Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 7679 ggr
Rovanja
0

Vad finns i din örtaträdgård?

Vad tycker du är de grundläggande "must have"'s i din örtaträdgård?

De örter du helt enkelt inte klarar dig utanFlört

I min finns alltid citronmeliss, det är mitt must have!

BiGavia
0

oj, oj  citonmeiiss hänger bara med..Rosmarin, mynta,chili,salvia och oregano..får nog inte fattas.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Coturnix
0

Myskmadra

BiGavia
0

Va använder du myskmadra till coturnix?

Coturnix
0

Hemligt;) Den doftar gott.:) Jag är som beroende av doften. Den är magisk med sina små vita blommor som svävar ovanför marken om kvällarna…

BiGavia
0

Ska nog klämma ur dej hemligheten, å du ska ge mej nåra plant till våren…hahaha

Rovanja
0

#4 Låter spännande!

[incendium]
0

Timjan! och lite ringblommor är nog det minsta jag kan stå ut med, men svarta vinbär och nässlor ligger inte långt ifrån.

fridelfina
0

Var tvungen å googla på den, söt liten blomma. Ska komma ihåg att leta reda på en i sommar och dofta på den! Ska ju så småningom planera min egna trädgård…*skriver upp i min lilla anteckningsbok'

evrekaw
0

Allt är begravt i snö nu… till våren får jag se vad som överlevt och vad som måste sås/planteras…

Men timjan, citrontimjan, citronmeliss, oregano, salvia, lavendel, och basilika är basen som alltid ingår.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Bappho
0

#4 Då gillar du nog också doften av sötväppling och tonkabönor. Kumarin.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bodvar
0

Alruna, Bolmört, Spikklubba, Besksöta, Belladonna, Dårört, Fingerborgsblomma, Stormhatt, Angelika, Vänderot, Timjan, Kungsmynta, Isop, Pepparmynta, Johannesört, Lavendel, Ringblomma, m fl spännande och användbara växter.

Vekka
0

Jaha, ska försöka komma ihåg vad jag har först…

Daggkåpa, Johannesört, Rölleka, Grodblad olika-mkt svartkämpe, Malört, såpnejlika, många arter Mynta, salvia, lager, klöver, stockros, kungsljus, nässlor, kärleksört, lavendel, isop, ringblomma, indiankrasse, citronmelliss osv, kan inte lista allt, och kan nog inte vara utan någon heller och vill ha säkert 100 sorter till :) :) 

Mitt inlägg var nog inte till någon större hjälp :)

Rovanja
0

Vad används kärleksört till?

Vekka
0

Sedum telephium L - Kärleksört.

En mkt mytomspunnen och betydelsefull växt i folktron.
Plantera på hustaket så avväjde den blixtar, siade om plötsligt dödsfall, användes även till att förutspå om två skulle få varandra, användes till bråck och hudinflammationer och ansågs vara ett undermedel.

Används till svårläkta sår, sårrenare och sårläkande, färska blad.

Användes också invärtes som adstringerande=sammandragande, vanligare förr.

ex. för användning, till sår, i amulletter, ritualer, offer osv.

Rovanja
0

Tack!Skrattande

BiGavia
0

Kärleksört e nordena aloevera

Rovanja
0

ojdå! Det är ju så väldigt mycket tjat om aloevera. skönt med lite variation.

Bodvar
0

Just det, man minns inte allt man har. Men Malörten, denna underbara ört borde jag nämnt. Enligt gammal tradition planterad vid huset för att skydda mot ont.

Även Taklök är en viktig växt. Den har också liknande effekter som Aloe. Vi brännskada pressar man ut saften ur bladen, fungerar mycket bra.

Fick vid ogräsrensning mjölksaft från någon tistel på huden som uppenbart i samband med solsken orsakade brännblåseliknande skador som var mycket svårläkta. När det inträffade andra gången smörjde jag ganska omedelbart in huden med saft från taklök och läkningen skedde på kort tid.

