Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3243 ggr
Dryaden
0

Vägen..

Hej på er!

Jag har sökt mig fram själv, och känner att jag liksom är en "häxa-på-väg". Men ingenstans har jag funnit något som passar mig riktigt. Jag skulle vilja lära mig mer, när ma mig moder natur och använda mina förmågor och lära känna dem. Dels för att få känna mig "hel" eller mer sann men också för att jag är övertygad om att jag kan vara till glädje för människor runt mig.

Var kan jag läsa, eller lära mer. Och hur vet man egentligen om det ställe man surfar in på är seriöst. Det finns sajter som flaggar med att utfärda diplom efter avslutade kurser.

Eller…mitt i vardagens brus med många barn, hur finner jag vägen till det stilla lyssnadet inåt. Finns några goda idéer hos någon av er. Jag känner att jag lär mig av många och mycket runt mig. Sakta men säkert. Följer den inre rösten så långt det går. Men jag känner också att jag skulle behöva en läromästare- av något slag.

Tips och reflektioner emottages tacksamt.

Ganna
0

Ett snabbt svar i brist på tid för ett längre; de som skyltar med att man blir "diplomerad häxa" (eller certifierad, initierad etc) vet inte vad de håller på med i 99,99 av hundra fall.

Sen får du kika runt här efter olika tips och synpunkter och kanske komma med mer specifika frågor efter hand, de är lättare att svara på.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

ladysparkle
0

Hej! Ja, det kan vara svårt ibörjan att veta vilka böcker som är "bättre" eller "seriösare" än andra. Och med hemsidor kan det vara ännu svårare.

Mitt lilla tips är att gå till en bra bokhandel och sätta dig och titta igenom böcker och se vad som känns rätt. Jag brukar tycka att när jag hittar det som är rätt för mig just nu så känner jag det i kroppen. Och en speciell bok kanske känns rätt i början, men sen när man kännt efter mer och lärt sig mer så kanske de inte passar längre. Men det är en del av resan och vägen tycker jag.

Min första bok jag köpte, och som fick mig att förstå att det fanns fler som jag, hette Earth Magic och var skriven av Margaret McArthur. Jag vet inte ens om den finns att få tag på längre. Men det som var så bra med den var att den sa inte vad man skulle säga eller göra utan den handlade mer om hur man kunde börja lära känna de olika elementen och hitta vägen till Gudinnan. För mig var den perfekt. Så jag hoppas du också hittar böcker som passar perfekt för dig där du är just nu på din resa.

Hemsidor är svårare. Och det beror ju på vilken inriktning du är dragen till, om någon. Ofta kan ju böcker ha rekommendationer i slutet, så om du hittar nån bok du tycker om så kanske du kan hitta nåt passande där.

Jag önskar dig lycka till på din väg.

Kram från Elin

Dryaden
0

Tack snälla för svaren.

Då är jag på rätt väg då, min väg. Saken är den att jag har flera hyllmeter hemma…med diverse böcker i ämnet. Som min sambo läst tidigare. Ingen av dem har jag läst själv. För jag vill liksom inte, förekomma mig själv…om ni förstår?

Men kanske jag ska använda min goda inutition helt enkelt. Känna på boken. Hur den vibrerar, om den är för mig- just nu.

Sedan är det detta med inriktningar- det finns ju som sagt så mycket…min grundinställning är dock att de som tar fett betalt och sedan ger diplom är tveksamma. För hur kan man mäta och väga personlig utveklintg och kunskap- det är vad magin är fär mig… ett sant leverna, handlande och tänkande att gå vägen i  livet med hjärta.

kram!

Ganna
0

#3 Det är inte vad du läser (i början) utan _hur_ du läser det: med kritiska och granskande ögon.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

ladysparkle
0

Ja jag tror att oftast vet man inom sig vad man tror och således har man redan en inriktning. Sen när man fattar tycker för något annat så lär man sig mer om det. För det kan ju vara svårt att försoka bestämma sig i början vad man ska tycka. :)

Jag har gått en Prästinneutbildning i England i tre år som jag betalade för och det kändes helt rätt eftersom hon som ledde den hade det som jobb. Och jag betalade gärna. Men jag håller med om att det kan vara väldigt svårt att veta vad som är rent trams och vad som har substans. Men när jag hittade min kurs var det intuitionen som sa att det var rätt. Och intuitionen hade rätt! Kurserna går fortfarande och jag har fått jättemånga vänner genom mitt engagemang där. Helt underbart!

Men alla behöver ju inte gå en kurs för att bli Prästinna, men för mig var det fantastiskt!

Va underbart att ha hyllmeter med böcker hemma! Då kommer du säkert hitta nåt som passar snart! :)

Kram

Dryaden
0

Tack återigen.

#4 Kritiska och granskande ögon - that´s me. Är inte särkilt lättköpt…men med åren så har det vuxit sig starkare i mig, min inre röst och mina vägledare..så jag vet nog i maggropen om något är för mig eller inte.

Svårt är det ändå. Men roligt, livgivande och underbart!

#5 Precis…var och en blir salig på sin tro…Alltså. Man har ju också individuella förutsättningar eller utmaningar eller livsbetingelser eller om man vill se det mer som att man är i olika skeden av lärande livet igenom…Mina betingelser just nu är en stor familj och karrär i full fart. Det skulle kunna vara lätt att bli bortkollrad av allt det jordiska och materiella…men det är också utmaningen för stunden, för mig och jag msåte säga att jag klarar mig riktigt bra. Jag känner att livet är en skola. En vän frågade mig "ska jag gå en Häxkurs eller läsa sociólogi" Då svarade jag som ni…det vet bara du. Men jag tror att vägen är kunskap. Att lära och att dela…det finns 1000 vägar. Och som LAo tse sade: Även en tusenmilaf´ärd börjar med ett steg.

Kram på er båda!