Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 8186 ggr
Wargmane
0

Hur ser eran Örtagård ut???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja min är förnärvarande lite minimalistisk *ler*

Och innehåller än så länge bara Rosenmynta, Lavendel och Citrontimjan….men det ska snabbt fyllas på !!

Efter 25 år med stor tomt och med mängder av örter , har jag nu "bara" två balkonger …jaja det ska väl finnas råd för det oxå *ler'

Skulle vara roligt att se hur ni har det !?

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Outrageous
0

Min befinner sig nere i Helsingborg hos min mor efter övervintringen. Den kommer hem till mig den 10e. :) Dock ser den nog ut som förra året, och då såg den ut såhär. rosmarin, citronmeliss, citrontimjan och lavendel. Humle blir det inte i år, då den är svår att hantera inomhus. ;) Slänge med en bild på hela förra årets växtlighet också. :)

http://static.pici.se/pictures/bTKiBfsYX.jpg

http://static.pici.se/pictures/wlgwkxQLM.jpg

isnornin
0

du får gärna titta på min blogg;) ska vara duktig o fota nu när solen börjar värma…. Var ute nu o gallrade 2 av 5 krusbärsbuskar, klämde mig såklart, klantigt;)) Har så hiskiligt stor dård, svårt att fånga allt på en bild…

www.isnornin.blogspot.com

MVH Isnornin

Waara
0

#0 Så inspirerande…jag är i tagen att börja plantera…bra att jag blev påmind…

Så fint ni har gjort det… #1 smart på balkongen..#2 Så fint det var..

Inspirerad! tack…

BB//W

Endroppeihavet
0

Bah.. min kamera måste ha nya batterier! Men d finns Isop, kamomill, kattmynta, Basilika, rosmarin och alruna och solrosor

Rent matmässigt finns med chili, tomatplantor, sockerärtor, krasse, dill,  ärtor och persilja.

Finns tom. en säck med jord me potatis som står lutad mot balkong väggen.

Längtar starkt efter en hel trädgård att påta omkring i!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Alvljus
0

Fina, inspirerande bilder! Min örtagård har en fallos mitt i, en sten som min älskade har rest. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder, vi håller på som bäst att anlägga örtagården nu. :)

Outrageous
0

#3 Gäller att anpassa. :D Tyvärr har jag ingen balkong i sommar. :(
#4 Det är vi fler som längtar efter. :D

Coturnix
0

Kålgården som den ser ut just nu. Man kan ju undra om det ska bli något. Myskmadran och bergsvallmo är på god väg. Den slingrande stormhatten ser också ut att ha övervintrat. Currykryddan glömdes kvar så den kan vi nog glömma ja.:D

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=be839d66-7636-4c84-8786-bf60254f16fe&Filename=kan det bli ngt.jpg)

Wargmane
0

Wow ! Fina bilder..och smarta ideèr !!Skrattande

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Outrageous
0

#7 vad mysigt det såg ut :)

Jodrena
0

#7 ser underbart ut!

Mina örter får trängas på en liten fransk balkong :P fast inte riktigt än för de är nysådda och dessutom håller de på och grejar här på våra balkonger med någon slags renovering. Så de kommer dit litet senare i vår :)

Iram
0

Hmm… Ska ge mig ut med kameran. Men min örtagård är ännu ej gjord, fast jag kan ju plåta den tilltänkta platsen. :-)

Wargmane
0

ÅÅhh Iram …vad underbart *s*

vet ni….den sista örtagården jag gjorde ..var i form av ett pentagram..med en diameter på 6 meter..den var så outsägligt vacker …jag har tyvärr inga bilder kvar av den ….men jag tror den gläder de som bor där nu *ler*

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Cristine
0

Jag kan inte plantera nåt för jag ska flytta till en annan gård närmare havet och hinner inte medGråter

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hadina
0

Jag har med skapat mej en liten örtagård.. Just nu är där: Lavendel, Kryddsalvia, Pepparmynta, rosmarin och citronmeliss. Men har planer på lite till..