Rovanja
0

Häftigt!

Taklök, hur får man tag på detta?

Bodvar
0

Taklök kan man bl a hitta bland stenar, i gamla murar och gamla torptak (om det finns sådana kvar). Den inhemska heter Sempervivum tectotum. (Sempervivum = lever alltid.) Den planterades på tak eftersom man ansåg att den skyddade mot åsknedslag och eldsvåda.

Annars finns det ett flertal olika arter att köpa på närmaste plantskola. Större, mindre, med rödaktiga blad och en speciellt vacker, Spindelvävstaklök som har fibrer mellan bladspetsarna som bildar spindelnätsliknande mönster.

Ska växa i väldränerad jord och ganska torrt. Det är sörre risk att den dör av för mycket vatten än av torka.

Airamya
0

Örter jag inte klarar mig utan? Det har jag nog inga, men det är ett så pretentiöst och dumt svar som inte säger nånting, så jag måste nog tänka lite…. Alla mina myntor skulle jag sörja svårt om de försvann (not very likely! De sprider sig…) som äppelmyntan, pepparmyntan, krusmyntan, etc etc etc
Stenkyndel älskar jag, den doftar så underbart, den gör mig helt enkelt salig. Myskmadran med.
Libbstickan är viktig.
Malörten - ja, älskad.
Det är nog de jag älskar mest.
Sedan alla giftväxterna, de håller osnutna ungar borta ;) :P (med hjälp av stora skyltar med skelettben i kors o döskallar o sånt…) Ja, de piggar upp :D

SilvianLuna
0

*Kryddsalvia

*Vanlig Salvia

*Lavendel

*Citronmeliss

*Rosmarin

etc etc..

Bjornen
0

Taklök är inte inhemsk i Sverige, men har odlats under lång tid. Några landskapslagar ska visst påbjuda taklök på torvtaken för att minska eldfaran. Äkta taklök har odlats som grönsak under lång tid men även de mera småbladiga sorterna är också ätbara. Även hammarbytaklök har odlats under lång tid och finns förvildad här och där och synes växa helt vild ibland.

Kärleksört som åskskydd är nog en förväxling med äkta taklök. Den gamla odlade kärleksörten (Sedum telephium ssp. maximum) har gröngula blommor och växer vild på klippor och stenholver särskilt efter kusten. Den kan inte uteslutas att även kärleksörten är införd i vårt land och i så fall troligen redan under folkvandringstiden.

Det är vanligen libbstickan som planterade vid ytterdörren för att hålla ormar och allt ont ute. (knappast malört).

Utslag av tistel tror jag inte på. Jag gissar på björnloka istället och särskilt sibirisk jättebjörnloka eller möjligen giftsallat eller någon närstående art.

Bodvar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aha, taklök är inte inhemsk. Men den borde väl ha kommit med munkarna, sisådär en 900-1000 år sedan, eller?

Citat:
Det är vanligen libbstickan som planterade vid ytterdörren för att hålla ormar och allt ont ute. (knappast malört).

Ja just det, libbstickan planterades för att hålla ormar borta. Men det var inte det jag menade. Malört ansågs hålla "ont" borta, dvs sådant som var skadligt, orsakade sjukdomar och annat ont. Kolla det fina fotot, från Carl Herman Tillhagens "Folklig läkekonst". Bildtexten lyder:
Malörtskvist till skydd för "det som ont var". Vimmerby landsförs., Småland. Foto Nm 1944, nr 436.G. o.

Visserligen inte planterad, i detta fall, men ändå uppsatt som ett skydd.

Citat:
Utslag av tistel tror jag inte på.

