Lägga?
Hej! Jag har köpt en tarotlek, ville lära mig lite om det. Men jag vet inte alls HUR man lägger! Någon som kan förklara lite från början hur man gör?
Ska man bara lägga ett visst antal kort?
Hur ska man blanda dom innan?
Ja, alltså jag vet så gott som nada om detta, haha, så ALL hjälp uppskattas! :)
Kramar Maria!

OKi… som helt ny är att lägga inte den bästa startpunkten, men visst. :)
Här och här finns det mesta du behöver läsa för att skapa dig en uppfattning. Finns ett bra forum där med. (Vi kom inte överens, det blev ofta språkfel)
Först och främst… många människor, många olika regler och måsten.
det talas om dukar, särksilda tarotdukar. Det talas om helgade dukar, ljus och detaljer. Det talas om särskilda kuperingssätt, från vilken sida man skall ta korten. Hur de skall läggas upp och så vidare. Varenda detalj kring tarotläggandet finns det massor av åsikter kring. Den ena mer övertygad om sin sanning än den andra.
Jag kan bara ge dig vad jag utgår från.
Jag renar inte korten mellan läsningar, jag renar sinnet mellan läsningar däremot.
Jag lägger inte tillrätta korten efter var läsning, de får ligga som de ligger.
När jag blandar tar jag slumpvis mängd med kort och bara låter de glida slumpmässigt tillbaka om och om igen. Tills jag känner mig nöjd med blandningen.
När jag är redo att dra kort känner jag det på pannan och i händerna. (Men det där är definitivt en personlig detalj.)
När jag känner att en kontakt är upprättad börjar jag.
Oftast har jag där samlat ihop en formulering och riktar den till korten. lägger fram ett och ser om det besvarar min tanke.
Finner jag det otillräckligt drar jag fler. men jag försöker att hålla antalet kort till ett minimum, tre funkar ganska ofta.
De läggs så de hör ihop med varandra efter hur jag drog dom. Så det skal bilda en helhetsbild senare.
När jag är klar samlar jag ihop dom. Delar ut de tagna korten brett i leken och stoppar in den igen.
Innan jag kom till detta spenderade jag tre år med att bara titta på dom.

:) lägger också oftast tre kort och så om känns som om det behövs kan jag dra nåt kort som förtydligande.
Mitt tips är att lägga ett om dagen och fundera över det, skriv gärna i en bok om varje kort så har du nåt att se tillbaks på och kanske fylla i mer sen.
Om du inte känner att du vill komma på själv vad korten betyder för dig så finns det många böcker om tarot och det brukar ju finnas med bok till de flesta lekar.
Jag tycker att stora arkanan är lättare att jobba med, börja där kanske.
För att välja kort brukar jag oftast dra ut högen med kort i en lång rad sen känner jag över kortraden tills det känns i min hand att där finns rätt kort.
Lycka till!
Jag använder gärna olika läggningar/spreads som jag ofta skapar själv baserat på frågan (om jag har tillräckligt med tid på mig) eftersom jag tycker att det gör det enklare att tolka korten och ger mer detaljerade svar.
Men lika ofta drar jag också bara korten och jobbar mer intuitivt.
Pröva dig fram och känn efter vad som passar dig bäst. Sök på orden +tarot och +spreads på google så kommer du att hitta många varianter att prova på.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Well…
Jag lägger inte tarott längre av någon anledning. Har lite svårt för hypen som blivit runt dem.
Men. Det finns en läggning som fungerar till 99% (den enda som fungerar för mig) och det är att man lägger korten som en hästsko på nio kort. Dåtid nutid och framtid.
Har aldrig lärt mig kortens betydelse eller vad som är vad, jag använder dem för att sia med inte skryta med.
Lycka till.
En bok som hjälpte mig när jag var helt ny i Tarot var Heiki veesas tarot-bok. Vet inte om det har ett speciellt namn men den var väldigt bra förklarad och läggningarna var enkla att förstå.
I denna boken var det dock inte mest om tarot utan det var mest att spå i spelkort.
Också spännande…

Tack så jättemycket för alla svar hörni!
Tror jag ska börja med att känna av korten, vad dom betyder för mig. Har en rätt stor bok som jag skriver i, så kan skriva upp kortens betydelse i den :)
Sluta inte skriva tips! Uppskattas fortfarande :P
Man lägger ju alltid en personlig värdering i sina kort. Så det låter som en jättebra idé! 