Jag har fotat men kommer tyvärr inte åt bilderna än :(

Det doftar såå gott när man sitter där ute.. och bara är:)

Waara
0

#0ville bara säga att jag uppskattar tråden…perfekt med inspiration nu när det skall påtas.. 

BB//W

Wargmane
0

SkrattandeJaaa jag blev så inspirerad av Outrageous bilder att jag rusade ut till plantskolan å shoppade loss *s*

Citronmeliss Rosmarin Daggkåpa(nån sort jag inte sett förut)

och sen tre gammaldags Geranium(mormors hälsoväxter)

Yipeeee vad kul det är !

Släpade upp en gammal byrå från källaren som jag ska ikläda plast i lådorna ……och sedan plantera tripp trapp trull i dom *s*

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

spindelfot
0

haha min örtagård är över hela lägenheten.. jag måste ju ställa krukorna högt och svåruppnåeligt så att tornadon inte sveper ner dem. Häromdagen kom jag på honom då han stod på en stol och lassade in jord och timjanfrö in i munnen från en kruka.. Snart kommer det alltså att växa ut timjan ur näsan på honom, men vad gör det, det luktar ju väldigt gott..

kommer att få ett blombord till balkongen snart.. får se ifall det är barnsäkert.. annars odlar jag förresten - alruna, ringblomma, timjan, salvia, dill, persilja, mejram, och solros ;) alla har grott i sina krukor nu, letar sig upp små och gröna med 'segerhättan' på huvudet, det känns som att få små barn.. alrunan var knepig men jag gav henne ett örhänge och då växte hon upp och ville titta ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

_RS_
0

Här är början till den…

Inte mycket uppe nu, men det kommer vallmo, potatis, ringblomma, gräslök, salvia, basilika, mynta, artemisia och rosmarin, bönor, sallad.

Pyrola
0

Åh, vad jag längtar efter en riktig trädgård! Jag har en stor balkonglåda men den räcker liksom inte till. Vi får väl se vad som övervintrat, jag har inte gjort något särskilt med lådan för att den ska klara vintern nämligen.

Jag kanske ska ta en sväng till plantskolan på torsdag. Jag är jättesugen på en rosengeranium, men i blomsteraffären hade de bara vanliga pelargoner :( Måste lösa det där med att katten gödslar balkonglådan också. Inte bra. Bilden är från förra sommaren.

Wargmane
0

Du  #19 jag fick tag på jättefina rosegeranium …det är en kedja som kallar sig antingen Blomsterhallen eller Blomsterlandet… Där finns det!

Vilken fiin låda du hade förresten!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Iram
0

Ok, nu får ni ha lite fantasi… Om ni ska kunna föreställa er min blivande kryddgård, menar jag. :-)

Sätter först in en bild på hur det ser ut just nu (eller för 2 dagar sen åtminstone). Det är storstädning i växthuset och det är därför det ser så himla rörigt ut. Vid sidan om växthuset syns ett ruckligt land och en trälåda - där ska min kryddgård vara!

Ritade ihop en snabbskiss i paint som visar på ett ungefär hur jag har tänkt mig det färdiga resultatet.

Men först alltså i nuvarande fason:

Iram
0

Och så in med den otroligt proffsiga ritningen på kryddgården!

Förresten, fick just veta att grävmaskinen eventuellt kommer på fredag och gräver ur det som ska!! *spännande!!**

Pyrola
0

#20 Tack! Den var jättefin innan myntan fick spader och tog över allting :)

Jag ska kolla om det finns en Blomsterlandet här hos oss.

Ayena_old
0

Åhh så inspirerad jag blev när jag fick se hur fint ni har det i era örtagårdar. Nu är det väl för sent att så något om det ska hinna gro och växa till sig, så det får bli ett besök på Paletten, en handelsträdgård fem minuters cykelväg härifrån. Jag har en bra balkong med massvis av tomma krukor som väntar på att fyllas.

