Minderårig "wicca"
vet inte riktigt hur jag ska skriva detta, men nämner varken namn, forum eller sidor. men har läst och fått höra att man inte ska börja med besvärjelser och örter sålänge man är minderårig.
stämmer det?
Eller det är bara något som dom säger?
jag har enda sedan jag lärt mig tänka och prata varit jätte intresserad av vad en wicca gör och sådant.
men sen vet jag inte heller eftersom det är så många som säger att det är bäst att vänta tills man är arton för då känner man sig själv bäst!
sant?
Jag är inte wiccan, men jag tycker man ska göra det som känns bäst. Är du intresserad av wicca eller liknande nu och är under 18 så tycker jag inte det gör något.
Men som vanligt så beror det nog på vilken tradition/inriktning du dras till. Men för mig gör det inget om någon som är under 18 är dragen till Gudinnan! Det är bara roligt!
Men så gör jag inga besvärjelser heller, och är inte intresserad av det. För mig är det Gudinnans kärlek och energi som är det viktiga. Och det kan ju liksom inte gå fel!
Men du kan ju se vad andra svarar. För det finns ju alla möjliga traditioner här på forumet med olika starka åsikter.
Kram
Så som jag ser det med all form av magi är att man är ganska lättpåverkad som ung och kanske inte alltid tänker på konskevenser vissa val kan ha. Av det skälet tror jag det är bra att vänta tills man är äldre för att verkligen kunna förstå konskevenserna av olika val.
Jag började själv i 14-15 års åldern med magi och hamnade ganska kraftigt snätt i det hela. Gjorde en del tabbar som jag fick lida för länge. Om man har en ansvarsfull lärare som verkligen kan sin sak och att läraren är objektiv så är det nog ingen fara. Problemet är bara att objektivitet är ganska subjektivt och vem ska man verkligen lita på?
Sen tror jag inte att den lite mer fluffiga wicca sidan men kärlek till allt och alla kan vara speciellt farlig för någon men det kan vara lite som en inkörsport för större tyngre saker som man nog inte ska syssla med innan man är minst 18. Vissa delar är nog t om bäst att helt enkelt aldrig prova på. Resonemanget är ganska lika det som används för droger. Att lätt nakotika kan vara en inkörsport till tyngre narkotika och i många fall är det ju just så. Å andra sidan så kan ju kristendomen också i stor grad vara en sån inkörsport så det är svårt att säga vad som är rätt eller fel. Det vet man ofta inte förrens man har testat tyvärr:)

tack för svaren!
#2jag är femton, och har aldrig någonsin gjort något själv med magi, endast små saker. och har ingen lärare eller liknande.
men har heller inte tänkt börja med det "tyngre"/starkare utan börja så smått och sen ta en utav Trollvind s kurser som vara i tretton månader. För hon verkar säker på sin sak =)
Ja, det kan lätt låta som fluff när man pratar om Gudinnans kärlek och energi! ha ha ha Det är svårt att beskriva upplevelser och tro. Även om grunden är kärlek behöver det absolut inte vara fluff, min tradition är väldigt seriös. Och jag tror bara att om man tar det sakta och försiktigt så går det bra. Det låter som om du tänker rätt, att ta ett steg i taget.
Lycka till!
Ta det bara försiktigt och låt dig inte luras in av någon att göra nåt du inte riktigt är säker på. Ganska bra tips för det mesta här i livet faktiskt. Sen är jag grymt dålig på att följa mina egna råd:)

Att ta på sig kritiska glasögon och ifrågasätta när man granskar saker är alltid bra. Sedan kan man ju göra misstag ändå, men det hör till, annars är det rätt svårt att utvecklas.

Om du vill vara med i ett coven så vill de flesta coven eller de som är seriösa att man ska vara 18 år för att få bli intagen.
Men om du är solitär så kan du ha vilken ålder som helst.
Men som flera ovan har skrivit så ta det försiktigt, men å andra sidan så ska alla vara försiktiga i början och inte göra något dom inte vet vad det handlar om .
MVH// Almatari

Som många påpekar kommer rådet att vara 18 ifrån att man kanske har större kunskap om sig själv och sin omgivning. Man kan se sig själv med andra ögon och även tänka kritiskt.
Detta behöver inte vara åldersrelaterat då många är antingen över eller under sin egentliga ålder i tanken. Din ålder är bara något som står på pappret och inget man egentligen kan sätta gränser kring. (tycker jag).
Men ska man börja med att bruka magi och genomföra ritualer så krävs faktiskt en viss mognad och kunskap, själv började jag alldeles för tidigt och det slutade mycket illa.
Jag vill ge dig rådet att läsa på de saker du vill testa teoretiskt innan du prövar att göra något praktiskt och pressa dig inte fram genom stegen. Lägg inte så stor fokus vid din ålder utan lär känna dig själv så pass mycket att du ärligt kan fråga dig själv om du är redo. Vi kan aldrig säga när du ska köra igång för vi vet inte hur du är som person.
Du skriver om att använda örter, här måste man ju alltid vara försiktig så du inte skadar någon.
Lycka till och tänk på att vara källkritisk i ditt sökande efter information, det finns mycket skit och fråga alltid dig själv om du kan stå bakom den information du läser!!!

Jag är lite av den åsikten att man ska börja förkovra sig i ämnet så tidigt som möjligt. Att läsa och studera är aldrig fel. Att skaffa sig så mycket kunskaper och kött på benen som man bara kan. Att snoka reda på så mycket som möjligt, skaffa likasinnade vänner, träna på att känna igen olika växter och örter… Det finns väldigt mycket som även en minderårig kan göra.
Sedan är det ytterst få av alla unga nybörjarhäxor som får en egen lärare eller "guru". De allra flesta är utlämnade åt sig själva och sin egen experimentslust och man måste våga prova på lite för att lära sig något. Små besvärjelser, ritualer och spells kan man träna på. Att experimentera med örter är inte heller farligt bara det görs med vanligt förnuft och man låter bli de värsta giftväxterna. Att bekanta sig med tarotleken fast man är minderårig behöver inte heller vara något problem. Bara man är någorlunda förståndig och försiktig så går det ju bra.
Som jag ser det så är det bättre att bli 18 år och redan ha en viss förståelse för sitt ämne, än att aldrig ha vågat prova nånting.

Jag håller med Iram. De flesta är ju solitära, läser och testar på egen hand innan de söker sig till människor omkring dem..
Och om man inte hamnar i skiten så lär man sig ju inte vad som kan vara dumt och hur man ska ta sig ur den, praktik är alltid bättre sätt att lära sig än teori.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Lite som Ronja som ska ut och akta sig för forsen och vildvittrorna… :)

#11 hahaha :)
tack igen alla :)