljön vi människor bor i är gjorda för människor, och inte katter…

Ijin du är hjärtligt välkommen in till hittekatter i fokus.
Du verka rvara en vaken person som inte är rädd för att diskutera, behöver sånna som dig till ex diskutera med hemvärnet att det är en nyttig övning för dem att hjälpa till o hitta lille Roffe.
Roffe är en katt uppvuxen i lägenhet han har inte en chans i det långa loppet där ute i skogen.
Katter brukar lära sig de bästa metoderna för att skaffa mat av sin mamma gäller de flästa katt djur.
Roffe har inte fått lära sig detta.
Vill någon hjälpa honnom?
#18 Om det är en lägenhetskatt så förstår jag om den inte klarar sig.
Njaa.. jag tror inte att jag ska dra iväg och debbatera:p Folk brukar inte precis uppskatta mig på forum:P

Berätta sen hur det gick!!!
Undrar hur människor kommer på tanken att lämna djur i skogen för en lång svältdöd.
Min granne var ute i skogen och plockade svamp, inte långt ifrån där de här katterna dumpades. När han körde hem så hörde han konstiga ljud från bilen och när han sen stannade så satt det en liten kattunge uppkrupen under bilen.
Den lilla kattungen är nu stor, mer än dubbelt så stor än de flesta katter och heter Clintan.
De körde tillbaka till skogen och lyckades hitta en kattunge till som någon annan tog hand om.

Bafo håll ögonen öppna är du snäll.
Vilken tur för katterna att din granne var ute o plokade svamp o att de var så snälla att de tog hand om katterna.
Hoppas någon som är lika snäll har lilla Roffe hemma hos sig.
I Sverige finns det idag inte längre några vildkatter. Vildkatten (Felis Silvestris) försvann ur den svenska faunan för ca 6000 år sen.
Däremot finns det förvildade katter, eller "ferala" katter, avkomma från våra domesticerade hus- och raskatter (Felis silvestris catus).
Den domesticerade huskatten är ett sällskapsdjur som inte är anpassad till det svenska klimatet. De som klarar sig utan någon mänsklig hjälp, dvs mat och skydd, är ytterst få. Den genomsnittliga åldern på en förvildad katt som inte får mänsklig hjälp är 2 år. Med hänsyn till att en katt kan bli 20 år är detta en indikation på att de INTE klarar sig särskilt bra på egen hand!
Putt :)

Dragoe du har så rätt om det!!

Jag undrar mest… hur letar men efter en katt i en skog, en stor skog? En liten katt dessutom som förmodligen redan från början är lite skygg för nya människor. Förmodligen svarar katten heller inte på sitt namn…
Jag ber kissen dog en snabb död senast en vecka efter att han släppte ut dom. För att hitta den er inte ut att ha en stor chans att lyckas.
Jag hoppas att den blir en utmärkt jägare.
Katter kan ju också vara goda vandrare så vi kan ju hoppas att han tar sig till bebyggelse och flyttar in hos någon annan.
#28 Så sant så!

Putt för hjälp i letandet.
Ni som letar kanske hittar flera bra växter i skogen samtidigt som ni räddar en stackas katt.
Det kan behövas lite magi där ute i skogen så kom igen o hjälp liten katt.
Den är svart o det är väll häxors favorit färg på katter eller har jag fel angånde färgen?

#30 Det fanns i alla fall gott om fördomar i det antagandet.
"Den är svart o det är väll häxors favorit färg på katter eller har jag fel angånde färgen?"
Tänker inte få det hela att bli en sådan disskusion, men varför skulle en häxa ha en favoritfärg på katten just för att det är en häxa? Lika dumt som att kattälskare har ovårdat hår.

Fick ju skriva något för att få en rektion, började tro att tråden var glömd. Tror inte häxor har någon speciel favo färg på katter.
Tänkte inte starta någon diskution bara kolla om någon läste tråden överhuvudtaget.
Ni behövs där ute i skogen ju fler som hjälper o leta detso bättre.

#32 En hint hade varit trevlig. ;)
Okej på så vis. En hint är att är en tråd intressant, kommer den att hållas vid liv. Det kan helt enkelt vara så att medlemarna på den här sajten antingen inte är i position att hjälpa, eller inte delar samma syn på hjälpens nytta, exempelvis.
En tråd behövs sällans puttas upp, finns intresset puttas den upp automatiskt.
Naturligtvis finns det undantag. Men eftersom detta gäller en katt och det har ganska så mycket mer med hittekatter i Fokus att göra, än Häxa i Fokus förrsvinner behovet att putta upp denna tråden.
Idén är vacker, men hör inte så mcyket hemma i detta forum.
Den medlemstypen som är intresserad utav detta ämne hittar själv till rätt sajt och ser där vilket behov som finns.
Blir inte så läckert om jag springer omkring på utvalda sajter och frågar vilka som vill följa med mig och leta efter energipunkter?
Din energi kommer nog mer till nytta och får ett bättre gensvar om du använder dig av de rätta kanalerna. Du har uppenbarligen både energin och passionen, vore trist att se det falna till följd av att du råkade "ropa" via fel kanaler.

Kallas att chansa, vi på hittekatter gör vad vi kan för att hitta den lilla katten.
Tyvärr så bor inte så många som behövs i området för att kunna hjälpa till o leta.
Derför försöker jag få folk från andra ställen som är vana vid skog o mark att hjälpa till.
Det är ett stort område att söka i o behövs derför mycket folk.
Det är tyvärrr väldigt vanligt att folk begår denna olagliga handling mot djur, det är inte bara katter som dumpas det är många djur, som får dö en plågsam död pga ägaen harr tröttnat.
Chansa här derför de häxor jag träffat brukar vara trevliga o vana vid skog o mark, de sa till mig att skriva här, derför gjorde jag det.
Det gäller ju trotts allt ett litet liv, som inte förtjänar det öde dess gamla ägare har planerat för det, ett öde som innebär en långsam svält död.

Hur går det me kissen?

DE har hittat en katt men ingen vet om det är rätt.
Den de hittade var väldigt långt i från brotts platsen.
Kika in på trådarna en mycket spännade jackt villl jag låva.