Jaså, varför inte? Den kolonilott som jag rensade var full av tistlar och annnat liknande ogräs, som jag inte identifierat. Men det fanns sannerligen inte några som helst arter av björnloka. Björnloka växte för övrigt hemma. Morsan hade tagit någon planta som snabbt invaderade tomten. Som ungar kapade vi stammarna och använde dem till att slåss med så att växtsaften skvätte. Men inte fick vi några negativa reaktioner. Kan det inte finnas mjölksaft från tistlar som tillsammans med svett och starkt solsken kan ge brännskador?

Blodeuwedd
0

Saften från smörblomma kan ge brännliknande skador.

Bjornen
0

Malörtskvistar användes som skydd mot diverse ohyra (och kanske även annat otyg) och var vanligt att man hängde upp kvistar inomhus (även innanför ytterdörren). Malört användes som flugmedel och namnet talar ju om att den bekämpade mal (som förr var mer än bara mal). Men knappast odlades utanför dörren som skydd utan det var torkade kvistar. Ibland odlades malört i plantskullen som fanns på södersidan av huset (oftast på gaveln). Det var mera sällan som ytterdörren var mot ett soligt söderläge för att det skulle bli gynnsamt för malörtsplantorna att växa. Däremot idealiskt för libbsticka. Där man ändå odlade malört inte så långt från ytterdörren berodde mest på att där var den enda rabatten som fanns. 

Jag kan ev. tänka mig att kålmolke och andra växter med vit mjölksaft kan ge upphov till utslag vid sol. Törels giftiga växtsaft kan ge skador på huden.

isnornin
0

Ringblomma, lavendel, kärleksört, johannesört, timjan, malva, oregano, kamomill, blåklint,  citronmeliss, koriander, förgetmigej, mynta, gurkört, tusilago, maskros, styvmorsviol, rölleka, nyponros….mm

MVH Isnornin

Ingreid
0

Smultron, stormhatt, malört, citronmeliss, rölleka, pepparmynta, luftlök, taklök, åbrodd, kärleksört, anisisop, ringblomma, spikklubba, chili, johannesört, fläder, solros, timjan, oregano, gurkört, kattost, maskros…

Iram
0

Vad kul, nu måste jag ju tänka lite…. Vad har jag tro?

Ettåringarna som dill, gurkört, ringblomma och persilja förstås. Sedan bl a timjan, citrontimjan, oregano, spansk körvel, dragon, salvia, malört, humle, johannesört, malvor, åbrodd, ålandsrot, vänderot, libbsticka (om den inte dött), citronmeliss, lavendel, rölleka, rosmarin, kungsljus, slåttergubbe, lungört, kärleksört, daggkåpa, isop… En del andra blomster också.

Sen får man förstås se vad som överlevt vintern. Hoppas dock på tur för vi har haft bra med snö hela vintern.

Bappho
0

Min libbsticka får jag inte alls att trivas. Fick den för fem år sedan men den vill inte ta sig.

bettin65
0

Har på försök Citronmeliss och Rosmarin på min inglasade balkong hoppas de har överlevt. de ser inte så mycket för omvärlden just nu.

Eftersom det var det första jag planterade i höstas. (ja vet sent )men kunde inte hia mig till i vår så jag köpte färdiga plantor på försök de har vissnat ner men jag hoppas att dom kommer tillbaka.

Coturnix
0

#30 Min libbsticka är planterad nära stupröret. Den blir jättestor. Jag tolkar det som att den tycker om rikligt med vatten.<;)

Vinrutan är fin att ha också!;)

isnornin
0

Juste ålandsrot har jag ju (den fick jag av Iram), daggkåpa, Fläder, hassel, rönn, bärbuskar och fruktträd:)

MVH Isnornin

Coturnix
0

Rabarber;)

Bjornen
0

Libbsticka vill jag djupt och gärna lerig jord. De kan överleva på lätt och torr jord men de blir väldigt små och taniga. Lerjorden håller fukten bra och stupröret kan kanske ersätta leran.

Bappho
0

#35 Jag har djur lerjord här, så då är det något annat. Den växer bland vänderoten, kanske det är den som stör på något sätt.

