Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 1686 ggr
Jera
0

Tips för tillverkning av runor?

Hejsan, jag håller på att lära mig om runorna, och tycker det snart är dags för mig att börja göra en egen uppsättning, men först vill jag göra en skyddsruna/bindruna. Jag vet precis hur den ska se ut, och jag vill göra den i trä, men sen vet jag inte.

Är det något specielt träslag någon vill rekomendera? Någon speciel tid man bör plocka grenen?

Sen undrar jag över imålningen av runan efter ristning. Jag vill gärna använda blod, för att få den mer personlig, men hur får man tillräckligt med blod för att måla med? (utan att skada sig allvarligt då alltså :)

Och sen, när runan är ristad och imålad, låter ni den vara sen, eller oljar/lackar ni in den för att hålla bättre?

Hör gärna hur ni har gjort och varför, alla tips är välkomna.

Vekka
0

ja..livgivande träd är väl bra, ex.fruktträd. Hassel är mytomspunnet. Sen kommer vi till Enen, "kung hos mig" :) o asken den mäktige :)

Tilltagande måne = växande energi, eller fullmåne = energi på max :)

Några stick i fingrarna borde räcka eller menstruationsblod som är kraftfullt.

Endast mina tips, finns nog fler :)

Sebastian
0

Som Vekka säger så är livgivande träd det bästa. Lika om du ska göra trumma. Kan du resa så gör det. Det är det bästa sättat att lära sig på.

Men om det har betydelse var månen står eller inte vet jag inte..

Ett tips är att du lär dig runorna innan du gör bindrunan. För att minimera risken att det blir fel och för att maximera kraften i den.

Sjung runorna när du gör dem. Kalla på dem. Det är inget vanligt hantverk att skapa runor men det antar jag att du redan vet.

Lycka till.

Runor du finne,
rätt tydda stavar,
mycket stora stavar,
mycket stinna stavar,
som den Främste bland thuler färgat
och de höga makter huggit
och de rådandes Hropt ristat:
Odin för asar, för alver Dåin,
Dvalin för dvärgars släkte,
Allsvinn för jättar;
jag själv ock ristat en rad.

Vet du hur man ristar?
Vet du hur man rätt råkar?
Vet du hur man färgar?
Vet du hur man frestar?
Vet du hur man bedjer?
Vet du hur man blotar?
Vet du hur man sänder?
Vet du hur man skrapar?

Sebastian
0

Ur havamal kan vi lära oss:

Jag vet att jag hängde
i vindsvalt träd
nio nätter i sträck,
blodspjutsstungen,
blotad åt Odin,
själv given till mig själv;
i asken
som ingen vet
av vad rötter den rinner.

Ask är antagligen det ultimata träslaget att göra dem i.

At blod är väldigt kraftfullt att måla med efter ristning.

Samt att det är viktigt att man gör dem med en stark intention. En lärare sa en gång att man ska älska intentionen lika mycket som man älskar ett nyfött barn. Vårda den lika ömt. 
I syftet finns skapandet.

Bappho
0

Trädslag? Glöm inte rönnen…  tycker mig ha läst någonstans att ordet rönn ska härstamma från runa.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sebastian
0

Kan vara så. Ordet runa betyder hemlighet.

Jera
0

#2 Tyvärr kan jag inte resa, har ingen aning hur man gör.

Jodå, jag vet att det inte bara är ett vanligt hantverk, och jag förstår vikten av att känna runan innan man ristar den. Jag känner inte alla runor ordentligt ännu, men jag vet innebörden just denna har för mig, vilket är anledningen till att jag ville börja med den, och vänta med att göra en hel uppsättning runor för att spå med.

Till övriga: Tack för alla svaren, mycket tänkvärt att begrunda innan jag börjar. Jag vill verkligen att det känns rätt innan, så jag är glad för all er hjälp.

/Jera