Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 3228 ggr
Lotus07
0

Har ni läst dom här böcker?

Cassandra Eason's

1.Vit magi för svarta stunder

2. Stora boken om magi

Sebastian
0

Nej och skulle inte vilja göra det heller..

Lotus07
0

Nähä…Varför inte?

Endroppeihavet
0

#2 Cassandra Easons böcker har inte så vida gott rykte bland många häxor, magiker, schamaner etc.

Jag har läst stora boken om magi för x antal år sen och fann den helt värdelös.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Lotus07
0

har ni några tips? Vill ha en bra bok…

Lorelai
0

Ställer mig i den kören som inte vill läsa en av hennes böcker, eller  hör mycket bra om dem. Notera att jag själv inte har läst en enda, så just egen uppfattning finns inte så.

Lotus07
0

Jag behöver lite vägledning och vill öppna mina kanaler som jag har stängt för ett tag sedan…Så tyckte att lite literatur skulle hjälpa…

Lorelai
0

#6 Jo då det är ju helt utmärkt! :D Säger absolut ingenting om det. gav bara min åsikt om just den författarinnan. Hade jag haft litteratur att ersätta det med, dvs tipsa om hade jag gjort det. Men det skall erkännas att jag har läst oerhört lite böcker om saken själv. Pratat dessto mer.

Endroppeihavet
0

#6 Har du kollat in sidan "andlig utveckling" här på iFokus?

Lotus07
0

Nja…lite…är ganska ny på iFokus…ska kolla…tack för tipser

kraft
0

Jag har läst båda böckerna utan att ha en förutfattad mening eller någon uppfattning om Casandra eller hennes verk sedan tidigare. Jag fann dom dock inte så tilltalande. Det känns varken bra eller ineresant. Nu skulle jag vilja säga - men denna boken den är bra! Tyvärr kommer jag inte på nån nu, kanske är det så att magi kommer inifrån en bandning av intuition, fokus och kretivitet. Givetvis kan det vara trevligt att läsa bra bok,men jag tror du har det i dig. En formel tex skapas bäst personligen efter behov och syfte. Det är vad jag tror…

Lycka till!

Lotus07
0

Tusen Tack! Den här inlägg känns det bättre än en bok :)…Som jag skrev , jag har stängt mina kanaler men de öppnas sakta men säkert…med eller utan böcker…Jag har Er här på iFokus :)…behöver inget mer :)

Bappho
0

Cassandra Eason kritiseras ofta för att hon skriver böcker på löpande band och i en massa olika ämnen. Själv har jag bara läst en av nyfikenhet. Jag tyckte inte den var bra, men det är inte de flesta andra böcker i det här ämnet heller. Tycker inte att hon är jättemycket sämre än de andra författarna och hon har en brittisk toutch som kommer fram ibland som jag personligen gillar. Men, som sagt, jag har bara läst en bok av henne.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
0

#12 Det du säger om att de flesta böcker i ämnet är värdelösa håller jag verkligen med om. Här är det praktik som gäller!

spindelfot
0

Bäst behållning har jag fått av att läsa historisk fakta om fornsed, eddan, havamal osv. Sedan har jag läst bibeln, apokryferna, swedenborg, och även en del av bhagava gita och andra böcker om krshna. Jag besökte olika kyrkor och forskade i deras tro. Sedan sökte jag 'andra kyrkor' och samlingar i form av andra slags människor som samlades med sin tro som gemensam träffpunkt. Häxor, satanister, shamanpraktiserande.

Ett och annat lärde jag mig. Men jag har lärt mig allra mest utifrån mina egna historiska och religiösa studier, för det lärde mig om människan och om människans begränsningar - om kultur, samhälle, normer, och magi.

