Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 3855 ggr
EmmaForsberg
0

"Din andra hälft"

Ni alla häxor där ut, ni har kancke hört uttrycket "Din andra hälft"!

Men det ni kanske inte vet  är att det uttrycket kommer från våran egen kära religon Wicca. Den andra hälften betyder Att dennes själv har en gång varit din egen, eller att din själ har varit dennes. Det är lite svårt att förklara. Din själ och din andra hälft själ har helt enkelt delat kropp. Vissa kommer alldrig att träffa sin andra hälft. Men andra har ju tur. Nu kanske dom små häxorna undrar hur man vet att man har hittat den andra hälften. Dom som slagit in på månens stig ska kolla efter ett litet ljus över hjärtat medans solens stig ska kolla om ögonen glänser ovanligt. Men det är inte så enkelt som att bara gå ut och leta. för att kunna se ljuset måste man utföra sökandets och renandets ritual. det kommer ni se här nedan

Tillbehör: en renings ritual. Ett par tarot kort. En stav ( går lika bra med det vänstra pekfingret). Ljus i vitt och rött (två vita och två röda). renat vatten som nuddat en fullmåne. run stenar

var ska man befinna sig: Helst ska det vara på en äng eller gräs plätt omgiven av skog. men det går lika bra i vid ditt altare.

tillvägag gångs sätt:

1. lägg ut runstenarna i en skyddande cirkel

2. ta upp staven och gör run tecknet reid (Här hittar du en bild på reid)

3. ställ ut ljusen med samma färg mitt imot varandra i vädersträckens riktning

4. tänd ljusen medans ni mässar den här ramsan:                            Jag söker dig som är rätt för mig I kärlekens namn du leds till min famn

5. Tag sedan vattnet och tvätta ansiktet ochhänderna. gnugga extra länge på ögon locken

6. skvätt ut vatnet i alla väder sträck

7. avsluta med en renande ritual och du är färdig

Hoppas den var värd att publicera

Ceriadwen
0

Jag har aldrig läst om detta i samband med wicca, däremot trodde jag att det var någon av de gamla grekerna som först skrev om det (att Zeus delade på människorna, därav bildades mannen och kvinnan). Däremot är ju detta en framträdande idé i boken Brida, av Coelho. Är det därifrån du har fått det? Där står just om månens väg, glansen i ögonen etc. Glad

EmmaForsberg
0

Jag har just läst Brida och kollat vidare lite i olika böcker och så

Mr-K
0

Hmm är inte uttrycket "din andra hälft" äldre än 1950? Wicca är ju inte äldre än så.

Zoraye
0

Även jag har för mig att det redan var de gamla grekerna som myntade uttrycket, närmare bestämt en av filosoferna. Vilken minns jag inte nu på rak arm.

Det är alltid bra att läsa böcker med källkritiska glasögon.

Astraea
0

Ja, var det inte Platon eller någon annan av de där grekerna?? Wicca, nee….

Ceriadwen
0

#2 Brida är en skönlitterär bok, inte en faktabok. Du borde som sagt betrakta det med en eller två nypor salt (även om det för all del är en trevlig bok).

Efter en snabb google-sökning verkar det som Astraea säger vara Platon, i verket Symposion.

Lorelai
0

Här har vi då ett typ exemepl på vad som kan ske när ifrågasättandet uteblir. Denna gången gick det bra, inte alltid det gör det.

EmmaForsberg
0

Förlåt så mycket för min inte så välinfotmerade hjärnaSkäms

Coturnix
0

Den äkta kontra den falska hälften då?

Var inte ledsen #8 allt som leder vidare är väl bara bra?! Glad

Zoraye
0

Precis, dessutom var det annan grekisk filosof - tror bestämt det var Sokrates - som sade något i stil med "Jag vet att jag inget vet".
Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man egentligen inte har en susning.

Lorelai
0

#8 Förhoppningsvis bär du nu med dig en lärdom av detta. Det var iaf roligt att se din glädje över ditt fynd. *s*

#9 Äkta kontra den falska… intressant tanke ändå. Men oerhört enkel… den falska är alla de man känner för först som en äkta, vilka i slutändan alltid faller. :P

Mr-K
0

Inget fel på inlägget i sig alls. Var ju en kul grej att se en wicca tolkning på det hela även om de inte kom på själva grundbegreppet. Det gör ju inte själva ritualen mindre värd på något sätt.