Få se nu……..lavendel, rosmarin, timjan, isop, citronmeliss.

Tack för inspirationen!

Coturnix
0

# 22 Jomen det var den! Verkligen fint tänkt ju! :D och får du grävmaskin så är det helt realistiskt också!!!:D

BranDuir
0

just nu är den bara en dröm….men platsen finns

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hadina
0

Jag sår fortfarande! *S*.. Kommer det så kommer detFlört

isnornin
0

Iram har du en tomatplanta jag kan få köpa?! fin skiss:)

Jag ska åka o köpa jord nu på morgonen!

Ska nalla smultron av min syster, de har rödablommor:)

I dag har jag taggar av krusbärsbuskar i fulla händerna!!och en mindre skön blodblåsa på tummen;) ruskigt klantigt!

MVH Isnornin

SEViking
0

Oj, den här frågan vill jag inte ens svara på Generad

SEV Cool

Bappho_
0

Jag kommer nog mest att få gräva jag om mina drömmar någonsin kommer att bli besannade.

Hadina
0

Bappho! Ååå så vackert! Är det så du bor?

Bappho_
0

Ja. Där bor jag. Det är västra kanten av min gård, en gammal äng som min bror skrapade av i höstas med traktorn för att jag vill göra lite grönsaksland och sånt. Tyvärr har han ingen grävskopa så det får bli spade och mannakraft (förlåt, kvinnokraft ska det vara).

Astrina
0

#32 Vilken kraftplats du bor på! Såå vackert!

Iram
0

Bappho; du får bjuda in oss andra häxor för en gemensam grävhelg! Medtages spade och kaffebröd! :-)

Isnornin, jag har plantor av 3 sorters tomater så kom förbi nån dag. Ska snart skola om dem. :-)

Kram Iram

isnornin
0

Tack Iram det våre snällt!

MVH Isnornin

Wargmane
0

Sen även om man inte har vare sig balkong eller trädgård…så finns ju moder Jords eget Apotek   alldeles vid husknuten och är egentligen allt man behöver…..

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Bappho_
0

Ett annat projekt som är lite mera framskridet är den här rabatten jag snart grävt färdig (hoppas jag).

Iram
0

Idag kom stora grävaren och skottade ur min köksträdgård och min blivande kryddgård. Det känns så skönt för nu kan det roliga börja. :-)

Så här såg det ut:

Iram
0

Och när det var klart såg det ut såhär:

Iram
0

Det ska bli jätteskoj och ryggbrytande att göra iordning allt. Nästa steg blir att inhandla marksten och så ska vi få hem ett lassa vardera av sättsand, singel och matjord. Sedan blir det att gräva, lägga sten mm. Sist ska ett vitt trästaket omgärda kryddgården, och en portal som ingång.

Min käre sambo hade ett jättebra förslag; han tycker att vi ska lägga en stenrundel i mitten av kryddgården och där lägga stenarna i mönster av ett pentagram. Vi får se om vi lyckas med det. :-)

Nu ska jag ut o jobba!!! Kram Iram

Wargmane
0

#12 ja det är vackert !!!!

Örtträdgård som ett pentagram …skrev om det tidigare i tråden *s*

Häftigt när man kan sätta örterna i rätt ordning !!!

Kramix

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lorelai
0

#41 Hu?? Sätta örterna i rätt ordning? Jag begriper ingenting jag..

Hadina
0

Jag begriper inte jag heller!.. Förvånad

Wargmane
0

ååhhh sorry girls …skulle ha förklarat det där lite bättre ….

jo alla örterna hör till olika element….eller riktningar som vi säger….för att skapa extra "kraft " finns det en tradition om vilka som hör ihop med vilka utefter vilka egenskaper örterna har !