BiGavia
0

Bafo, jorden är nog för tung. Lera med mylla i ,å den vill ha mycke godsaker. Min gamla som jag tog bort var 3 meter hög å fåglarna älskade att sitta i den.Nu har jag en ny på gång.

Bjornen
0

Vänderoten och libbstickan brukade käppas vem som blev högst. För två år sedan kom sorken dock och åt upp libbstickan på det stället.

Hadina
0

Lavendel,  Citronmeliss,  Rosmarin
Salvia, Pepparmynta, Malva

Dill,  Gräslök, persilja, ringblomma

Det var min själ inte lätt å komma ihåg vad jag hade förra året:)

Hadina
0

Sen beror det ju lite på var man drar gränser för örter, grönsaker och blommor.
Användbara eller bara vackra :)

a-wise-woman
0

Min örtagård är under uppbyggnad. Har flyttat till Skåne från Roslagen så denna fördelaktigare växtzonen gör mig förväntansfull. Har hunnit få en del i jorden. Lavendel, persilja, daggkåpa, kärleksört, läkemalva, backsippa, blåbär,  buxbom, fackelblomster,  hasselört, salvia,  lager, ljung, malört, murgröna, myskmandra, penningarv, påsklilja, taklök, vintergröna, åkerfräken,  Hade alruna, men den lyckades jag ta livet av (lite orolig är jag nog vad som kan hända mig nu) Skämt åtsido, jag köper nya frön….

En del andvändbara växter fanns redan här när vi flyttade in t ex humle,akleja, backtimjan, blåsippa, brännässla, groblad, kvickrot, maskros, styvmorsviol, såpnejlika åkerfräken, gullris, kungsljus, tall och fingerborgsblomma.

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Coturnix
0

Renfana! ;) Det här är uppmuntrande! Vad roligt det ska bli! :)
inte så för tidigt, inte så för tidigt

Bjornen
0

Lagern är nog helt borta om den stått utomhus under vintern. Den behöver normalt inomhus och sval vinterförvaring även i Frankrike, Holland och Belgien i orangerier.

Bappho
0

#37 Ja, mylla behövs på fler ställen hos mig. Ska försöka göra något för den i år, vill ju också ha ett högt exemplar.

BiGavia
0

Bafo, de blir till att täckodla, men där min blev så stor hade jag djupgrävt , och varvat med allt möjligt! Bor man i ett kärvt klimat som jag får man smickra jorden!

Nallemaja1
0

vart hittar man taklök? Jag har läst att det skulle ha en nästan samma läkande efftekt som aloe vera. men var kan man hitta taklök?

Bjornen
0

Taklök säljs i många olika sorter i stort sett året runt. De tål normalt att planteras i vinterkrukor utomhus. Det finns också några som används som krukväxter. 

Den vanligaste "vilda" taklöken är hammarbytaklöken som ofta växer i stenrös och kring klippor i närheten av gårdar därifrån de en gång kommit. Den äkta taklöken är inte lika vanlig och spriider sig inte så lätt som hammarbytaklöken.

Nallemaja1
0

tack för svaret :P Blir väl att köpa en till våren/sommaren :P Eller om jag hitter en vild.Glad

Idun
0

har inte så många örter för tillfället, bor i lägenhet, men basilika och timjan är nog örter jag inte skulle klara mig utan

Hennum
0

libbsticka har vi i bollerup utanför stalldörren. ojojoj, vad stora dom blir! jag tror pappa använde den nån gång i en soppa…

i mitt studentrum har jag inte en enda ört för tillfället, och jag har inget större behov av dom heller. Hade basilika ett tag, men den dog när jag var borta lite för länge. Ska odla "hot jalapeno pepper", tomater, "Mint" (mentha spicata) jag vet inte riktigt vad det är. Som sagt så står det på engelska, och jag vet inte vad allt heter på engelska. Men mint lät trevligt, oavsett vad det är. Plus gräslök.

