är häxeri farligt? :O
som sagt är häxeri farligt ?

tgil raf irex äh rä!
Nej. Varför då? Hur tänker Du då?

om man liksom kommer i kontakt med non ond ande
Bara om du råkar tappa gjutgärns kitteln på tårna:)

hehe :) oki

#3 *ASG*
Skall tänka igenom om jag kan återkomma med ett ordentligt svar med.

ok tack :)

"An ye harm none, do what ye will."
Jag tror väl inte direkt att "häxeri" kan vara farligt, men jag tror att det kan få konsekvenser som vi inte alltid kan förutspå eller överblicka. Jag ser det som ett sätt att påverka ödet, att ändra riktning, att påverka energierna runt om oss eller vad du nu vill kalla det. Sen om det är farligt eller inte, det är nog snarare en definitionsfråga, men att det kan få mindre bra följder vissa gånger är jag övertygad om.
Välkommen hit, förresten!
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Nej jag kan inte direkt komma på om häxeriet skulle vara skadligt. Det är väl snarare mycket runtom som påverkar.
Jag har sett diskutioner om huruvida häxor och liknande är svagare/mer mottagliga eller annat för psykiska besvär. en sida uttryckte att arbetet i sig ledde till en försvagning i försvaret. Medan en annan sida uttryckte att den sortens folk bara var mer öppna för att granska sina inre, reda upp i en röra som annars kunde ha gått förbi obemärkt.
En annan sida menar på att den här typen av folk utsätter sig så mycket för påfrestningar som vi inte är redo för, att det i sig resulterar i att en ovanligt stor mängd psykiskt besvärade personer sysslar med häxeri och liknande.
Själv kan jag inte direkt se att jag skadas av det mer än någonting annat. Naturligtvis får det effekter om jag gör det fel, precis som att steka fläsk fel ger effekter. Eller jogga på fel sätt ger negativa effekter.
"Häxeri" är inte farligare än livet självt. Det är väldigt få "häxor" som kommer i kontakt med onda andar överhuvudtaget.
#8 Vart har du hittat informationen om att häxor oftare har psykiska problem?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Det är faktiskt vanligt att folk hävdar att alla ockultister är överrepresenterade inom psykvården. Tror dock inte det finns några direkt vettiga vetenskapliga bevis på det. Något som folk hävdar lite då och då. Ungefär som att snus i sig kan orsaka cancer. Något som inge någonsin har kunnat bevisa. Ändå påstås det ju minst ett par gånger varje år att forskare har hittat dessa bevis som sen totalt slås ner av de som kan något:)
Angånde om häxeri är farligt eller inte så skulle jag igen vilja säga att det beror fruktanvärt mycket på vad vi talar om för häxeri. Kan ju också vara en fördel om vi vet vad du anser som farligt.
Det som de flesta assosierar häxeri med idag vilket snarast är någon sorts naturtro har jag svårt att se som farligt på något sätt. Det finns ju dock en hel del andra varianter som t ex luciferain witchcraft och andra som kanske inte är direkt farliga men kanske inte sunda heller.
#10 Jag inbillar mig inte att det finns vetenskapliga bevis, tror att det är ett väldigt löst antagande men vill gärna veta var du hittat informationen så jag kan bilda mig en egen uppfattning.
Om jag snubblar över nån artikel om det igen nån dag så ska jag ge dig den. Inget som jag har lagt på minnet direkt innan då jag inte har tyckt det är så intressant. Finns dock en hel del artiklar om faran med Kundalini kommer jag ihåg men det är ju en annan sak.
#13 Jag har en egen teori, därav intresset :)

Kan det inte vara så att häxor ofta är sk konstnärstyper, dvs lite friare i sinnet än gemene man. Konstnärstyper ligger ofta rätt nära galenskapen. :-)

#9 Som du kan finna att läsa återger jag kontentan av en disskusion jag en gång var involverad i. Läser du aldrig hela inlägg?
Det är inte nödvändigt att dokumentera vart enda samtal man befinner sig i för att vi eventuella senare tillfällen uppe dessa tidpunkterna. Känner du för att totalt dokumentera vartenda steg i ditt liv, var så välkommen. Berätta gärna hur det går.
#16 Tycker du att jag ofta missförstår, eller? Jo, jag läser faktiskt hela inlägg :)
Eftersom du skrev att du hade "sett diskussioner" så gissade jag att det var på nätet, och då kanske du hade en länk, maybe… Förstod också att det var lika möjligt att du inte hade det.
Var bara intresserad av att veta mera, förstår inte alls din snarstuckenhet.

#17 Men jag menade absolut inte att framstå som snarstucken, utan besvara din fråga så enkelt som möjligt. Utan krussiduller.
Men jag lägger inte alla online diskutioner på minnet heller, eller sparar länkar.
Det är möjligt att jag har missförstått dig som snarstucken med då. :) För det var nämligen precis så jag tolkade din frågeställning.
Kan lägga till att jag är van att konstant bli ifrågasatt efter källor till saker, när jag anser att man skall klara att prata om saker utan att "ropa på storebror". Vilket källhänvisningen oftast reduceras till. Men nyfikenhet förstår jag, hade jag haft en möjlighet att ge dig referens till ett sådant samtal skulle jag gladeligen ha gett dig det. Man vill gärna läsa saker med egna ögon.

tack så mycket för all hjälp alla :) och tack vargflickan :)

Det e inte farligt om du har kontroll på situationen o vet vad du gör. Men tänk på att du släpper fram en flodvåg o den går inte att stoppa sedan dvs gjort är gjort. O det kan få oanade effekter om du gör något förhastat. Ta tid på dig magi är inget hastverk. Sedan kan de va bra o följa reglen gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig…
Är det farligt att cykla?
Ja, om du är en ovan cyklist och sätter dig på en punkterad cykel utan bromsar och försöker cykla ner för en ravin kan det gå riktigt illa- men det handlar ju helt om vilka förutsättningarna är, vilken cykel du använder, hur van du är, om du har hjälm eller inte och i vart du cyklar. Genrellt sett är det inte farligt, men man ska vara försiktig och ansvarsfull.