Obehaglig dröm
Hejsan,
tänkte höra om någon har några idéer om hur jag ska tyda en dröm jag hade i helgen.
Det första jag mins av den är att jag har hela munnen full med glassplitter som jag försöker plocka ut och bli av med utan att skära mig eller av misstag svälja något. När jag väl börjar bli av med det och spotar ut det sista så följer två hörntänder med. Med rötter och allt. Jag försöker sätta tillbaka dem med tanken att jag måste ta mig till tandläkaren och lyckas peta in dem på plats. Då börjar övriga tänder i munnen lossna och jag tar istället ett mjölkglas för att lägga dem i medan jag tar mig till tandläkaren. Allt fler tänder lossnar och jag försöker hålla dem kvar i munnen som fylls allt mer av blod och lösa tänder. Där vaknade jag.
Den kändes som att den skulle betyda något men jag kan inte läsa ut annat än en möjlig föränding och glassplittret sa mig absolut ingenting. Så det vore kul om någon kunde hjälpa mig.
MVH Orma

Glassplittret kan stå för något främmande farligt. Jag talar inte om hot utifrån nu direkt, men någonting som ligger utanfö din kontroll som inte är alltför trevligt. Det påverkar dig och skadar dig, men du försöker ordna upp det så gott du kan - därav att du ändå ordnar upp saker och ting, med mjölkglaset och intentionen om att gå till tandläkaren.. Men splittret tolkar jag definitivt som någonting främmande, någonting som verkligen inte hör hemma i en mun..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Att tappa tänder sägs vara den allra mest vanligaste drömmen och speciellt vanlig hos kvinnor. Om det stämmer eller inte vet jag inte med säkerhet, men själv drömmer jag det lite då och då.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
C.G. Ljung:
- Om du har lösa tänder eller om du tappar dem kan det betyda att det kommer förändringar du inte är redo för.
Rädsla för att du inte kan ta för dig.
Vanligt: Ja
Jag kan rekommendera Anatomy of a Dream från ovanstående.Den har en del intressanta moment och förklaringar. En drömtydning är inte möjlig att ställa korrekt, utan alla parametrar, men med hjälp av den boken kan du nog räta ut en del frågetecken.

Tack för era svar.
#3 Jag ska titta vidare på det.

#5) När jag var liten sa min mamma att när man drömde om att tappa tänderna så var det någon i släkten som dog. Men jag tror inte på det för i så fall skulle jag inte ha nån släkt kvar! Har haft massor med mardrömmar som börjar med att en tand trillar loss och sen slutar med att jag tuggar alla tänderna till smågrus och spottar ut…
Om jag ska vara ärlig så tror jag att just
"smågruset" i mitt fall beror på en gång när jag i ungdomlig dumhet slängde iväg en öl jag inte ville ha mer av, men tog upp den och drack en klunk till… Det var en grusväg som jag slängde den på och fick således hela munnen full med grus! Det krasade i munnen och jag spottade och fräste länge innan gruset var borta… :) Och det är ungefär samma känsla när jag drömmer om tänderna. Ett sorts kroppsligt minne gissar jag, som återupprepas av nån anledning i drömmen.
Men jag skulle också kunna koppla ihop detta med det som Spindelfot skriver om tappa kontroll, min styfar hade nämligen som nöje att vilja vicka loss mina lösa tänder när jag var barn. Jag var ju i totalt undeläge och utan kontroll då och ofta så börjar mina tanddrömmar med att jag tappar en tand, sen kommer det totala tandraset när tänderna blir till smågrus. Kanske jag drömmer om att jag tappar en tand när jag känner att jag inte har kontroll (som när jag var barn med lösa tänder) och så kommer minnet av "ölgruset" automatiskt som en "naturlig" fortsättning…
# et du skriver känner jag ingen att släcktingar dör. men jag tror inte heller det är det. Men det berero kanske frå nperson till person. det kan ju vara en form utav varning. ME det är nog beroende från vad det har för betydelse för en själv.

Ber om ursäkt för det något ostrukturerade inlägget.. läste det jag skrev och det är lite huller om buller med texten, men jag hoppas ní får ihop det något iallafall :)
Den känsla jag får när jag läser om din dröm är att du brottas med balansen mellan att vara spontan och uttrycka vad du känner och tycker mot att hålla igen för att inte såra andra människor. Ord är kraftfulla. De kan skada dem de riktas emot men även vålla skada till den som sänder ut dem eller förkväver dem. Därav glassplittret i munnen. Jag tror inte att något hemskt kommer att hända. Du står antagligen "bara" inför en intensiv utvecklingsperiod.