Ja bättre än så är det svårt att förklara kortfattat!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Lorelai
0

Ja så.. :D Ja nu begriper jag. jag är novis i ämnet dra fram sina örter. Går i skola under min make jag.. angenämt både på det ena och det andra viset. :P

_RS_
0

Nu har vi tagit lite nyare bilder. Det har börjat ta sig och vi har fått till en liten tillväxt.

lite grönt…

_RS_
0

Så har vi en bild från andra hållet med….

Lägg märke till exkavatorn uppe till vänster…

kalmus
0

Sök på Norhagens örtagård så kan du titta på mina växter.

trampolin
0

:/ jag har ingen örtagård.. bara en spikklubba i en kruka :) Men den växer bra än så länge (tack spindelfot ^^)

SEViking
0

Ja tack spindelfot ifall det inte gick fram förra ggn.

SEV Cool

isnornin
0

#44 Kan du inte berätta lite mera!!! Jätte intressant!

Kram

MVH Isnornin

Raxic
0

bilder på min örtagård kommer snart , det har ju börjat ta sig så fint , har alla de vanliga kryddväxterna men även spikklubba, belladonna och alruna som allihopa verkar växa så det knakar , härligt att se!

Raxic
0

just nu ser det ut såhär…

Endroppeihavet
0

#53 Smart med hyllan framför fönstret :) Om man nu inte vill krångla med att hänga upp extra hyllor "i" fönstret så att säga

Raxic
0

ja jag har ingen fönster bräda alls , och den där hyllan var kanon för den blockerar inte ljuset..

Endroppeihavet
0

ja.. jag använder ju balkongen.. det finns isop, basilika, lavendel, kamomill o en tomatplanta längst bak.. o i främre är det persilja, gräslök, mer tomater, olika böner o en chiliplanta.

Endroppeihavet
0

o på golvet står d potatis o solrosor

Hadina
0

Åååååå så vackert!!! Riktigt mysigt och inbjudande

Jodrena
0

jag vill också ha balkong eller gräsplätt eller vad som helst som är litet större än det jag har nu. ser så mysigt ut med alla bilder.

Endroppeihavet
0

Ja växterna ha rusat mot skyarna!

Såhär såg d ut för en månad sen.

Endroppeihavet
0

Har du inte sett raxics ide en hylla framför ett fönster. Det tänker jag göra iaf! Ikea nästa!

Jodrena
0

åh jo det har jag sannerligen gjort och blivit grymt inspirerad. dock har jag inget passande fönster till ändamålet. eller snarare, har inte utrymme framför fönstrena.

karinf
0

Min lilla örtträdgård ute på balkongen. (bortsett från basilika & myntha & aloe vera på altaret) Där finns: citronmeliss, salvia, 2 sorters timjan, curryört, mejram, lavendel, rosmarin mm

Bilden “http://haxor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=dd05f37a-c847-4200-9ceb-704f07a5b963&Filename=tradgard1.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Raxic
0

jo tyvärr har jag så mycket avgaser vid min balkong så ute tänker jag inte ha några växter… balkongdörrarna går som tur är till golvet så alla växter får plats och min lilla vovve brukar sova på hyllan längst ner =)

min hyla är fylld av

basilika,gräslök,persilja,rosmarin,drakblodsträd,sandelträ,tomater,rädisor,baby pumpa,jätte pumpa,lumina pumpa, paprika, lavendel, alruna,belladonna,spikklubba och mycket mycket mycket mer…

Jodrena
0

:D idag har jag fixat och donat i köket. Så nu har jag en hel örtagård i mitt kök. Bild kommer senare, kanske inte idag då jag fortfarande måste plantera om en del saker o.s.v. men åh det ser så härligt ut! Och det är praktiskt att ha dem i krukor när man har en liten liten minibalkong så de kan få turas om att få sitta en dag i sol och vind :)

Matea
0

Min örtgård ligger i väntan på broder BD och hans paket. och sen skulle jag behöva köpa på mig lite saker som låda, redskap och om det finns 1 grönt hårstrå som start kräver inte en grön tumme men som sagt 1 grönt hårstrå räcker för mig så jag iafl, kan få starta odla;)

Outrageous
0

Årets örtagård är inte värst imponerande. Har varken haft tid eller pengar till mer än såhär. Får se hur det går nu när det är inomhus. Jag ger till och med humlen en chans! Räcka ut tungan

http://static.pici.se/pictures/WGHndCTnZ.jpg

Outrageous
0

Undrar för övrigt varför min lavendel inte vill få några blommor. Ledsen

Hias
0

#68 Min vanliga har inte blomma än men kronlavendel blommar .

