Letar efter djupare läsning om wicca
Hej jag undar om ni har lite boktipps till en okunnig en. Jag är intreserad av naturleigioner såsom wicca och likande och vill få lite djupare förståelse om olika tankar och likande bakom det.
Även berättelser såsom om guden och gudinna och hur allt sakapades. Har läst en Wiccas handbok(kommer inte ihåg vad hon som skrivit den heter) och de boken gillar jag mycket.
Kollade på böcker i stockholm men dom jag hittade var mycket grundböcker och det är ju de jag vill ha men jag vill inte ha det med hur man gör en trollformel med ljus o färger utan tanken bakom den spiritulella och andliga. Ek kungen och likande känner att jag inte läst nått sånt innan.
Hoppas ni kan förstå påtungefär vad jag tänker? Har ni anna läsning på internätt är det ochså intresant såklart.
PS. vet inte vart detta sak sättas i frö kategori så är det fel så flytta bara.
tack på fröhand Emma

Kanske på biblioteket men inte under new-agedelen utan under religionsstudier. Kolla där.
Ja jag letade lite på Vattumannen i stockholm men de böcker dom rekomenderade var inte riktigt det jag letade efter jag hittade två som var intreasta bla. A solitary witch, som var intreasant men jag kände att det presis som alla andra jag stött på är mer "spells" och mindre jupgående om hur man kan se på guden och gudinna om man ens tror på dom och mer om det spirituella runt om.
Ska kolla bibblan men där jag bor har dom inga sådan böcker och dom vägrar typ att beställa in.

Ok. Hoppas det löser sig iaf. Leta gärna efter böcker skrivna av akademiker eller sådana som du vet är erfarna. Alltför många skriver böcker för vinstintresse som inte innehåller annat än just spells de kokat ihop vid tangentbordet eller billiga ramsor som inte leder nånvart.
Tack så mycket ja det är så det känns dom flästa böcker jag kommit i kontackt med har varit sådana. Väldigt iriterande och det ger dom seriösa svårare att tas för det dom tror på då det är dessa dåliga böcker som andra läser och tar sin uppfattning ifrån.
När det gäller just wicca så skule jag rekomendera att läsa "Wicca Magickal Beginnings" av Sorita D'Este och David Rankine. Jag tror du kan bli förvånad över svaret till dess ursprung.
De har skrivit mängder med böcker om just Wicca som alla har fått mycket bra kritik. Kolla in gärna in dem här.

#0 Skapelseberättelser kommer du nog att få svårt att hitta inom wicca. Men jag rekommenderar boken "Wicca: The Old Religion in the New Millennium" av Vivianne Crowley. Den har nog mycket av det du letar efter tror jag.
Enda problemet med hennes bok är ju att hon har fel. Wicca är inte en gammal religion och ursprunget ligger inte i någon gammal häxtradition alls. I stället så är det ganska tydligt att Wicca kommer från framför allt Alister Crowley's teorier och att mycket av bakgrunden till dess ritualer finns att hämta i den tidigare grimoire traditionen.
Om man vill fördjupa sig så måste man söka i andra böcker än de som har ordet wicca i titeln.
Deborah Lipp och Isaac Bonewits har skrivit en bok som heter A Guidebook to Advanced Witchcraft som just handlar om att man måste ge sig ut och läsa andra ämnen för att fördjupa sig. Varje kapitel i den boken slutar med en lista på förslag på böcker som kan hjälpa en vidare.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Bra sagt.

När jag söker på den boken kommer det bara upp "The study of witchcraft: A guidebook of advanced wicca"
Är det samma bok ändå? eller har samma författarpar gjort två liknande böcker? Den jag fick fram var utgiven 2007 och jag hittade den på adlibris, amazon bla
Intressant iallfall, lade den i min önskelista inför tider med bättre ekonomi

hittde en till bok, vad tror ni om denna? Nån som läst den?
Gudinnan och Holismen : frigör din inre gudinna och styr ditt egna liv

Låter bättre med eget liv iallafall! 
Och jo, den var med mer nutidsanda, inte vad inlägget skulle handla om, sorry. Fast den verkar inte köra med spells iallafall!
#0 Hittade en kandidatuppsats om wicca, den kanske kan vara av intresse :)
Tack för förlagen sak kolla upp dom böckerna. Ja problemet för mig är att jag känner mig dragen till en del av wicca eller kanske snarare häxskonst, jag känner mig oräker men alla böcker som jag hittat om wicca hitills har varit lite så att att jag känner att jag vet allt som står där. dom är inte djupa utan ytligt vad för redskap man brukar ha. Jag känner att jag vill veta mer för att kunna utöva mer.
Tack alla
#10 Det är samma, missade halva titeln när jag skrev av i morse. Jag var väl nyvaken :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ja det kanske vore bättre. Jag vet inte riktigt vad som är skillnaden mellan dessa så jag kan inte sä lätt säga vad jag är ute efter.
Jag tro på guden och gudinnan men jag vänder mig nästintill uteslutande till gudinnan. Jag är intreserad av astarlprojektion(osäker på stavning), Spådom, lite örter och kristaller. Jag utövar nog inte diräckt nått men jag har tron med mig hela tiden och jag tänker ofta på den. Naturen känns för mig helig och det är via promenader i skogfen jag känner att jag laddas upp och det känns som mitt sätt att få kontackt med gudinnan.
Det är jag hitills, Kan inte mycket har förökt att börjja fira sabbaterna lite smått och har ett litet alltare uppsat. Vet inte vad jag ska räkna in mig som eller vad jag ska kolla vidare i för riktning. Men som jag nämt inna Är "En wiccas handbok" av Jennifer Hunter min favoritbok och även om jag inte holler med om allt i den så håller jag med om mycket.
Vet inte om detta hjälper er att förstå mig mer?

#7 Vilken tur att det är du som har fel angående henne då, eftersom hon inte alls hävdar detta i sin bok.
Hon skriver att wicca (grundat av Gardner, vilket hon såklart också skriver) är influerat av gamla religioner, och det kan man ju knappast neka till. Att Gardner även influerades av A. Crowley är som sagt rätt tydligt kartlagt.
Därmed vill jag fortfarande framhålla "Wicca: The Old Religion in the New Millennium" som en god bok om wicca. Den går snäppet djupare än de flesta böcker jag har läst om ämnet. Min enda kritik på stående fot är att författaren är lite för förtjust i chakran och Jung. 
Vad jag framförde är vanlig kritik av hennes påståenden. Vad man kan diskutera är graden av hur påverkad wicca är av gamla religioner och då skulle jag och andra säga att den är ganska minimal. Påverkan kommer från andra områden än vad hon försöker få det till. Därför har hon fel.
Ta bara det absolut populäraste verktyget i wicca Athame'n. Den är ju direkt hämtad ur Key of Solomon.

#20 Självklart kan graden av påverkan diskuteras, det har du rätt i. Och visst är wicca oerhört eklektisk men jag tycker det framgår ganska bra hos Crowley. Men det kunde väl förmodligen vara tydligare.