Just nu läser jag Jörgen i erikssons böcker om runor, för det är det jag sysslar med just nu. Sedan är jag mycket intresserad av nekromantik och demonologi och det läser jag också. Jag läser alltså fortfarande Liber Falxifer, vid sidan om annat, och sedan fick jag nyss tag i Grimorium Verum via pdf (tack bafo)

Men det beror ju på vilken nivå man behöver utöva på, vill du kanske inte bli en kunnig trollkvinna utan snarare höja en medial medvetenhet så kan det räcka med meditation, astralövningar, osv. Då är en lättare bok som beskriver praktiska övningar bättre. Kanske österlänsk filosofi, Zen - att leva i nuet skulle vara något.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
0

Nu handlade inte mitt inlägg om cassandra eason, som jag aldrig läst, men jag anade att kärnan i frågan var vad som var läsvärt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Vekka
0

#0 jag tycker du ska läsa böckerna om dom väcker ett intresse hos dig, man samlar kunskap från olika håll, många gånger från ställen man minst anar. Jag har flera böcker av henne och jag finner dom trevliga att läsa.
Men jag läser också allt :) även alla barnböcker som berör häxor, magi osv. Älskar dom!
Men jag kan ge dig ett annat tips, läs Dannie Druehyld ex. Häxans handbok, den är helt underbar och skriven på ett lätt sätt, finns att låna på vissa bibliotek eller fjärrlån om du inte kan köpa den på antikvariat eller auktion, annars finns den och hennes andra på danska, brukar tyvärr ha en förmåga att klassas som barnbok, är den dock inte.
Detta är en kvinna som har levt som häxa hela sitt liv, och hon har en hel del kunskap, underbar dansk kvinna :)

Lite utspårning av tråden nu då :)

mm…jag kan väl tycka att det är mkt kritik över Easons böcker, inte bara nu, utan generellt hela tiden. 
Hon har släppt iväg många böcker och kommit på ett sätt att försörja sig på och ge marknaden lite roliga böcker att läsa, för det är just det dom är, roliga, lättlästa, pocket=billiga, på svenska! med det sagt, är det inget som säger att man inte finner en hel del godbitar i dom, hon är heller inte en vanlig författare som kom på att "nu ska jag skriva böcker om magi" och inte veta ett dyft om det, hon har en hel del både kunskap och erfarenhet.
Det konstiga är att dom som brukar fälla negativa komentarer om hennes böcker har aldrig läst dom :/ endast opponerar sig om att hon massproducerar, tjänar pengar på något som "anses" heligt.

Sanningen är ju att denna kunskap inte är på något sätt helig, utan ett jordnära sätt att se och leva med naturen och universum, enkelt, grundläggande, och varken gott eller ont. 

Det finns många böcker som är över 1000 gånger bättre, det finns böcker som är många gånger sämre- skrivna av författare endast för att tjäna pengar, och har absolut ingen kunskap om ämnet, endast för marknadens efterfrågan.

Som Bafo syftar på i #12 så finns det inte så många bra böcker att få tag i, många gamla skrifter, anteckningar, egenhändigt gjorda lite böcker osv. har aldrig blivit böcker utan ärvts i generationer.
Min fråga blir då, hur många har ärvt sådana skatter? oftast inte, men man kanske har ärvt muntlig och praktisk kunskap, som är guld värd, men inte många platsar i detta facket heller.

Det finns oftast mkt mer kunskap att hämta i gamla böcker ex. folktro, folkmedicin osv. osv. men då pratar jag om upp till 1800tal, och dessa böcker är mkt exklusiva och köpes för dyra pengar på auktioner runt om i världen, hmfrr..ett jäkla dyrt intresse får jag tillägga :)

Men det finns många unga, som äldre, som vill tro på något nytt, få något annat i sitt liv, om dom inte är "infödda" i en släkt med anor, så måste man ju få kunskaper någonstans ifrån :) då gäller det att läsa allt, vara med, kreativ och lära.
Jag tror dom flesta kommer till ett stadie då dom förstår vad som gäller och sorterar bort allt som är massproducerat för en "nyfiken" marknad. Kommer till insikt av vad det handlar om, vissa kommer aldrig dit, andra platsar direkt. Jag tycker det är roligt att fler tycker att "min" livsstil verkar vara "det rätta" för 20 år sedan kunde man inte nämna vad eller vem man var, det är skönt att det lättat :)