Outrageous
0

#69 Hur länge har du haft den?

Hias
0

Ca 1månad.

Outrageous
0

#71 Okej, för jag har haft min sen förra året, och den blommade aldrig då heller. Men det kanske tar ett par år? Eller så blommar kanske inte alla?

Hias
0

vet int men mina har knopp

Outrageous
0

Hmm.. Det har inte mina. Kanske inte blir några då. Nåväl. Man kan väl ha lika mycket användning av bladen hoppas jag.

Coturnix
0

Jodå det växer nog…;)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=cd1b2d90-496e-43b3-b27e-40cf96296a72&Filename=14 maj.jpg)

Iram
0

Ååå, Coturnix, den är fantastiskt vacker och trolsk!

Coturnix
0

#76 :D

Spännande att se hur denna ska utveckla sig…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f887fe8b-760b-46c1-a964-40f2bac80116&Filename=Slingrande stormhatten.jpg) Slingrande stormhatten som jag satte i höstas!

Vekka
0

Alltså! coturnix. är det din trädgård på bilderna? den är ju helt underbar, jag älskar sjöhästen i sten!
----Jag vill, jag vill ha…..#S#
kram

Iram
0

Min örtagård är ännu låååångt ifrån klar, men en liten bit har jag iallafall kommit. Fattas nu "bara" singel i gångarna, stenplattläggning, staket, plank, möbler, portal med rosor och så VÄXTERNA förstås!  *puh* Ett litet äppelträd har jag iallafall petat dit, och smultron därunder. :-)

Iram
0

En till bild:

Coturnix
0

#79 Vilket jätteprojekt!!! Du har hunnit längre än vad jag har gjort på tio år…:)

Iram
0

Asch, slänger in nyrenoverade köksträdgården också så ni ser att det verkar finnas växtkraft i den. :-)

Iram
0

Undrar det jag, Coturnix! Din underbara trädgård is to die for, den måste ha krävt en hel del arbete att iordningställa. :-)

isnornin
0

Vad fint det har blivit!!!

MVH Isnornin

Coturnix
0

#83 jo men just örtagården…den är fortfarande en pinne med ett snöre för att mäta ut cirkeln…jag tog kålgården i besittning för örterna. Så köksväxterna existerar inte. Bra ide med prydliga ramar! Och fiffigt att kunna bygga en bur över sådär!!!:) Särskilt om man har djur.

Jodrena
0

åh så fint det kommer bli när det är färdigt! :D Är ju redan vackert.

Juvela
0

Det ser jättefint ut redan Iram =) Kan riktigt se framför mig hur vackert och mysigt det kommer bli när det blir klart.

KlaraStjarnljus
0

Pepparmynta, rosmarin, timjan, basilika, oregano, rosmarin och salvia. Jag ska skaffa lavendel, rosengeranium, kamomill och kattmynta, och sen ska det ut på balkongen när jag får iordninggjort där. Där står än så länge bara två pepparmyntor i en balkonglåda. Aloe verorna får stanna inne! ^^

Tuva-Lena
0

Åh, vilka fina bilder ni har! Har börjat lite smått med en trädgård jag också, och lägger in några bilder när jag har nåt att visa upp. Här måste man ju skärpa sig alltså! Generad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Wargmane
0

Wow !! Fiint det blir Iram !!

Och du kära Coturnix….det där …ÄR Häxegården det !!!

