Häxor iFokus

Häxor

Etikett: drömmar-och-drömtydning
Läst 1331 ggr
Jera
0

Hjälp att minnas drömmar

Hejsan. Jag vet att mina drömmar har betydelse, och vissa har jag kunnat tyda, men allt för ofta minns jag inte mer än bara 'slutscenen' när jag vaknar, och då finns det ju inte mycket jag kan skriva ner.

Är det någon som har råd att ge om hur man kan träna sitt dröm minne? Jag har ofta återkommande drömmar, vilket är nästan enda gången jag är medveten om att det är en dröm undertiden jag drömmer, och det börjar bli irriterande att glömma bort dem samma ögonblick som jag öppnar ögonen.

Lorelai
0

Börja berätta om drömmen högt för dig själv redan innan du öppnar ögonen. Nämn några starka detaljer och ta de som är svårast att minnas först.
Sedan brukar drömmar man tror att man har glömt, kunna komma tillbaka om man sätter sig med en kopp morgonte/kaffe och börjar att känna efter.
Eller berättar om den.

Jera
0

Tack, ska testa det. Tyvärr får väckarklockan en ofta att sätta sig upp innan man hunnit tänka. Blir kanske lättast att testa till helgen…

Lorelai
0

Försök att ställa din inre klocka att varna dig innan larmet går? Då får du en liten stund på dig att organisera tankarna. :)

Jera
0

Ja, naturligtvis! :) Hade glömt att jag kunde det. Jag har gått och lagt mig alldeless för sent på sistonde, så då fungerar det inte så bra. Får helt enkelt se till att komma i säng i tid, vilket för övrigt bara är bra.

Tack! Ska prova i natt :D

spindelfot
0

att ställa klockan 15 minuter innan man faktist ska gå upp är också ett gammalt knep. Då vaknar du, ser till att du är vaken, sätter klockan på snooze. I den lätta sömnen man drömmer under de 15 minuterna så sover du drömaktivt, dvs REM - sömn. Och det är lättare att komma ihåg sedan också ifall det bara är 15 min. Men det kan vara olika, själv föredrar jag en halvtimme.

Bra är också att berätta drömmarna, ring en vän eller nåt, skriv upp dem i en blogg eller block. När man berättar blir saker och ting också klara för en själv - de stora detaljerna som spelar roll kommer fram och det mindre gruset försvinner, det gör det lättare att tolka sedan.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Lorelai
0

#4 Det där delas utav mig. Skäms Har börjat med Valerina för att i alla fall ha en sportslig chans att komma i säng i tid.

Jera
0

#6 Funkar de bra då? Man blir inte seg under dagen sen? Använder för tillfället böcker som sömnpiller, problemet är ifall de är för spännande märker jag inte att jag har lyckats bli trött förren bokstäverna blir för suddiga för att utläsas, så det är inte en särskilt lyckad lösning.

Lorelai
0

#7 Jo de är väl okej. De är ju ingea sömnmedel. De är rogivande, lugande. Man däckas inte av dom men de gör det lättare att komma till ro så att man kan somna.
Jag känner en viss trötthet och kan gäspa lite om kvällarna, vilket är bättre än total pigghet. :D Det är utan att egentligen förändra mina kvällsvanor. Skillnaden är mest att jag tänker på att jag skall försöka komma till ro nu när jag ändå har tagit 4 stk av dom där.

Men det är inte ett framställt sömnmedel, det är vänderot. :)

Jera
0

Jag provade i går att ställa in min innre klocka, men det fungerade inte så bra, behöver nog lite träning där, det var länge sedan jag gjorde det sist. Däremot kunde jag stänga av väckarklockan utan att öppna ögonen, och därmed inte vakna till 100%, så jag kunde hålla kvar drömmen länge nog för att kunna gå igenom detaljerna så att jag kunde skriva ner dem sen.

Tack för hjälpen! Ska träna vidare i natt…

Lorelai
0

#9 Vad roligt! Framsteg och resultat. :D

Jera
0

Fler framsteg! I dag när jag vaknade lyckades jag inte bara komma ihåg min dröm, utan även tyda vad den betydde!

Änn en gång var det en dröm jag kännde igen sedan tidigare, i alla fall i drömmen, och det var skillnaderna från förra gången som visade mig vad som var det viktigaste att komma ihåg och utläsa.

Jag vill tacka för alla goda råd, ska drömma vidare i natt, för detta var kul!