Jag har tyvärr börjat upptäcka ett visst växande snobberi inom pagans!
Det är inget som jag tycker är särskilt roligt!
Det pratas mkt om, "att har du inte "det" i dig, så är du inte en av oss", oftast inte i så här rakt ärligt tal, utan fint inlindat.
Det finns många som har det i sig men inte är medvetna om det, och får dom lite hjälp att "väcka" till det så kan man finna många kraftfulla. Och man behöver inte vara född med anor för att kunna och vilja vara med, man kan tillföra mkt både till sig själv och andra ändå.
Men med detta skrivet menar jag inte att man ska släppa på traditioner och blanda hej vilt som det faller en in, men man får heller inte glömma att det mesta vi ser och utövar idag är väldigt modernt, en mix :)
Går man tillbaka till rötterna så finns det inte så många varianter på något.
#13 Endroppe, visst är praktik viktigt, absolut, men jag är för grundliga studier, då är böcker enormt bra, läs allt man kommer över, sen sortera och ta till sig det som verkar vara seriöst. Speciellt om man inte har någon som kan vägleda en.
Du skrev också i ett tidigare inlägg att hennes böcker har ett dåligt ryckte, yes! :) det är just detta och mkt mer, som jag menar med pagansnobberi, det är så mkt skitprat överallt, och min åsikt i detta är; är man inte öppen för allt och olika, så undrar jag, vem eller vad är man då? Jag har valt (eller fötts till) en livssyn som innefattar alla vinklingar och aspekter, är nog öppen för det mesta. :) välkomnar det mesta.

Är det inte sant, att häxor har en egenskap som man föds med, nyfikenhet? både på gott o ont :) jag tror vi har en fallenhet till att vilja veta allt :) oavsett om det är modernt eller urgammalt, jag tror att häxor hänger med på det mesta, tar det hon får tag på :) förr fanns bara fina skålar i trä, underbara gryter i gjutjärn, idag finns det underbara färgglada plastbyttor i alla former, tillhör denna tid -man tager vad man haver eller finner :) på gott eller ont! :)
Bara en simpel liknelse, men rätt så slående.

Nej nu ska ni slippa få mer tankar från mig, kommer jag igång så tar det aldrig slut :)

Underbar dag till er alla! :)

oopps! kanske skulle skriva att detta är mina egna åsikter, behöver inte alls vara så :)

Bodvar
0

Vad man nu än må vara intresserad av anser jag att man bör undvika Cassandra Easons böcker. Hon är en författarinna som tydligen ser sig som världsledande expert på det mesta inom new age-sfären.Hennes böcker ges ut i Sverige av Bokförlaget New Page, ett skumt förlag som bytt namn ett antal gånger och som ger ut böcker av usel kvalitet, inte bara innehållsmässigt. Böckerna produceras oftast som enkla pocketböcer tryckta på billigt papper och limäftade, men de säljer dem till priser som nästan motsvarar inbundna böcker.

Jag har inte läst mer än en av dem och bläddrat i flera under min tid som anställd på en new age-bokhandel och det var mer än nog. Hon skriver om kraftdjur, spådom, tarot, kristaller, djurprat, druidism, egyptisk magi, änglar, häxkonst, osv, osv. Men man får det tydliga intrycket att hon först läst några böcker i ämnet och sedan skrivit ihop något själv.

Den jag läste heter "Runor - att spå som man gjorde förr" och den kan sägas utmärka sig som den absolut sämsta boken om runor överhuvudtaget. Det har getts ut många urusla böcker om runor men denna tar priset. Eller kanske inte, hennes bok "Runes for todays women" var nog ännu sämre.

Däremot ska man inte förakta läasndet. Det ger många lärdomar. Man kan dra sig till minnes den gamla hermetiska och alkemiska sentensen Lege, lege, relege, ora, labora, et inveniens. (Läs, läs, läs igen, bed, arbeta och du skall finna.)