Inbjuder att snoka runt med näsan …*ler*

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Hias
0

så här ser de ut hos mig just nu/spikklubban

Hias
0

Tomatplantan som jag tog frön från en tomat i höstas och la på papper för att torka

Hias
0

Min lavendel som nustår i blom skall ta mer kort och sända in

Isatis
0

Vill visa ingången till min örtagård. Här sitter korparna på vakt, kvasten hänger i portalen som är övervuxen med hundrova. På kvasten hänger rot av alruna och en benknota.

Isatis
0

En närbild på korparna.

Vekka
0

#94 oj det var härligt! jättefint, underbara korpar, har du gjort dom själv?
Dom får gärna flyga o söka sig till min trädgård Skrattande.

Waara
0

Åh..vad fint ni alla har det..började skriva om de fina korparna Isatis har :) Irams härliga örtagård! Coturnix magiska..
Alla har det ju så fint, har missat denna tråden på bra länge..

Verkligen fint har ni :) så här ser en del av mina örter mm. ut,.. väntar på sitt växthus.. extra glad för spik klubban jag fick av Hias till vä, sen är det 3 jordgubbar i mitten ..  haha, väntar på revor att plantera ut..
Jättekul och se allas så fina växter & projekt :)

Kram!//W

Coturnix
0

Järnkorpar elled vad? :)

Isatis
0

98

Inga järnkorpar. De är snidade i lindträ. Färre kvistar och lättare att arbeta i.

94

Det är inte jag som har skapat dem. Jag är huvudsakligen temperamålare, är inte särskilt duktig träsnidare.

Är jag tjatig om jag lägger ut fler bilder?

Vekka
0

Nehe inte tjatig! jag o säkert många fler …Älskar att se bilder! SkrattandeSkrattande

Waara
0

#99 Visa :) jättegärna!

[trumman]
0

Bilder = bara roligt!!

Mer mer!

Coturnix
0

Bilder!!!!:)

Anco
0

#95 Korparna är ju bara för läckra!!! Vilket arbete, dom måste du vara glada för!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Isatis
0

En vy över den nedre.

Isatis
0

En bild från den övre delen av örtagården.

Waara
0

Isatis, så otroligt fint du har det! :)      /Magiskt/ 

Kram//W

Vekka
0

Ja, superfint :)

Isatis
0

Den nyanlagda kryddgården. Flyttad hösten -07.

Isatis
0

En del av häxans kvarter. Orkar ni med fler bilder?

Vekka
0

Jaha då! Skrattande bara mata på! #S#

Waara
0

Shoot! Åh, vad fint…

P.s Ser bilderna nedan oxå, kul att du visar! /full av beundran/ D.s

Isatis
0

En bild på Öl- och brännvinslandet. Har försökt att skicka flera bilder på samma gång - misslyckas! Hur göra?

Isatis
0

Jag kan ju presentera mig i bild. Här kommer örthäxan själv.

Isatis
0

Sista bilden för idag. Också tagen från nedre delen av örtagården.

Jodrena
0

helt underbart Isatis!

Anco
0

Vilket ställe du har!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Iram
0

Härlig örtagård, Isatis!! Man blir alldeles gredelin av avundsjuka.,…:-)

lightseeker
0

mmm, isatis, jag blir helt SJUK när jag ser bilderna av din trädgård, påminner SÅ mycket om den inre trädgård som jag har inom mig och skulle ha kunnat tänkt fram den, UNDERBAR var bara ordet.

VILL så GÄRNA besöka den, den har verkligen helande energier i varje vrå.

Grattis till ditt fantastiska jobb och tack för att du delar med dig av din stora gåva. Önskar så att jag en dag bara kan fara runt och besöka massa underbara trädgårdar.

blodtopp
0

Jag är inte ett dugg avundsjuk på dig och din örtagård Isatis.

*ljuger sig själv både grön och blå*

Usch vad jag längtar efter ett hus på landet, långt bort från stan. Helt underbara bilder!!!

Coturnix
0

…jag ska gå ut och försöka klippa färdigt gräset….

