Artiklar om ockultism på internet
Numera finns det ju "en del" artiklar, uppsatser och böcker om ockultism tillgängliga på nätet, men det kan ju vara ganska svårt att hitta fram till guldklimparna själv. Google i all ära men det är svårt att hitta något man inte letar efter. Om ni förstår vad jag menar.
Personligen älskar jag all den fria information och kunskap som går att finna så ifall ni hittat några artiklar om ämnet, vänligen länka till dem här i tråden 
Jag hittade ett par uppsatser på kandidat och magisternivå om olika ämnen som säkert kan vara intressant för många här
Norrsken: komparativ studie i fornskandinavisk sejd och samisk schamanism
Björnskallar och magiska bilder
New Age i Östra Mellansverige: en studie av den oorganiserade nyandligheten
Hälsingegårdar: skrock, vidskepelse och folktro i Norrala socken
Boteformelns överlevnad från förkristen tid: magiska ord och handlingar mot vrickad och bruten fot
För er som vill leta vidare så hittade jag samtliga uppsatser på uppsatser.se
ur Wicca: en religionsstudie
Eftersom Gardner var nära vän med en av grundarna till satanismen är också dessa två väldigt lika, men också väldigt olika.
Bara den raden får mig att undra över författarens religionskunskaper om jag ska vara ärlig. Vad som syftas till är Gardners relation till Anton Zandor LaVey, grundaren av Church of Satan. Först så skapade inte Church of Satan satanismen. Den har funnits mycket längre än så.
Sedan förstår jag inte riktigt hur man kan se likheter i en ateistisk filosofi som bäst kan beskrivas som social darwinism med Wicca?
#2 Nu har jag inte läst uppsatsen eller kollat länken, men menar hon inte Crowley? Jag har då aldrig hört att Gardner hade en relation till LaVey.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Det stämmer att Gardner hade en kortare relation till Crowley och att han dessutom har hämtat stora delar av sin rörelse direkt ur det Thelemiska systemet som infördes i O.T.O…
Gardner och Crowley träffades dock inte före 1946 - vilket gör deras kontakt kortvarig. Gardner skall ha bett Crowley om material för att utföra ceremoniell magi - men varken de eller vi har några dokument som visar till att Gardner någonsin fick tillgång till material eftersom hans medlemsskap i O.T.O. var ett hedersmedlemsskap utan egentlig funktion.
Nej jag tror hon menar LaVey. Ryktena säger att de träffades också. Om de gjorde det eller inte är ju svårt att svara på dock. Att Crowley skulle ha skapat Satanismen skulle ju i så fall vara ett ännu större misstag.
Om jag minns rätt så grundade LaVey Church of Satan 1966 och Gardner dog 1964. Så då skulle de ha träffat på varandra innan någon gång. När, var och hur skulle de ha träffats då? Och varför?
Jag får väl läsa uppsatsen så fort jag fått ungarna till skolan :)
Jag har läst uppsatsen nu och jag kan inte uppfatta det som om hon menar någon annan än Crowley. Läste du verkligen hela uppsatsen Mr-K 
#9 Det var förfärligt låg kvalité på uppsatsen, jag blir lite beklämd över att sådant släpps igenom på den nivån. :/ Men jag tolkar det som du, dvs att hon avser Crowley.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Nej, jag läste ju bara dit och sen konstaterade jag att jag inte ville läsa mer:) Om hon anser att Crowley grundade satanismen så är det ju ännu värre än vad jag trodde. Enligt ryktena så skulle LaVey och Gardner ha träffats innan han skapade Church of Satan men det går grymt mycket felaktiga rykten om honom så vem vet som sagt.
#12 Det hade han nog inte, men även om han inte har örnkoll på det aktuella änmet borde formuleringarna och den dåliga svenskan uppmärksammat honom på att det antagligen fanns brister även i efterforskningarna.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