Bappho
0

#16 Mycket bra inlägg Glad

Endroppeihavet
0

#16 Jo jag var nog inte tydlig, självklart tycker jag att böcker och läsande kan leda till utveckling och kunskap. Men jag syftade på alla dessa nybörjarböcker inom magi… Där hade iaf. jag inte mycket att hämta… Det finns vissa guldklimpar givetvis.. Bland annat Dannie druehyld som du nämnde.

SilvianLuna
0

Jag har ett par böcker av Cassandra Eason och har tyckt att några av dem har varit ganska bra. Men något jag inte gillar är när hon hänvisar något som borde tas upp i boken i en annan bok som heter si och så. I stil med: "…och det kan ni läsa i min bok om änglar. Stora boken om änglar som jag nyligen givit ut."

Och sen ska man köpa den boken för att få veta vad det hon tog upp i den föregående boken hade att säga. Ett dumt sätt att marknadsföra sina böcker på tycker jag.

Visst kan man få sig några guldglimtar, men om en sak ska hänvisas till andra böcker blir det lite kaka på kaka. Inte alls bra med andra ord.

SilvianLuna
0

Jag har också själv läst Stora boken om magi och har den hemma med uppföljaren Avancerad magi. Till den som inte vet något om magi kan den första boken ge väldigt mycket faktiskt och ännu mer av uppföljaren, men som sagt är det inte ifrån böckernas värld man skapar sin egen personliga magi, utan det kommer inifrån från en själv.

Självklart är böckerna om magi inspirationskällor och ger tips på hur man ka gå tillväga. Men den äkta magin kommer ifrån egna skrivna ramsor och bevärjelser, inte ifrån böcker där de flesta är exempel eller ritualer som författaren bara hittat på eller som faktiskt hjälpt henne, men som kan ha en värdelös mening om inte orden betyder något för en själv. Då är det också onödigt att lägga energi på att uttala dem om de inte ger samma innebörd som hos författaren själv.

RavenTheAngel
0

Hej

Jag personligen har träffat cassandra eason ett par gånger,hon är nog den mest ödmjukaste,öppna,snälla,goda person jag träffat på.

jag tycker man ska läsa de man känner för,avgöra själv menar alla har den valfriheten vill man betala pengar för de eller låna på bibliotek eller gå kurser eller köpa dyra böcker de är väl upp till var,en.nu frågade ju #0 om råd,nu har du ju fått höra av alla vad de tycker,de är ju bra men lyssna till ditt innersta tycker jag om den frågan vad du tycker är rätt,göra eller inte..

Sen tycker jag att

kanske ska man ej dömma folk genom rykten de gör inte jag i allafall.

Jag har hennes böcker de är läsvärda,lärorika i mitt tyckte,gillar dem för de är lättlästa.,precis som hon är som person lätt,prata med,hon skriver som hon talar väldigt enkelt,förstå henne,hennes böcker.

jag är så tacksam jag hittade hennes böcker översatta på svenska,har fått lära mig så mycket av henne med..

hon delar med sig av sitt kunnande,hon kan mycket,de är imponerande för en kvinna i hennes ålder.

hon har lärt mig så mycket,hjälpt mig så mycket..

de har hon INTE gjort för pengar..

så de är tråkigt,höra detta skit rent ut sagt om henne för jag har inte sett de är så här med henne..

synd folk lyssnar på rykten,har såna åsikter om henne men detta är vad jag tycker om henne,de står jag för..,ni behöver inte tycka bra om henne efter detta.

men visa respekt för en som vågar vara den hon är,villig,dela med sig av de hon kan,sen om hon tar pengar för de hey alla måste väl leva,de är inte fel de inte.detta är hennes jobb ja visst..alla har sina saker de är bra på,detta är hon bra på expert nja men bra,de kan vi alla lära oss nåt av..

hon skriver i böcker som är omskrivna till olika språk,de är ju jätte bra tycker jag..,att de finns på svenska,de duger för mig i de kvaliteten de är i de är innehållet jag vill ha inte bryr jag mig om de är billigt papper,mm detaljer..

de är vad jag tycker..