:) Såå fint! Isatis!!!:)) Vilken arbetsinsats!!!:)

Isatis
0

Så roligt att ni tycker om min örtagård. Det gör mig så glad. Alltid roligt att prata odling med andra som är örtintresserade.

Endroppeihavet
0

Åh så vackert Isatis.. den måste tagit sin tid att blivit den det är? Trädgårdar blir så vackra när det får växa i år o dar. :)

Vad finns det i örtaväg i din trädgård?

Isatis
0

123

I Häxans kvarter har jag alruna, belladonna, spikklubba, odört, bolmört, hålrot, besksöta, tulkört, liten gul digitalis, vårbolmört, stormhatt, munkhätta, svart hundrova, röd hundrova, opiumvallmo, våradonis, trolldruva, ormtunga, dårört, svart nysrot, jordgalla, vanlig fingerborgsblomma, fotblad, skogsvallmo, gulltörel, akleja, kornvallmo, rågvallmo, svart viol, hundtunga, kattmynta, harris, vårflenört, slingerstormhatt, flikfläder.

Sedan har jag ju andra örter i medicinalörtagården och i färg- och i öl- och brännvinslandet. Kryddgården har sina örter avsedda till mat och dryck. Du kan ju säga till om du vill veta något mer.

Jodrena
0

#124 Vilken bra idé att ha mat- och dryckesörterna för sig och medicinalörterna för sig. Supersmart!

Jag skulle vilja veta vad du gör med örterna i Häxans kvarter. Du verkar vara en stor inspirationskälla när det gäller örter! :)

Wargmane
0

Men Isatis!! vilken vacker trädgård!!

Vilket jobb du har lagt ner !!

Helt underbart!!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

blodtopp
0

*note to self - ta kort på min balkong*

=)

Iram
0

ÄNTLIGEN är stommen till min örtagård så gott som klar. Nu kommer det roliga; att inreda med växter (har tjyvstartat) och annat fint. Och så är det bara att vänta på att det ska börja frodas…förhoppningsvis…

Har idag varit till handelsträdgården och inhandlat två häggmisplar (ska stå utanför örtagården, älskar höstfärgen), en uppstammad benved (återigen höstfärgen), två rosor ( honungsros och maidens blush), två stora lila nävor, löjtnantshjärta, jättekungsljus, stjärnflocka, lyktor…. Åh, är helt slut. Solen tar livet av mig, kan ju inte låta bli att gräva.

Dagsfärsk bild:

Isatis
0

Så fint du har gjort! Nu har du mycket roligt att se fram emot - planteringen av alla växter. Har du tänkt dela in örtagården i olika kvarter eller…?

Lorelai
0

Väldigt bra jobbat! :D Mycket fint blev det.. mycket.

Hadina
0

Isatis.. tack för att du delar med dej av dessa vackra bilder
Helt fantastiskt vackert!! Jag vill MEEER nu :))

Iram.. Så fint det blev!! Mycket jobb bakom.. vi har ju fått följa din vandring från ingenting till detta vackra!!
Tack för att du visar!!

BiGavia
0

Iram , helt underbart… skulle vilja bidra med något undrar vad???

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

isnornin
0

Fint Iram:)

MVH Isnornin

blodtopp
0

Nu äntligen har jag fixat bilder på min lilla örtagård =)

Här blommar oreganon för fullt =) Det är salvia, timjan, rödmalva, lavendel och äkta johannesört tillsammans med oreganon i den runda tunnan.

blodtopp
0

I baljan bredvid blommar krusmyntan och tillsammans med den försöker citronmelissen ta över. Men både näva och akleja är lika 'ta-plats'-benägna, så det ska bli intressant att se vad det blir av det *S*
  På räcket snirklar fjärilskrasse runt, får hoppas den börjar blomma innan den blir uppäten av krypen jag inte ser.