#15 Ja det gjorde det. Namn och titel var det inget som helst fel på.
Ja, nu har jag ögnat igenom wicca-artikeln och kan väl bara konstatera som tidigare talare att vare sig svenskan eller hypotesen är speciellt välformulerade. Tycker det kunde begränsats mer och litteraturen borde def. setts över. Även om det inte finns akademiska böcker om wicca så borde man åtminstone gått tillbaka till ursprungskällor - Bok av Gerald Gardner kanske?
Det blev helt enkelt för överskådligt och inte alls så djupgående som man skulle hoppats på av en C-uppsats. Det skulle gått och väl räcka med att skriva en uppsats om EN gren inom wicca istället för hela begreppet i sin helhet.
Hittade en till artikel om wicca som verkas vara mer lovande än den föregående
Jag är fortfarande skeptisk:) Alltså kolla på detta från artikeln.
Jag har läst och kritiskt granskat både internetteorier och bokteorier om Wicca för att beskriva vad wicca går ut på. Då forskningen om wicca är relativt ny är de flesta böcker som skrivits om wicca är från ett insideperspektiv, det vill säga att författaren själv är wiccan. Det empiriska materialet består till stor del av internetsidor, Huttons Triumph of the Moon, Vivianne Crowleys Wicca, New Edition: A Comprehensive Guide to the Old Religion in the Modern World, Book of Shadows (wiccas ?bibel?). Som teoribok har jag till största delen koncentrerat mig på Peter Aronssons Historiebruk. Vid svårigheter att hitta ett adekvat ord på svenska har jag låtit det engelska ordet stå kvar oöversatt.
Om det är allt som krävs att läsas för att skriva en uppsats om ett ämne så är det lite ledsamt tycker jag. Då har ju t om jag som inte har något direkt intresse i Wicca läst mer om det än författaren till artikeln har gjort. Jag hade bra mycket mer källmaterial till min gymnasie uppsats:) Kollar vi på boken jag skriver så är bibliografin för den runt 6 sidor med böcker som jag hämtar infomation ifrån:)
Vill bara tillägga att jag också tycker det är suveränt med allt gratis material man kan hitta på internet. Även om man måste vara rejält källkritisk så finns det mycket att lära sig av.
#17 Det finns ju några akademiska böcker om wicca numera i allafall. Såg en intressant igår som jag tänkte lura biblioteket att köpa hem så att jag själv slipper.
Jag återkommer så fort jag får tid med en ny tråd med lite sådana boktips. Den här tråden skulle ju handla om annat :)
#24 Är jag migränfri i morgon så ska jag fixa dig en lista på momangen :)

tack för tipsen ska kicka mer på dessa..

får nog tyvärr ta vissa inlägg på nätet om wicca med en nypa salt..
eller vad man ska säga inte tro på allt som står,de går ju,kolla upp vad som är sant,.mm på fler sett.
Men ser fram emot mer tips Från Bafo här…
#29 Jag pm:ade listan direkt till Endroppeihavet :)
#10 m fl: Bara det faktum att man måste tolka sig fram till att författaren menar Crowley låter ganska oroväckande.

#30 kan du ej dela med dig av den här eller göra ett nytt inlägg?*please*
#32 Om jag inte hunnit radera pm:et så kan jag kopiera det och skicka till dig. Jag ska göra en ny tråd senare när jag får lite mer tid över så jag kan göra en mer komplett lista.
#34 Det kan du iofs göra :-)

#bafo tackar för pmt…
kram,ljus vänligen raven angel
Bafos boktips
"Jag börjar väl med klassikern The Triumph of the Moon - A History of Modern Pagan Witchcraft av Ronald Hutton. Jag rekommenderar alla hans böcker och de finns på svenska bibliotek. Hans bok Witches, Druids and King Arthur har också något kapitel om wicca och nyhedendom.
Joanne Pearson är en annan akademiker du kan söka på. Hon har t ex skrivit boken Wicca and the Christian Heritage - Ritual, Sex and Magic. Hon är medförfattare till boken Nature religion today - Paganism in the Modern World. Andra böcker är Belief Beyond Boundaries, a popular dictionary of Paganism. Hon finns också på biblioteket att låna.
Sedan har vi en amerikan som heter Chas Clifton som du kan läsa om du vill veta mer om "the history of wicca in the states" :) T ex Her Hidden Children: The Rise of Wicca and Paganism in America. Han medverkar också i lite andra böcker så söker du på hans namn på books.google så kommer det upp lite titlar som:
Magical Religion and Modern Witchcraft av James R. Lewis
Introduction to Pagan Studies av Barbara Jane Davy
Researching Paganism av Jenny Blain, Douglas Ezzy, Graham Harvey
Helen A. Berger är en annan som skrivit flera titlar som du kan hålla utkik efter såsom:
Witchcraft and Magic: Contemporary North America
Voices from the Pagan Census: a National Survey of Witches and Neo-Pagans in the United States
The New Generation Witches: Teenage Witchcraft in Contemporary Culture
Teenage witches: Magical Youth and the Search for the Self
A Community of Witches - Contemporary Neo-Paganism and Witchcraft in the United States
Om du vill läsa om brittisk wicca och Gerald Gardner så ska du läsa Philip Heselton.
Wiccan Roots
Gerald Gardner and the Witchcraft Revival: The Significance of His Life and Story of Modern Witchcraft
Gerald Gardner And the Cauldron of Inspiration: An Investigation Into the Sources of Gardnerian Witchcraft
Det finns många, många fler. Jag hittar nya böcker hela tiden när jag söker runt och läser på books.google, så googla på bara :)"
thx!