ni behöver inte svara på detta inlägg för de var inte illa menat till någon,eller nåt på hopp

utan vad jag tycker om cassandra esaon,hennes böcker,henne som person bara vad jag tycker om henne,vad jag sett henne som för jag träffat henne,mm och inget mer än så..

jag respekekterar vad ni tycker,säger inte ord till för de är inte värt de..

har sagt mitt nu

vänligen,ljus till er

kramar

,ha en fin dag

,trevlig helg,detta är från mitt hjärta till er alla

även om jag blir less på folk som dömmer katten efter håren eller vad man kan kallat för..Gråter

häxor,pagans,wiccans håll ihop,eller kör er egen väg men våga vara den du just är punkt slut…

Lorelai
0

Man kan älska konstnären men hata konsten,
man kan hata konstnären men älska konsten.

Mr-K
0

Grymt bra inlägg. Jag har ju kanske lite annorlunda erfarenheter då jag kommer från ett annat spår än just häx sidan men som sagt ett mycket bra inlägg.

Mr-K
0

Exakt. Alla gillar inte samma saker. Finns ju en hel del författare som är erkända inom mitt område med ceremoniell magi som jag bara inte klarar av att läsa. LOL i fall de stavar magic som magick i titeln så sorterar jag bort dem per automatik t om om jag inte känner till författaren sen innan:)

Jag upptäckte att jag faktiskt har en bok av Cassandra Eason om runor. Har dock inte läst den än. Tror jag köpte den inför nån tågresa en gång men orkade aldrig läsa den. Får väl se om jag läser den nångång innan dess är det svårt att ha en åsikt om henne överhuvudtaget.

Lotus07
0

Hej på er!

Tusen tack för inspriration. fick väldigt bra läsning av alla inlägg. Jag har beställt böcker, så får vi se vad jag tycker Skrattande. Smaken som baken Skrattande.

Varma kramar!

pelle1234
0

Hej,

Jag har någon av hennes böcker men som några här så tycker jag inte alls om dem. Det finns så många bra böcker där ute en som jag tycker är bra är Dion Fortunes bok Psychic Self-Defense sedan en annan är Mastering Witchcraft av Paul Huson. Men som sagt det finns så många….

Lotus07
0

Tack så mycket för tipset…Min nya bokhylla blir väl snart ifylld med böcker :)…

Har någon bok som vill sälja eller kanske ge i present Tungan ute

Varma kramar!

Bappho
0

Mastering Witchcraft av Paul Huson finns som pdf-fil på nätet att läsa också, bara att googla reda på. Det finns ju två gamla svenska böcker som är lite influerade av den, Bli Häxa och den där andra lilla, med framsida av Hans Arnold. (Glömmer alltid bort vad den heter).

pelle1234
0

Japp den finns på nätet men har för mig att den nya upplaggan som jag har är det fler sidor i. Sedan tycker jag de väldigt trist o jobbigt att läsa eböcker de ska va papper.

Sebastian
0

Sant och riktigt är det att man läser det man vill. Alla dras till olika ämnen författare osv. Men det som är viktigt att komma ihåg är att det är sig själv man ska lära. Lika olika som vi är i smak är vi som människor. 
Av erfarenhet vet jag att med böcker kommer du bara till pärmens slut. Men med erfarenhet tar man sig ohyggligt långt.
Att lära av andras erfarenheter är bra. Men man måste kunna sålla i informationen först så man inte går i fällorna. 
Skaffa en lärare och hoppa över läsningen i fem-sex år. Det är det bästa tipset jag kan ge.

Mr-K
0

Jag tycker tvärt om totalt. Läs på ett par år innan man börjar med det praktiska. I alla fall inom mina ämnen så måste man göra så för att kunna förstå vad det är man sysslar med igentligen.

Att börja praktisera direkt kan vara farligt och är oerhört korkat i min tradition. Sen finns det inga som skulle ställa upp som lärare heller innan man har lärt sig en hel del. Mycket på grund av att så många ger upp med denna typ av magi då den är extremt krävande och kräver en dedikation utöver det normala.

pelle1234
0

Håller med Mr-K där man bör läsa ett tag innan. Fällorna går man nog alltid på för eller senare det hade varit bra om man hade fått några bra bok tips i början för man har ju köpt skit under årenslopp tyvärr dyra pengar. Och nej tror heller inte att någon lärare hade varit intresserad av det.