Jag skulle vilja prova på att odla alruna…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bjornen
0

Mentha spicata = grönmynta. Grönmynta är dock många gånger mer eller mindre ospecifierad frösådd mynta. Man brukar använda namnet grönmynta när det inte är någon annan.

evrekaw
0

Måste få fråga… Spikklubba, Belladonna och liknande… Har alltid varit rädd för att ha dem med tanke på barnen. Inte bara mina barn utan även andras då jag bor i ett barntätt område och har släktingar med små barn…

Var/hur odlar ni detta så att det är "säkert". Är det någon som har ett bra tips - eller är det kanske bäst jag låter bli fortsättningsvis också….

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Coturnix
0

Drömmen för häxörterna är ju att kunna hägna in dem inom ett högt järnstaket;) Med en vacker grind som bara kan låsas upp av den som bär nyckeln kring halsen…

BiGavia
0

I min Örtagård odlar jag Kärlek….. å, barnen måste lära sej att allt i värlen är inte gott att stoppa i munnen….

Coturnix
0

Helt rätt BiGavia!

Blodeuwedd
0

Hur stor är risken att katterna äter av de giftiga växterna??

BiGavia
0

Mycket liten, katter är kräsna…ät inte det inte katten äter…

Blodeuwedd
0

Jo jag vet att de är kräsna.. men kattungar är oxå otroligt nyfikna.. allt ska ju testas och pillas på även om de inte äter så kanske de tuggar och slickar. Då tycker jag det är lite läskigt. Jag vill ju inte att mina små änglar ska bli riktiga änglar.

BiGavia
0

För Tellus kan jag stå, och jag tror att honan klarar sej! Även om de e små har de instinkt!

Hadina
0

Satt å läste igenom denna tråden
NU är jag jättesugen på att odla mer än det jag har nu.

Isatis
0

Adressen till min örtagård är http://norhagen.se/. Om du vill kan du se vilka örter jag har.

BiGavia
0

Tack, Isatis för din sida… jag har sått de frön jag fått av dej..å hoppas på resultat!Skrattande

Isatis
0

Håller tummarna Bigavia. Jag har fått igång det mesta utom hålrot och grenigt kungsljus. Till all lycka har bolmörten tittat upp. Brukar vara lite knepig för mig.

Blodeuwedd
0

Å Isatis.. av fröna jag fick av dej har Ballongblomma, Hundrova, Bolmört och nu precis Belladonna kommit upp. Jag tro jag har lite för kallt här i mitt hus. Får se när solen kommer igång igen om den kan värma fröna. Alruna och Spikklubba vill inte än.

Isatis
0

Så roligt att sådderna lyckas, Blodeuwedd. Alrunan och spikklubban kommer nog också skall du se. En del örter kan ju vara lite tjuriga. De första alruneblommorna slog ut i förrgår, vårbolmört och dårört har blommat drygt en vecka. Det mesta ser ut att ha klarat vintern trots ganska svår barfrost.

Isatis
0

Blommande vårbolmört. Vacker och giftig.

Coturnix
0

#66 Woow! Vad fin!Glad

Blodeuwedd
0

Jaaa väldigt fin. :)

Isatis
0

Coturnix och Blodeuwedd. Vill ni ha frön av den i höst så säg till.

Coturnix
0

-Till!

Blodeuwedd
0

TILL!!! oxå :)

BiGavia
0

Den har jag fått frön av, men int komme upp än!

Blodeuwedd
0

Bolmörten och Vårbolmörten är väl inte samma väl? Tror du den klarar att växa häruppe?

BiGavia
0

Haha, de lär jag ju märk, bor i zon 7!