Lorelai
0

Vad mysigt Blodtopp! :D Där trivs du bra om kvällningen va?

blodtopp
0

Och så tredje baljan. Här växer timjan, lavendel, mejram, persilja, kanelbasilika, salvia och lite ringblommor. Dessa är uppdragna från frön ganska sent och blev sent utplanterade, så vi får se hur långt de hinner komma innan hösten kommer ;o)

miffo
0

Fint, det med baljor verkar vara en bra och praktisk lösning

Isatis
0

I kryddkvarteret blommar och grönskar det för fullt. Jag skördar varje dag, så snart daggen torkat.

Isatis
0

Ännu en bild.

miffo
0

Åhh vad fint. Vad är de röda blommorna man ser i #139?

Isatis
0

De röda blommorna är en temynta, Monarda didyma. Är verkligen tacksam att odla och är god i te. Skickar med en närbild.

blodtopp
0

#136 Jo, det gör jag. Tyvärr är det vissa störningsmoment på balkongen som inte syns på korten, men jag får stå ut ett tag till *S* Jag är i alla fall superglad över att äntligen gjort nåt sånt här nu =)

(Fast helst vil jag ju ha en sån trädgård som Isatis har, men man kan inte få allt här i världen ;o) Jag är nöjd ändå!)

miffo
0

#142 Mycket vackra blommor Glad. Undra om temyntan skulle acceptera att bo i en kruka på en balkong? Annars får jag vänta tills jag har en odlingslott.

blodtopp
0

Temynta kan bo på balkong =) Vi har haft det ett år och den växte så det knakade. Fast iofs beror det väl lite på vilket håll balkongen är vänd mot. Vi har sol på från tidig morgon till 15-tiden ungefär.

miffo
0

mmm…då kan den nog klara min södra balkong. Fick tag på några stora lerkrukor idagGlad

Marah
0

Ååh… :O

Vad fina trädgårdar ni har, allihop :)

Har tyvärr ingen kamera… Men jag kan ju berätta vad jag har i den :D

Alltså: Dårört, häxört, blåsalvia, stormhatt, spikklubba, besksöta, bolmört, odört, nattskatta, belladonna, drakblodsträd, ringblommor, rosor, gräslök och rabarber

Och inomhus ska jag sätta en Alruna… :D

BiGavia
0

En del av min örta trädgård…

blodtopp
0

*avis på BiGavias härliga trädgård*

Den ser underbar ut!

miffo
0

Underbar trädgård BiGavia, grusgångarna ger ett sånt häligt lyft

Iram
0

Härlig örtagård, BiGavia!! Är det salvia som lyser så blått och vackert?

BiGavia
0

Jo, det är safirsalvia… den "riktiga" blom int alls den står i samma rad framför kryddtagetes

BiGavia
0

Jo, det är safirsalvia… den "riktiga" blom int alls den står i samma rad framför kryddtagetes

BiGavia
0

Massor av peppar stak som svag…

BiGavia
0

Min änglatrumpet och gurka

BiGavia
0

Basilika, passionsfrukt…..mer chili

BiGavia
0

Boskon…fjållkvanne

BiGavia
0

Lavendel blå och vit som inte blommar vid fototillfället, Salvia varigata och malört.

varulven
0

Vad fint ni har det!! JAg bara flyttar hela tiden så jag hinner aldrig åstadkomma något liknande tyvärr, men min dag komemr antar jag :)

BiGavia: oj man skulle vilja komma å kika lajv innan säsongen är över!

BiGavia
0

Varulven du får ta en sväng på resan nerSkrattande De skulle vara skoj

Raxic
0

#61 ja den här typ stål hyllan är köpt på just ikea. Ganska billigt också.

Jag använder självklart balkongen också , men mitt fönster blir som ett växthus så på kvällar eller när det blir för kallt..

eller för e växter som behöver super värme jämt så ställer jag in dem i hyllan :)

OleaViola
0

här en bild av min lilla örta Gård

spindelfot
0

Jag gillar den mjuka stolen!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

OleaViola
0

Den är otroligt skön att sitta i ……… sliten men bekväm…..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.