Lorelai
0

Själv är jag lite kluven.
Jag har öppnat få böcker om saken. Mest idiotböcker. Köpte två sådana där populärmagiböcker när jag var lite isolerad under ett par år. Skapade en känsla av samhörighet ett par sekunder. :P
Annars är den litterära världen och jag ganska obekanta i det ämnet.
Men jag har ju inte varit en guid fattig, det har ju alltid funnits en lärare där. En som visade hur saker görs.
Det måste ju i vissa fall ersättas av litteratur, om en lärare inte finns till hands. Så finns det genom böckerna. Nackdelen är att det individuella försvinner.
Vilket till stor del är till grund varför jag så ogillar litteratur alls när det gäller att lära ut. Man måste ha en lärare till hands med.

pelle1234
0

Underbart du har haft en lärare tillhands det har jag aldrig haft närmaste man kommer e väl pubmootar men ja hehe….

Mr-K
0

Ett tips. Köp inte böcker skrivna senare än 1900 så blir det inga populärmagiböcker:) Så har jag gjort med det mesta och har bara ett fåtal böcker som är skrivna efter det.

Man behöver ingen lärare alls. Allt som en lärare kan ge dig finns tillgängligt för alla förutom med vissa speciella grupper. Finns ju ett par slutna ordnar som man måste vara med i för att lära sig deras material men annars så klarar man sig fin fint utan någon som helst lärare.

Lorelai
0

#35 Ja det har varit skönt på många vis. Det har gett mig en känsla av att bli förstådd genom hela livet. Det gav mig en känsla av acceptans och naturligt bemötande, någonting få verkar få med sig.

Zoraye
0

#36 Fast, precis som med det mesta här i världen, så är det väl alltid bra med någon form av mentor? Som kan dela med dig av sina erfarenheter och som man kan bolla idéer med?
Detta forum är ju också en sorts bollplank, vi surrar, utbyter erfarenheter, frågar, svarar, etc.

Lorelai
0

#36 En lärare är med och ger den individuella läran.
En bok massproducerar, missar att finslipa i sömmarna.
Jo.. man behöver kombinationen.
Som belyses av #38, man lär av fler med. Det behöver inte vara strikt en lärare.

Mr-K
0

Klart att det i de flesta fall är bättre om man har en lärare eller en mentor. Jag agerar mentor åt ett antal personer men jag försöker vara försiktig med att styra för hårt och säger verkligen till att det finns flera olika sätt att se saker på.

Ett mycket stort problem inom ockultismen är ju att det finns så många oseriösa och wannabees som försöker ge sken av att vara nåt de inte är. Om man får en sån som mentor eller lärare kan det ju vara direkt skadligt för eleven. Även om man nu hittar en lärare eller mentor som kan en hel del så finns det ändå en stor risk för att du får en mycket vriden information som passar just det system som din lärare eller mentor sysslar med och att du inte exponeras för något annat och därmed kanske går miste om mycket.

Samma sak med forum. De kan vara jättebra om det finns en vettig blanding med folk som representerar olika synsätt annars kan man t om bli ganska insnöad även på ett forum. Jag gillar ju hif mycket pågrund utav att det är så pass annorlunda än de flesta andra forum jag har varit på och för att jag försöker förstå mig på häxor mer. Samtidigt så ger jag ju min bild av saker medans jag ändå är här.

pelle1234
0

#39 O de hade varit bäst om man hade kombinerat helt klart. Men finns det risk för att man bara går ett håll o inte kollar andra vägar eller det kanske beror mycket på lärlingen i fråga. Jag tycker man ska utforska massor med olika lärar.. säger en del om mig jag håller mig inte till strikt en tradition..