Jag brukar sitta och dra lite kort framför datorn och då blir det ofta "aha, 2 i bägare, där ser man!" och ibland kladdar jag ned lite om det. En bra sak kan ju vara att lära sig grunderna, typ bägare=känslor och liknande. Mer så att man har ett hum åt var man lutar.

Så bägare = känslor?
Lust att säga något mer? :)

Kolla under Tarot, där finns ett gäng trådar med tips på övningar och annat.

#9 Läser du inte det vi ger dig om det inte är skrivet direkt i tråden? Alla dina frågor går att få besvarade på de tips som har blivit presenterade.
I de länkar sm jag har gett, tarot meanings. Där i början av var sida finns en snabb presentation om vart kort. Suits innheåller om sviterna.
Denna sida var informativ.

#11 Jag tyckte bara det var så svårt att läsa det på engelska. Många svåra ord och jag förstod inte ens hälften :/ Den sidan du länkade till nu var jättebra! Tack!

#12 Det blir nog lättre efter takt som du lär dig om vad som pratas om. För det är en väligt bra sida att förhålla sig till. Den är så fri från personliga övertygelser. :) Men jag mistänkte kanske att det var lite tungt att börja med….
Det jag gjorde när jag först landade där var att jag satte mig ned och översatte texterna. Mycket jobb, men ett utmärkt sätt för att verkligen lära mig om korten och dess betydelser.
Gav bättre resultat än att läsa en svensk sammanfattning eftersom det egentligen aldrig satte sig på djupet. Behövde ju inte anstränga mig så värst. :)
jag har ALDRIG lärt mig kortens betydelser utan tolkat korten på mitt sätt å följer min inutition vad den säger vad korten betyder.gå in på övernaturligt i fokus å kontakta tarot-lasse elr tarotlasse kmr inte ihåg hur han skrev det han skriver att man INTE ska följa andras tolkningar i en bok för det kortet kan betyda nått helt annat för dig, jag har aldrig gått på nån kurs i tarot elr läst om kortens betydelser utan följde min inutition när jag fick upp ett kort å till 95% har jag fått solklara å rätta svar för dom som jag spått t.e.x min mamma¨å flera stycken på ÖN (övernaturligt i fokus)

intressant :) tarot är med nytt för mig, och jag har kort och böcker i ämnet. Men jag har inte förstått hur man tolkar korten efter den stälda frågan. Så just nu är det vackra kort som försöker berätta saker på grekiska- jag blir inte klokare…
Får kika under andra trådar, kanske förstår bättre då :)

#15 Korten är designade för att kunna täcka de flesta situationer som kan uppstå i livet.
Om man ser till bara de rena betydningar som korten har kan man läsa ut en hel del.
Lilla Arkanan och stora Arkanan täcker olika delar, Major/stora är den med minst kort i, men är den universiala reflektionen. Den lilla/minor arkanan är den med flest kort i, den som våra spelkort är lika. Den reflekterar mer de dagliga ämnena, varvid de är fler. Svaren och besvären i en daglig situation är så mycket mera mångfaldiga.
När man skalar av detaljerna, vilket är ganska vanligt när man kommer till de större frågorna, behöver man heller inte lika många olika nyanser för att kunna se till sakfrågan.
Alla korten i en följd i sin svit berättar en saga. Alla korten tillsammans i en följd berättar en saga.
Det går från en lycklig och ganska naiv startpunkt. En fylld av upptäckarlust och gläjde, nyfikenhet.
Efter det följs en olycka åt i varierande former. Det går lite upp och ner i den punkten. Var svägning berättar om olika sorters olycka eller lycka, motgång eller medgång.
För att läsa det här behövs en av två saker. (möjligen en tredje.)
En insikt som kan vakna till liv när bilden betraktas, vilket berättar sin egen saga kring kortet. (nyanser ofc, men ändå samma.)
En inlärd förståelse för vad korten betyder vilket ligger till grunden för tolkningen. Där det inlärda används för att passa in korten till nuvarande händelser.
Sedan kallas detta för väldigt mycket olika av väldigt många olika, grundprinciperna återkommer i alla fall ganska lika varandra. (Det är därför inte nödvändigt för var läsare att här lägga in just hur den enskilda indivden väljer att beskriva just sin egen metod.)