Häxor iFokus

Häxor

Etikettdrömmar-och-drömtydning
Läst 5541 ggr
TeZ-april83
2009-01-25 19:22
0

Bra bok?

Hej söker en BRA bok om drömtydning, en som förklara om t.ex. vad 

"fåglar i flock flyger ut genom ett gammalt sprycket fönser till trädet utan för och attacker en katt äter upp den och sedan flyger in igen och lägger 3 ägg" eller

"varböld på armen; kliar på grund av vacksin"

"Lermonser atackerar mig, mina syskon dras ner åker med ambulansen jag går omväg hem"

Alltså TYDA konstiga drömmar INTE FÖRKLARA HUR man tyder drömmar.

Tacksam för svar.

Aerborn
2009-01-25 20:01
0

"Vad dina drömmar betyder fråm A-Ö" av Stern Robinson och Tom Corbett t e x.

Här finns enn hel radda böcker: http://www.bok.nu/books_keyword.php?tagid=19878

spindelfot
2009-01-25 20:17
0

ja, den boken skulle man se, som kunde tyda sådant - det är faktist ganska enkelt att tyda sina egna drömmar, och det bör man lära sig om man är intresserad. Tex så har man personliga mönster i sina drömmar, som ingen bok kan förklara. Eller kan ett drömlexikon förklara relationen mellan dig och din mamma, tex? Drömmar är så galet personliga så ett Lexikon kan aldrig förklara, endast vara ett komplement till din egen självkännedom och drömtydartekniker.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

TeZ-april83
2009-01-25 20:27
0

Ja personlig det mina drömmar så galna och knäppa o konstiga de är så. mina vänner ser bara frågan ut på mig när jag försöker förklar dom. några exempel hade ni ju där uppe.
Tack för länken  bok tippset får gå in och titta runt lite.

Aerborn
2009-01-26 10:22
0

Det är sant som #2 säger, man känner bäst själv vad de betyder.

Bappho
2009-01-26 10:37
0

Jag har två roliga drömtydningsböcker eller häften. Båda har jag fått av min farmor. Den ena heter Den Stora Egyptiska Drömboken af Munken Aegydius Lebrecht och är tryckt 1911.

Den andra boken är bara lösa blad bundna i en tråd och det fattas en del sidor så man kan inte se vad den heter eller vilket år den är tryckt. Vältummad.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

isnornin
2009-01-26 11:13
0

Jag har en liten som heter Den tillförlitligaste drömboken. Jag tror att orginalet är från 1854

MVH Isnornin

Aerborn
2009-01-26 11:15
0

Man kan göra som så, att precis när man vaknar efter en dröm och fortfarande har kvar känslan av drömmen, så skriver man ner deet första som kommer upp i tankarna, annars glömmer man det garanterat. Alltså man skriver ner känslan, eller den tanke man får när man vaknar.

TeZ-april83
2009-01-26 16:55
0

mm. tack för bok tippsen alla.

GudinnanLilith
2009-01-27 16:44
0

Intressant att läsa alla svar…nu har jag med fått tips…tack

[trumman]
2009-01-30 15:11
0

Tips på bra läsning: My Education: a book of dreams av William S Burroughs. Ingen drömbok, men en bok om drömmar där författaren skrivit ned sina drömmar under en tid och funnit den röda tråden i hans undermedvetna.

Drömböcker är bortkastade pengar tycker jag. Starta hellre en drömgrupp med några likasinnade vänner.

"Reglerna" i drömgruppen är enkla:

Drömmaren berättar sin dröm som hon drömt den.

Gruppen lyssnar och tar in och kommer sedan med sina reflektioner (utan att döma) över vad de kände då det och de berättades. Vilka känslomässiga associationer man får av de bilder som förmedlades.

Eftersom det bara är drömmaren själv som har full förståelse så ska den bara lyssna, inte kommentera på det den får höra.

Drömmaren skriver kanske ned ord och känslor som hon känner passar in, fungerar.

INGEN diskussion om andras tolkning / känslor av drömmen. Viktigt.

Så går man vidare gruppen runt med sina drömmar och turas om att vara drömmaren.

Sedan kan de som vill och kan turas om att göra en Resa till Drömmen för att mer handgripligen lära sig mer. På en själsresa till drömmen är hela drömmen vid liv. Man kan fråga stolen man drömde om vad den betydde, man kan fråga huset vad det ville ha sagt, man kan i detalj studera den flock fåglar man stod mitt uppi och givetvis kommunicera med det egna drömjaget.

På det här sättet får man ut OFANTLIGT mycket mer användbar information än att slå upp "stol" i en drömbok och få ett standardsvar.

Ett standardsvar som med all säkerhet skiljer sig från drömbok till drömbok.

Sålunda tycker iaf trumman. Over n out!

[ouioui]
2009-02-02 14:40
0

Louise Minerva Frostegren har skrivit bra böcker om det, judt nu läser jag Förstå dina drömmar men hon har även skrivit minst ne till bok om drömmar.

Men att tolka drömmar kan både vara ibland lite knepigt men om du lyssnar till dig själv och känner vad allt betyder för dig osv så hittar du nog lite svar på vad det är du går igenom, lycka tillGlad

[trumman]
2009-02-02 14:52
0

"Sedan kan de som vill och kan turas om att göra en Resa till Drömmen för att mer handgripligen lära sig mer."

Förtydligande: man reser alltså bara till sina EGNA drömmar. Man reser inte till andras drömmar.

[Lady-Oona]
2009-02-02 20:41
0

#12 vet att när jag började min bana som "medium" så reste jag i andras drömmar (med deras medgivande) intressant, lärorikt och varförallt så kunde de jag "drömde åt" hitta hjälp på det som inte var Ok i livet.

Annars är jag sjuk och skriver inte så mycket på nätet för tillfället..

ha det gott

Lady O

pelle1234
2009-05-17 23:14
0

Drömböcker tycker jag e bortkastade pengar faktiskt. Men har svaret inom sig men Jung skulle jag föreslå.