Lorelai
0

#41 Ser man till att hålla sig med flera källor men ändå lyckas bli blind. Så beror det nog på lärlingen. *s*

pelle1234
0

haha…sant.:)

Zoraye
0

#40 Japp, kvacksalvare och självutnämnda experter finns inom alla områden. Det gäller att som novis (dit jag räknar mig själv) alltid ha kritikerglasögonen på och inte svälja första bästa "sanning" med hull och hår, utan ta till sig, evaluera, utvärdera.

AnteMsson
0

Definition av mentor:
Med mentor menas en klok och erfaren person som är en erkänt bra ledare och som har livserfarenhet och intresse för andra människors utveckling. Dessutom har mentorn ett stort kontaktnät och är beredd att utnyttja detta på ett konstruktivt sätt för sin adeptus.

Lorelai
0

#45 Jupp, sådana kan man gärna samla på hög. :)

Mr-K
0

En bok massproducerar ett par hundra böcker gör inte det dock:) Ska man lära sig själv måste man vara beredd på att läsa enormt mycket litteratur av en hög med olika författare och ämnen. Jag läser nästan lika mycket religion, legender, myter, vetenskap som jag läser magi.

För mig är magi något som tar en livstid att lära och då är man ändå inte fulllärd. Jag är också utav åsikten att magin som finns idag är svag och näst intil obrukbar. Det innebär att jag söker mig bakåt för att hitta var det hela gick snett och går vidare från den punkten. Att göra det finns inga lärare för utan det är något man måste göra själv helt enkelt.

Inte för inte som jag hade en site tidigare som hetter just Magic by Dedication. Dedikation är nyckelordet i den magi jag sysslar med. Ett resultat av många års grävande i en massa gamla texter inom de olika områden jag nämnde ovan. Det finns andra som har gjort samma sak och det är deras böcker jag läser som är skrivna efter 1900. Exempel på författare är Joseph Lisiewski, Jospeh Peterson, David Rankine, Stephen Skinner, Darcy Kuntz, Sorita D'Este med flera.

En av de få som inte gör så som jag faktiskt gillar är Peter Carrol och hans Liber Kaos. Det är kaos magi. Något som jag normalt inte alls gillar men han gör kopplingar mellan magi och kvant fysik som är grymt intressanta. Ett tips faktiskt på nytänkande magi.

Lorelai
0

#47 En livstid att lära, men inte en livsstil?
För att nå vad som inte längre finns, behövs det som går att få tag på ja. Naturligtvis behöver frånvaron av en lärare kompenseras av andra medel, exempelvis litteratur.
Mitt liv är upptaget, böcker har ingen plats där som tidne är fördelad. Dessvärre.

Mr-K
0

Jo det är ju det man förväntar sig av en mentor men det är ju inte lätt för någon som aldrig läst en bok om magi att veta om denna mentor är seriös eller inte. Utan att läsa innan så blir det grymt svårt att avgöra något överhuvudtaget.

AnteMsson
0

"…är en erkänt bra ledare" - det blir man inte om man inte är seriös.

Mr-K
0

Om man genom att studera har en livsstil så visst då är det en livsstil. Då är det dock precis samma livsstil som alla profesionella utövare av något har gemensamt.

Jag förstår inte hur man kan lära sig en sak som magi utan att läsa böcker om jag ska vara ärlig. Alltså jag läste ju t om böcker om basket och tennis när jag spelade det i tonnåren för att fp åerspektiv på saker. Är det inte grymt begränsande att bara lite till lärare?

Mr-K
0

Nej men hur ska en som inte kan ett skit avgöra om personen i fråga är erkänd eller inte? Det funkar ju inte riktigt så tyvärr. Sen kan man ju fråga sig erkänd av vem? Hur blir man en erkänd mentor? I andra områden så blir man ju det genom utbildning. Man kan visa upp på att man har den utbildning som krävs. Vad ska man visa upp inom magi? Måste man gå med i en orden eller liknade då för att kunna kalla sig erkänd? Med en hemlig orden hur vet vi att den är vettig att följa? Kan ju vara rena sekten eller hjärntvätt verksamheten eller hur? Om den är hemlig kan man ju inte fråga en utomstående heller. Lite moment 22 där.