Lorelai
0

#12 Det fanns väl massor med fel på det!? Hela den här rejen med felaktigt påstående är faktiskt allvarligt.
Det får faktiskt finnas en gräns för hur förlåtande man bör vara med lättja och ignorans. Nu redde det upp sig smärtfritt, men det är inte alltid det gör det.
Ja visst var det trevligt att få den presentationen… men att svänga runt och plötsligt ha överseende med en sak som faktiskt är ett av de största problemen vi har idag emd den fria kommunikationen?
Med frihet kommer ansvar…. inte att tas lätt på.

Mr-K
0

Felet låg ju i påståendet att ordspråket kommer ifrån wicca. Annars är det väl en helt ok tolkning av ett ordspråks betydelse och en ritual för att fixa det hela.

Lorelai
0

#14 Så det "lilla" felet är då ingenting att bry sig om? För det är så litet i sitt sammanhang?
Det påstås ju rakt av att ett mycket gammalt talesätt är grundat genom wicca? En lisvtro som redan kämpar så hårt med sitt anseende i världen. Är det då inte ännu viktigare att dräpa alla felaktiga påståenden som på det stora hela sänker wiccas anseende så brutalt?
Det är just precis detta som sänker wicca, hela grejen att ta gammalt och kräva det som eget.

Mr-K
0

Har jag sagt nåt om att det var ett litet fel? Jag var väl ganska tidig med att påpeka felet? Allt jag säger är att posten i övrigt inte var fel utan t om intressant. Felet i den har ju rättats ganska många gånger nu. Sen var ju detta ett klart oskyldigt misstag som inte behöver dras vidare på av någon anledning då hon ju erkännt att det var ett misstag.

Personligen har jag inga problem med att folk gör sånna missar så länge de kan erkänna att det var ett misstag. Vad som irriterar mig är när folk fortsätter att hävda att saker som bevisligen är fel fortfarande är rätt. Något som inte är ovanligt alls inom flera grenar av ockultismen. I de fallen kan nog de flesta som känner mig intyga att jag är långt ifrån så här förlovande. Detta fall var i alla fall ett oskyldigt misstag i jämförelse med vad jag har hört många hävda om andra saker.

Lorelai
0

#16 Ditt inlägg #14 såg ut att vara en överslätning, min feltolkning då.
Alla gör misstag, de är hur man kliver fram ur dom som visar karaktären.
Oskyldigt vet jag inte om jag håller med om, men absolut klart bättre än när det sätts upp motstånd.
*bävar inför hur många liknande inlägg till det finns i världen*

[lillajessi]
0

Men snälla nån! Vad är det här för pajkastning? Här publicerar en 13 flicka, ett barn, någonting som hon tror är rätt. En upptäckt som visar sig vara felaktig. Det räcker med att "rätta till" det en gång! Hon är 13 år och helt ny på ämnet, låt henne va! Hon erkände sitt fel (en mycket oskyldigt sådant), räcker det inte då??? Nej då går vi på andra medlemmar och är otrevliga och oförskämda?

Otroligt pinsamt…finner inga ord..

Lorelai
0

#18 Du överdriver, debatten rör inte huruvida hon har insett sitt misstag. Det berör mer toleransen inför den typen av naivitet. En debatt som är utredd och klar.

Raxic
0

Jag instämmer med Lorelai ang. det att det är viktigt att vi inte tar lättvindigt på vad vi påstår komma från wiccan.

Däremot måste jag säga att ja håller med om att ritualen i sig är det väl inget fel på. Det är ju jätte vanligt att man skriver egna ritualer.

Men jag tror Emma förstått nu att Brida inte är ngn faktabok. Men Emma ritualen är det inget fel på alls. Bara påståendet att det skulle härstamma från wicca.

Men det har du ju som sagt förstått enligt tidigare inlägg. Så var källkritiska! :)

Endroppeihavet
0

#0 Ja själva ritualen tycker jag är jättefin.Glad

Medarbetare på Häxor och Fantasy.