Isatis
0

Det är två skilda växter. Vårbolmörten är perenn till skillnad från bolmörten som är ett /tvåårig. Båda självsår sig. Vårbolmörten är ju tuff och klarar sig galant här på småländska höglandet zon 4-5. Barfrosten kan ställa till det men  många gånger klarar ju örterna sig bra i kyligare klimat om det finns ett snötäcke som skyddar dem under vintern.

fridelfina
0

Å jag har fått min första planta till min trädgård, en iris av min mor. Fast trädgård är väl egentligen lite tidigt att kalla det. Än så länge är det en skogsbacke under avverkning, men jag har hittat ett hörn som den förhoppningsvis står rätt skyddad i.

Det var en ganska stor planta som hon grävt upp från sin nya kolonilott, där det var massor med perenna växter på som hon inte vill ha, så det kommer nog flera.

siddelina
0

Jag har salvia, lavendel, mynta, timjan, taklök, kärleksört, smultron, röllika i min lilla täppa.

skogsfrun
0

Lite nyfiken men vad änvänder man vårbolmörten till? Här där jag bor växer det mycket ute i backar tillsammans med vitsippor och gullvivor.

attvaraellerintevara
0

Jag har en söderbalkong…vad skulle ni sätta där? AstridGlad

Vargflickan
0

Här har jag ingen trädgård och alla växter trivs ju inte hos mig i lappmarkerna… .Så då får man göra vad man kan, m.a.o. Snör jag på mig kängorna, släpper ut hunden och går runt knuten och hoppas att jag inte stöter på någon björn. Där plockar jag ljung (förträffligt bra) och allehanda spännande ting som växer vilt. :)

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

[incendium]
0

Jag håller på att förbereda mig för flytt till en stooor balkong i söderläge nere i skåne så kruksamlingen börjar växa. Mer kryddor än örter dock. Målet är en ätbar balkong ;)

Smultron, jordgubbar, blåbärsbuske, hallon, gul oregano, gräslök i mängder, libbsticka, timjan, citrontimjan, apelsintimjan, rödlök, citrongräs, chilipeppar, pepparmynta, äppelmynta, persilja, harsyra, anisbasilika, kanelbasilika, småbladig basilika, gurkört, åbrodd och min nya favoritkrydda: ananassalvia.

Det blir lite trist att flytta ifrån mina andra växter men de kommer att bli väl omhändertagna.

Coturnix
0

Vinrutan.jpg

Vinruta! ;)

Åbrodd.jpg

Åbrodd ;)

Bappho
0

Går det att få vinrutan att övervintra i zon 4?

Bjornen
0

Växtzonerna har inte så stor betydelse för perenna växter. Nu är vinruta egentligen en halvbuske som bilden visar.

Jag har problem med övervintring hos mig (zon 6) och det är bara ibland de klarar vintern. Nu tror jag att mitt största problem är tung vattenhållande jord som inte är så lämpligt för vinrutan, särskilt vintertid.

Bappho
0

Ja, då trivs den nog inte hos mig heller.

Coturnix
0

zonkarta svensk trädgård

Enligt den så växer min vinruta i zon fyra. Men lavendel däremot övervintrar aldrig här.

Iram
0

Kanske jag kunde klara en vinruta här hos mig? Jag bor i zon 6 visserligen, men jorden är ren sand.

Bjornen
0

Zonkartan gäller inte perenner.

Lavendel kräver lätt jord och torrt på vintern. Vinruta tål lite tyngre jord men vill inte ha det blött på vintern.

Isatis
0

Har haft vinruta i många år utan att någon gått till spillo på grund av torka, barfrost, väta eller stränga vintrar. Odlar i sandbäddar och lägger på gräsklipp var tredje år. Bor i zon 4

OleaViola
0

Måste hänga på här å samtidigt putta upp denna fina Tråd

just nu har jag

Romersk kamomill, Citronmellis, johannesört, lakrisrot, salvia, stevia,Kärleksört,malört,Läkemalva,Alruna, basilika,

Dessutom provar jag Paprika å tomat plantor……….

Ett lite olivträd har jag planterat i stort kärl samplanterat med  Min murgröna som jag tänkt Ska slingra sig runtom Kärlet………..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.