Jag känner till en hel del idioter som har hela följen efter sig som jag aldrig skulle rekomendera någon att ta som mentor. Är en sån person erkänd bara för att han har en massa fans som är lika korkade som han?

Ska vi då gå på författare som är erkända så kan det vara ganska svårt att få dem att ställa upp på att vara mentor då de ofta är ganska upptagna.

AnteMsson
0

Man skall inte begränsa till något enligt min åsikt. Men stöd i förståelsen av böcker kan vara bra… inte tolkningen… men man kanske inte förstår ett jota av vad man läser.
Det har vi ju sett exempel på båda två, antar jag när folk kommit till oss och velat bli våra elever.

Mr-K
0

Det håller jag totalt med om. Det är ett svårt ämne tycker jag och som mentor så håller man hela tiden på med en sorts balansgång mellan att pusha på lite och hålla tillbaka så att ens elev eller vad man ska kalla dem får sina egna insikter och ideer.

Bappho
0

Det är ett problem att de flesta läser för lite.

Mr-K
0

Jag håller med. Ett område där det blir mycket svårt om man inte har läst de sk klassikerna är ju vid diskussioner. Man är helt enkelt inte på samma nivå då.

Lorelai
0

#51 Vart påstår jag att endast ett medel är föredraget? Tvärtom, min rekomendation är att kombinera.
Att jag sedan inte har läst böcker utan har fortsatt under en annan form av lärande, gör det inte till den enda acepterande metoden.
Att lära sig utan böcker fungerar alldeles utmärkt. Du som söker kunskap från förr, förr var det enda sättet att lära sig, läsa var inte ofta ett alternativ.
Breddandet kommer av att man skaffar sig flera som lär ut. Det är lika begränsande att läsa en bok som att ha en lärare/mentor.

Jag har inte läst böcker av det väldigt enkla anledningen, jag är ung. jag är för ung för att ordentlig satt mina fötter i min utbildning att läsa böcker, dunklar min individualitet. Det är någonting jag gör först när det är tid för det.
Det är ganska ofta det är svart eller vitt med dig va?

Mr-K
0

Förstår inte riktigt vad att vara ung har med att inte läsa att göra. Vi börjar ju lära oss att läsa och använda det som ett sätt att utbilda oss inm de flesta områden ganska tidigt i Sverige. Känns för mig konstigt att inte utnyttja den kunskapen faktiskt. Det är ju bra at du rekomenderar en kombination dock. Sen påstod jag inte att du har påstått att det enda sättet var via en lärare. Jag försöker helt enkelt förstå ditt val att inte läsa böcker. Något som för mig låter helt vansinnigt om jag ska vara ärlig.

Svart eller vitt? Nej, inte alls.

Lorelai
0

#58 Det är ofta jag får uppfattningen att det är antingen det ena eller det andra som gäller. Men då är det förmodligen ditt sätt att diskutera på kanske.
Det handlar om att en bok kan bli så koncentrerad att man tas upp för mycket av bokens innehåll. Det svärtar ner ens sinne från att förbli rent och öppet. Det är skillnad på samtal, där ens egna sinne får ta plats. men i en bok är dialogen inte existerande. Med tiden som man läser och fördjupar sig i en bok kan det sluta med att man går ifrån upplevelsen med åsikter som man aldrig skaffade sig, bara adapterade.
Om en författer till en bok pratar med mig om bokens innehåll och syfte, så är det inte samma sak.
Jag vet med mig att mitt sinne är så pass flexibelt att det inte bör utsättas för sådant. Jag vet med mig att jag vill ha alla mina åsikter, ideologier osv skapade av mig själv. Sammanfogade av flera källor. Jag tycker om den vetskapen att jag alltid kan känna mig trygg på att allt jag vet, allt jag kan är mitt eget arbete. Det är ingenting jag har läst och sedan kopierat.
Det ger mig en trygghet i mig själv.

just ung ä ganska orelevant, för det kan mcket väl vara på samma vis när jag är 56, som att jag tycker att jag har nått mitt mål nästa vecka.